SGØ Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Jaja endelig tilbake på forum med ny bruker etter mye slit med lost passord osv med den forrige. Kan hende det skjedde noe kluss da hw.no omstrukturerte siden sin. Nok om det, la oss gå til sakens kjerne: Natt til i dag satte jeg meg i lan med en kompis. Vi spilte NFSU på nettet og alt var fryd og gammen til pcen min plutselig sluknet mitt i spillet. Hadde Qtec midi-kabinettet mitt åpent, syns jeg så et lite lysglimt i samme stund som den sluknet. Et par sekunder etter hendelsen oser det ut en forferdelig svidd lukt. Prøvde å lukte inni for å spore dens kilde, men det luktet like ille av hele kabinettet om dere skjønner Mitt spørsmål lyder naturlig nok: Hva kan ha skjedd her? Hvor ille kan det ha gått? Hva må skiftes ut etc? )= Er rambrikkene, skjermkort og lignende ødelagt om det var hk som smallt? For å hjelpe litt på kan jeg oppgi min hardware: Qtec 350 w miditower. Ep0x 8RDA XP 1700+ m/superstepping, klokka til 2400 Mhz med en Thermaltake Volcano 7+ 2*512 ddr brikker fra TwinMOS m/winbond Western Digital 7200rpm, 8 mb cache 1 stykk cdrom av ukjent art ^^ Et ASUS Geforce 4 ti 4200 8x 300/600 Håper på hjelp så jeg eventuelt kan rette opp i saker og ting nå før jula setter inn .... mvh Sveinung Østgård (tidligere $o|aR-P|eXu$ her på forumet om noen husker meg, lite trolig though;) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Hadde et lignende tilfelle for en stund siden, kom på jobb og PC'en hadde dødd på seg i løpet av natta, det lukta vondt på kontoret i flere uker. Det var en strømregulator på HK som var brent (strømforsyning til CPU), og den var brent skikkelig, så det var ikke vanskelig å finne. Fikk nytt HK på garantien (manglet 1 uke på 2 år gammelt, kan bare skryte av Tec Computer / Hattelco). Alt annet var i orden. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Det er bare å begynne å feilsøke det. Hvis alt er dødt når strømmen er på(hvis power-viftene ikke sviver, ikke lys i dioder etc.) så må du teste med et annet power, eller et annet kabinett. Koble fra alt som ikke trengs for å få bilde på skjerm. Elemineringsmetoden er altså veien å gå her.Lykke til. Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 vil tippe på at psu har røket. så får du bare håpe på at den ikke har tatt med seg noen komponenter. ta strømforsyningen ut av kabinettet og jumpstart den for å se om den virker. mål spenningene på kontaktene. du får jo nesten bare håpe på at det er den som er røket. det er noe av det billigste å skifte ut.. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Da har PC brennt.. og da går man til forsikringselskapet og hører hva man gjør.... Kanskje man har en innboforsikring.... eventiuellt gjennom LO eller noe... Lenke til kommentar
SGØ Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Oi glemte å tilføye at når jeg prøver å trykke på pcen så sviver cpu vifta littegrann, alt annet virker og ser helt dødt ut . Uffameg, og jeg som trodde jeg hadde vært nok uheldig med pc allerede )= Flere innspill er hjertelig velkommen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Det er sansynligvis PSU eller spenningsregulatorene til CPU. Hvis du ikke ser noen synlige skader på hovedkortet kan vi håpe det bare er PSU som har røket. Qtek-PSU'ene er jo ikke akkurat kjent for å ose av kvalitet. Dette er uansett en reklamasjons-sak som du antagelig får løst ganske enkelt ved å sende PSU inn til webshopp eller butikk som solgte den. Hvis flere komponenter har gått føyken som følge av PSU er det værre med reklemasjon dersom du har satt den sammen selv. Kun det produktet som feilet (PSU) erstattes og ikke følgefeil (alt annet). Dersom du kjøpte alt samelt og ferdig montert så sender du bare hele PC'n inn og sier du reklamerer på hele saken. (Da går hele PC'n som ett produkt) Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 En venn av meg hadde et lingnende problem, han så et lysglimt etterfulgt av et smell. Det viste seg at noen av kondensatorene på hovedkortet hadde eksplodert, men dette var visst relativt lett å se. Jeg tror du enten har et problem med PSUen eller med hovekortet. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Er sikker på at det er power suplyen din som tok kvelden, en av pcene jeg har mekket funket som følgnedet: Slo på pcen ting var rolig i 5 sec så et lite lys gnist så kom tykk røyk ut fra vifta fra psu, brukte støvsugeren for å få varmen ut, men mått seff bytte power suplyen Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Q-tec`en din er gått til de evige jaktmarker. Be han hilse til de 2 550Watt`erene som gjikk herfra for 3-4 uker siden. Q-tec!!!! Lenke til kommentar
SGØ Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Men hvordan kan cpu vifta starte såvidt da når jeg trykker bryter på om strømforsyning er gått? og d kom ikke noe spes røyk lukt herfra mer enn andre plasser...røyk forekom vell ikke i d hele tatt... Lenke til kommentar
BanjoBjarne Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) Men hvordan kan cpu vifta starte såvidt da når jeg trykker bryter på om strømforsyning er gått? og d kom ikke noe spes røyk lukt herfra mer enn andre plasser...røyk forekom vell ikke i d hele tatt... Hele strømforsyninga er sikkert ikke defekt, sikkert en kondensator e.l. Så den kan fint levere strøm en liten stund til sikkerhets-kretsene slår inn og skrur av PSU, eller HK gjør det samme siden det får feil spenninger/mangler fx spenning til cpu. Som det er nevnt tidligere så må du nok se om du finner noen deformerte/missfargede komponeneter. Edit: Dumt å åpne PSU om det er garanti på den.. Endret 18. desember 2003 av BanjoBjarne Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Men hvordan kan cpu vifta starte såvidt da når jeg trykker bryter på om strømforsyning er gått? og d kom ikke noe spes røyk lukt herfra mer enn andre plasser...røyk forekom vell ikke i d hele tatt... Prøv å skifte vifta til CPU. Ehhh... Kanskje den står pga "Shutdown when CPUFAN Fail" (Det kan vel vere liv i den om den er litt brennt.) Lenke til kommentar
SGØ Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Uff synd jeg har så forbanna lite erfaring med data )= Kan ta tid før jeg finner utav noe ja \: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Kan også hende PSU sender ut spenning til det meste unntatt en av spenningene. F.eks vhis 5,0V'en er borte så kan vifter starte (12V) uten at resten av systemet starter. Bruk lommelykt og se om du kan se noen fyskske skader inni PSU'en. Hvis du gjør det kan du i hvertfall bare gå tilbake å få en ny PSU på reklamasjon. Evt. Prøv PSU'en i et annet system og se om det funker. Hvis det funker vet du i hvertfall at PSU'en er i orden og feilen ligger et annet sted. Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 ehm... ikke skru opp PSU`en! Da får du den i hvert fall ikke på reklamasjon, hvis de finner ut det.. Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Det skal ikke lukte svidd og ryke når psu går dukken, det sitter en sikring et sted så den bare skal koble ut, på noen kan også sikringen byttes.Men for din del håper jeg at dette ikke stemmer på din strømforsyning. Mest sannsynlig har det skjedd en kortslutning i hovedkortet,Det kan jo ha falt noe inn der når døren stod oppe. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) For å hjelpe litt på kan jeg oppgi min hardware: Qtec 350 w miditower. Ep0x 8RDA XP 1700+ m/superstepping, klokka til 2400 Mhz med en Thermaltake Volcano 7+ 2*512 ddr brikker fra TwinMOS m/winbond Western Digital 7200rpm, 8 mb cache 1 stykk cdrom av ukjent art ^^ Et ASUS Geforce 4 ti 4200 8x 300/600 Hvis du har overklokka en XP 1700+ til 2400Mhz er det kanskje ikke så rart at det går som det går? Endret 18. desember 2003 av millencolin Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 jeg overså dette 1700+ til 2400 da er jo saken løst, ikke rart at det sa poff. Lenke til kommentar
SGØ Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Men den cpuen har jo kjørt på 2400 Mhz nå i et år uten problemer, har vært oppi 2500 Mhz også me bordvifte i sidedør i tillegg til cpu vifta. Enormt overklokkingspotensial i denne cpuen må jeg si. Skal pcen slukne pga dette når jeg har kjørt slik i lengre tid...? Hadde volten på 1.95 på ram og 1.95 på hk om d kan hjelpe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå