Gå til innhold

Huawei P20 Lite

Anbefalte innlegg

I sommer kjøpte jeg min P20 Lite. Den fungerer fint utenom en ting: kameraet fortsetter av og til å ta bilder etter et bilde er tatt, særlig i halvmørke omgivelser

Her er kopi av brevet som gjelder garantisaken:

Kameraet har en periodisk feil. Holder man knappen inne tas det opptil 20 bilder, slik skal det være, så det er ikke det som er feil, selv om denne periodiske feilen kan minne om den funksjonen. 

Feil:

Av og til, særlig i halvmørke omgivelser, fortsetter kameraet å ta bilder når man har tatt et bilde. Det kan være f.eks 2 eller 4 bilder, eller i verste fall må man lukke kameraappen for at mobilen skal slutte å ta bilder. Det står ofte på skjermen "Bildet gjøres skarpere, hold enheten i ro...", men dette står også når kameraet funker slik som det skal. Alt er forsøkt, restarte mobilen, gå tilbake til standard innstillinger når det gjelder kameraappen (Selv om ikke innstillingene er endret noe) og å gå tilbake til fabrikkinstillinger, altså starte helt på nytt. Mobilen har vært slik helt siden den ble kjøpt, har prøvd å finne ut hva som er feil ved å søke på nettet, hatt kontakt med huaw ei support, lagt tråd i et androidforum. Ingen vet hva som kan være feil, selv Huawei support har ikke vært borti et slikt problem før, så de anbefalte å prøve fabrikkinnstillinger, og hvis ikke det hjalp skulle jeg benytte garantien og sende den inn.

Har på screen protector, har prøvd å ta bilder med den av ved tilfeller der slike periodiske feil skjer, men mobilen tar også da flere bilder enn ett

Feilen kan være vanskelig å oppdage for dere, siden det er en periodisk feil. Kan sende dere bildeserier som viser at denne feilen eksisterer hvis ønskelig.

Siden dette er en periodisk feil kan verkstedet nekte på at feilen er der, og jeg risikerer å måtte betale for garantiundersøkelsen

Noen som har hatt lignende problem med P20 Lite (eller vanlig og pro) eller har råd om hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mørke omgivelser tar nok kameraet flere bilder med korte eksponeringer, for deretter å sette dette sammen til ett bilde. 

Om Lite-versjonen har AI-funksjon på kamera, så prøv å deaktivere denne. Prøv gjerne også å bruke nightfunksjon på dagtid. Pass også på at finger ikke dekker over linsene bak.

Du kan kanskje stikke innom en butikk for å prøve en lik telefon. Ta mange bilder i mørke omgivelser sammen med din telefon, for å prøve å fremprovosere lik oppførsel.

Hadde en gang et kompaktkamera som oppførte seg noenlunde slik som du beskriver. Fant egentlig aldri utav det, annet enn at det skulle være flere eksponeringer som ble satt sammen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Høres ut som softwarebug. Du har testet å kjøre en factory reset på mobilen ja?

Litt sent svar, men ja, det er utført

Den ble sendt inn til service og de skiftet kamera. Dette hjalp ikke, feilen var der fortsatt

Jeg tror også at det har noe med softwaren å gjøre. Verkstedet hadde oppdatert programvaren til siste versjon, men likevel måtte det oppdateringer til når jeg skulle ta den i bruk.

Hvis det er softwarebug, er det ikke da sannsynlig at flere mobiler av denne typen har samme feil? Eller er det helt tilfeldig?

Sender mobilen tilbake til verkstedet i morgen for ny service

Lenke til kommentar

Om det var software så ville nok mange vært plaget ja.

Med mindre du har installert noe spesiell app som forstyrrer kamera eller har lekt deg med root og slikt. Men da ville dem neppe byttet kamera for deg.

Om man utelukker software så er det vel noe på hovedkortet til mobilen som muligens ikke stemmer. Kansje kamerappenn tror du holder inne en volumknapp eller noe som kansje skal trigge en slik reaksjon.

Lenke til kommentar

Har ikke slik mobil selv, men ønsker å komme med noen tips.

Kunne være interessant å se hva som skjer om du bruker en annen kamera app enn den som følger mobilen.

Forslag til gratis kamera app kan være: Open Camera (Mark Harman), eller Camera MX (MAGIX)

Edit:

Mener at dette burde være en klar garantisak. Kan være lurt å se om det går å fremprovosere feilen.

Kan være lurt å reboote eller slå av og på igjen mobilen av og til for å se om det hjelper. Evn hvor lenge det hjelper.

Ellers kan det være lurt å legge merke til om det skjer bare når mobilen har en spesiell temperatur.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...