Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bindingstid til arbeidsplass - hvordan fungerer det juridisk?

aguf

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen her kan hjelpe meg i situasjonen jeg har havnet i. Stikkord - bindingstid. 

- Jeg jobber på en institusjon i en kommune i Norge.
- For fem år siden søkte jeg sammen med min gamle sjef om refusjon av lønn for relevant utdannelse innen feltet jeg jobber i. 
- Dette er en veldig fin avtale for meg, hvor jeg får permisjon fra jobben med lønn for å gå på skole i x-antall dager i løpet av et skoleår (ikke nok til å dekke alle dager og praksisperioder, vel og merke, men en meget god avtale). 
- Det ble muntlig nevnt av min gamle sjef at det «kunne være en bindingstid», hvor jeg forpliktet meg til å jobbe i kommunen en stund etter endt utdannelse.

- I høst ble jeg gjort oppmerksom på av en medstudent, som har samme ordning, at bindingstiden gjelder for, i følge personalhåndboken "tilvist tjenestested". Vi går ut i fra at dette er tjenestestedet vi allerede jobber på - men hva betyr egentlig "tilvist tjenestested" i juridisk forstand?

- Det eneste dokumentet jeg har skrevet under på er denne søknaden om refusjon av lønn (la oss kalle det dokument X), hvor jeg med min underskrift bekrefter å «ha lest og forstått» et annet dokument det refereres til (la oss kalle det dokument Y), hvor det blant annet står «Søkeren må forplikte seg til bindingstid på tilvist tjenestested, jft. Personalhåndboka kapittel X».

- I denne personalhåndboka, i kapittelet og paragrafen det refereres til står det følgende «I de tilfeller kommunen yter vesentlig økonomisk støtte til en arbeidstaker, kan det avtales en bindingstid for den ansatte til arbeidsplassen på inntil to år, jf. HTA kapittel 1 § 14 punkt 14.3.». 
- Jeg har aldri inngått noen muntlig eller skriftlig avtale om å binde meg til hverken kommunen eller tjenestestedet. Det eneste dokumentet jeg har signert er dokument X, søknad om refusjon av lønn. 
- I dokument Y står det blant annet også; «Søkeren må inngå skriftlig avtale med forpliktelse om å tilbakebetale tilskuddet ved ulegitimert avbrudd på utdanningen.». Jeg har aldri inngått noen spesifik avtale om dette. Igjen, det er kun dokument X jeg har signert i forbindelse med denne avtalen. Og for ordens skyld, utdanningen har gått fint, og jeg har ingen planer om å avbryte denne. 

- Jeg innser at jeg var sløv som ikke fikk med meg at jeg var bundet til "tilvist tjenestested" etter endt utdannelse, men vil også legge til her at jeg mener utformingen av søknadsdokumentet og reglementet her er veldig vag. 
- Tjenestestedet jeg jobber på mener nå at jeg er pliktig å jobbe der i to år etter endt utdannelse, noe jeg selv ikke ønsker, ettersom jeg har jobbet der lenge, og rett og slett er lei og ønsker nye utfordringer. Det har gått såpass langt at jeg gruer meg hver dag før jeg skal på jobb - har gått til psykolog for dette en stund for å "fikse" motivasjonen, men har istedet blitt anbefalt av min psykolog å forsøke å skifte jobb. Min nåværende leder har blant annet uttalt at «kommunen pleier å være ganske strenge på dette med bindingstid», uten at det har blitt utdypet noe mer hva som legges i dette. 

- Jeg forstår at jeg selvsagt kommer til å måtte betale tilbake det økonomiske kommunen har lagt ut for meg om jeg ikke velger å overholde bindingstiden - mitt ønske og forslag overfor min arbeidsgiver (altså, tjenestestedet) har vært å frigjøre meg fra kontrakten jeg har der, slik at jeg kan søke meg til et annet sted i samme kommune og gjøre plikttjenesten min der. Jeg ser dette som en win/win situasjon for begge parter, jeg får jobbe et sted jeg forhåpentligvis trives bedre, og min nåværende jobb får mulighet til å få inn en ny person med min stilling, som antagelig er mer motivert til å gjøre jobben enn det jeg er. 

- Det er dette kommunen og arbeidsplassen min ikke ønsker - uten at de har gitt meg noen god grunn for nøyaktig hvorfor. Jeg kan ikke se at det er hensiktsmessig for noen parter om jeg blir tvunget til å jobbe to år et sted jeg ikke ønsker å jobbe - når jeg helt fint kan jobbe et annet sted i kommunen, gjør nytte for meg, være motivert, og "gjøre opp" for meg der. Det er jo uansett kommunen som lønner meg (og som har lagt ut for lønnen min i utgangspunktet mens jeg har studert). Jeg vet at det er mange steder i kommunen som trenger min kompetanse. Likeledes vet jeg at det er mange med min kompetanse der ute, slik at jeg ikke burde være umulig å erstatte for arbeidsplassen min.

- Slik jeg ser det må arbeidsplassen min uansett budsjettere med å lønne en ansatt med min stilling - så hvorfor kan de ikke bare ansette noen andre? Jeg forstår det ikke. 

Dette ble langt. Jeg ser egentlig bare etter muligheter for meg selv her. Jeg ønsker jo selvsagt å gjøre opp for meg, helst ved å jobbe for kommunen, men ser at det er helt nødvendig for meg og min mentale helse å komme meg videre til et annet sted (og har jo også anbefalinger fra psykolog på dette). Jeg kan jo ikke "true" med at jeg kommer til å sykemelde meg om jeg blir tvunget til å jobbe videre på tjenestestedet jeg nå er ansatt, men i praksis kan det jo fort resultere i det. Slik jeg ser det nå, vil jeg mye heller betale tilbake det jeg skylder kommunen, om det blir nødvendig - men vil jo helst unngå dette, ettersom det vil gjøre et stort innhogg i økonomien i lang tid fremover. 

Hvordan vil dere anbefale meg å gå frem her? Har jeg noen som helst sak? Jeg vil jo helst løse dette på en sivilisert måte uten å måtte dra inn Fagforbundet (som jeg for så vidt nettopp ble medlem av), men ser jo at det kanskje blir nødvendig. 

Har jeg andre løsninger her? Andre her som har vært borte i lignende situasjon?

All feedback mottas med takk!

Endret av aguf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det er kommunen som er arbeidsgiver, så drives deler av kommunen gjerne etter mer eller mindre bedriftsøkonomiske prinsipper. Din lønn har vært en del budsjettet til den virksomheten du har jobbet i, og det er ikke unaturlig at denne virksomheten ønsker å nyte godt av investeringen. Det er nok ikke de som bestemmer til syvende og sist (men kommuneadministrasjonen), men så lenge de ønsker å gjøre gjeldende bindingstiden så kan jeg forstå at kommuneadministrasjonen støtter dem.

Jeg ville snakket med fagforbundet.

Lenke til kommentar

Eg vil sterkt fråråde å prøve å løyse denne situasjonen utan at du skaffer deg hjelp.

Dette basert på at du vil slå tvil på om det er inngått ein slik avtale som kommunen hevder, og då må du ikkje sette deg i ein situasjon der du i verste fall øydelegg di eiga sak ved å enten vedgå at du anser deg som forplikta gjennom avtalen, eller ved å inngå ny avtale som binder deg.

Det fyrste spørsmålet som må avklarast er om du har avtalt bindingstid i det heile tatt, og kva vilkår som ligg i denne prøvetida.

Det at du det er vist til at plikttida skal avtjenast på "tilvist tjenestested" forstår eg som at eventuell bindingstid er inngått med kommunen som motpart, der det er kommunen som arbeidsgivers styringsrett som avgjer kvar ditt tilviste tjenestested til ei kvar tid skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...