AnonymDiskusjon Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Er det mulig å opprette ett eiendomsselskap for så å selge sin egen leilighet til dette selskapet for å ha det som utleie leilighet? Leiligheten vill bli solgt til takstpris om det har noe å si. Grunnlaget for dette er at jeg ønsker å bygge hus og i tillegg beholde leiligheten. Pga 5x inntekt så vill ikke denne komboen la seg gjøre som privatperson. Anonymous poster hash: 26e8c...25f Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Men dette selskapet må vel i så tilfelle betale 2,5% dokumentavgift, noe som blir bortkastede penger for å "selge leilighet til seg selv" Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Så du tror ikke banken lukter lunta når det er et AS med én eier som også er styremedlem, som eier en leilighet som leies av eier? Hvilken inntekt hos AS-et tenker du å oppgi som grunnlag for banken å ta en avgjørelse om å innvilge lån på? Endret 2. november 2018 av henrikwl Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Så du tror ikke banken lukter lunta når det er et AS med én eier som også er styremedlem, som eier en leilighet som leies av eier? Hvilken inntekt hos AS-et tenker du å oppgi som grunnlag for banken å ta en avgjørelse om å innvilge lån på? Det er vell litt av grunnen til at dette spørsmålet havner under juss forumet... Hvordan det praktisk skal løses er noe som jeg får ta stilling til etter jeg vet om det i det heletatt er noen mulighet for å gjøre dette. Blir ikke nødvendigvis ett banklån for selskapet, men dette kommer litt på siden av spørsmålet egentlig. Anonymous poster hash: 587cf...d96 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Har inntekten fra utleie blitt tatt med i beregningen av inntekt? Hvis ikke vil jo inntekten din bli beregnet høyere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Dette er en skattemessig særdeles ugunstig løsning sammenlignet med å eie leiligheten personlig, med mindre det er ekstremt lenge til du vil ta ut utbytte. Videre tror jeg ditt heleide AS uten midler og uten andre inntekter enn leie fra denne ene eiendommen vil slite veldig med å få lån, enten det er fra bank eller fra andre, med mindre du garanterer for lånet. Og den garantien vil du måtte opplyse banken om, og banken vil måtte ta hensyn til den når de gjør kredittvurdering for boliglånet. I tillegg påløper dokumentavgift, som gjør det enda mer ugunstig. Det er derfor en svært dårlig idé å gjøre som du planlegger. Jeg ville som et absolutt minimum vært 100 % sikker på at du klarer å oppnå nødvendig finansiering før du faktisk gjennomfører dette. Hvis du får det til, så er det ikke noe rettslig i veien for transaksjonen. Du bør imidlertid få bistand fra advokat eller revisor for gjennomføringen, for å sikre at det går riktig for seg. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Det er selvfølgelig både mulig og lovlig, men skattemessig ugunstig. Hvordan vil selskapet finansiere kjøpet, og hvordan skal selskapet oppnå eventuelle lån? Det er relativt utenkelig at en bank vil finansiere lån til selskapet uten personlige garantier fra eier, eller en langvarig forpliktende leiekontrakt med sikker betaler som leietaker. Hvis du som eier kausjonerer i et slikt tilfelle vil det forverre din egen mulighet til å ta opp lån, og da er du like langt. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Takker for svar alle sammen! Vet det er en svært ugunstig ting å gjøre, problemet er bare at alternativet også er svært ugunstig da det er skikkelig dårlige tider i boligmarkedet her jeg bor slik at det vill ta lang tid å selge i tillegg till at jeg nok får en veldig lav pris. Så jeg tenkte at dette kunne være en alternativ måte å gjøre det på i en periode men jeg må selvfølgelig finregne på det. Nå vet jeg iallefall at det ikke vill være noen "ulovligheter" i denne løsningen. Anonymous poster hash: 587cf...d96 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Hvis du har eid leiligheten en stund nå kan det være en idé. Du selger den for en så høy takst som mulig skattefritt til selskapet (ettersom jeg antar du har bodd der i minst ett år nå), så kan du eventuelt selge den igjen om noen år etter utleie hvor du bare må skatte av differansen mellom det selskapet ga og prisen da. Så lenge du utnytter alle mulige regler for avskrivinger og holder eventuelt overskudd i selskapet for å investere bør det ikke slå ut så alt for ugunstig skattemessig. Du får finregne på det. Endret 2. november 2018 av coffeee Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Hvis du har eid leiligheten en stund nå kan det være en idé. Du selger den for en så høy takst som mulig skattefritt til selskapet (ettersom jeg antar du har bodd der i minst ett år nå), så kan du eventuelt selge den igjen om noen år etter utleie hvor du bare må skatte av differansen mellom det selskapet ga og prisen da. Så lenge du utnytter alle mulige regler for avskrivinger og holder eventuelt overskudd i selskapet for å investere bør det ikke slå ut så alt for ugunstig skattemessig. Du får finregne på det. Han må vel selge til takst? Ellers ville det bli mistenkelig... Skal han liksom kunne selge til en fiktiv pris på 10 mill til sitt eget aksjeselskap. Og hvis dette selskapetsenere selger det videre for 5 mill, skal han kunne skrive av 5 mill i tap på skatten? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Han må vel selge til takst? Ellers ville det bli mistenkelig... Skal han liksom kunne selge til en fiktiv pris på 10 mill til sitt eget aksjeselskap. Og hvis dette selskapetsenere selger det videre for 5 mill, skal han kunne skrive av 5 mill i tap på skatten? Hva er takst? Det er ikke så mange år siden vår forrige statsminister slapp hundretusenvis av kroner i arveavgift fordi noen hadde en bruksrett til hytta. Jeg var nylig involvert i en eiendom hvor to uavhengige takstmenn anslo markedsverdien til henholdsvis 6,9 og 6,2 millioner. Realistisk sett kan eiendommen selges for ca. 2 millioner. Akkurat det eksempelet du setter opp er ikke særlig realistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå