Gå til innhold

Nå skal Tesla bli fjernstyrt bil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

Det er lovlig så lenge en har den under oppsyn og er innen rekkevidde(eu), fører er ansvarlig. Det er slil summon er i dag for oss.

Ja, men da er jo og nytteverdien svært begrenset. Om du allerede ser bilen. Jeg så en på reddit som sto i kontorvindu i 5. etasje og flyttet bilen mellom to parkeringsplasser for å overholde maks 2 timer med fjernstyring. Det er forsåvidt nyttig. Om bilen kjører ut av parkeringsplass er jo det og nyttig på samme måte som parkeringsassistent kan parkere for deg, men utenom det så gir det ikke så mye. Jeg ser ikke helt hvordan dette blir så veldig ulikt idag mtp begrensninger i regelverk?

 

Summon foregår i 1-2kmt, i alle fall ser der slik ut, og fungerer ikke med mindre du står innenfor rekkevidde med FOB. Den nekter å kræsje i ting, og bråbremser (i den forstand man kan kalle det det i den "hastigheten") hvis du går for nærme bilen, eller at det er hindringer innenfor avstandene som er satt. Min, med AP1, er slik.

Så hvis du står 50 meter fra bilen din og orker ikke å gå til bilen din, så kan du sitte og vente på at den sniker seg bort til deg i 2 km/h. Kult det, men liksom nytteverdien? Du sier din Tesla allerede gjør slikt og, men hva er oppdateringen da? Det er jo åpenbart praktisk å kunne få bilen til å kjøre til deg og kunne fjernstyre, men så lenge du må være i nærheten og kunne se den, og kunne ta ansvar, så ser jeg ikke hva veldig nytt de skal komme med her?

 

Fordi det handler ikke om Musk har kommet med teknologi eller ikke til å klare det. Det handler jo om lovverket.

I Norge er det jo ennå enklere, p-vakter tar gjerne bilde av ventilene på hjulene. Om de ikke er flyttet på innen max parkeringstid så vil de skrive ut bot - er posisjonen endret så har bilen vært flyttet og har rett til 2 nye timer.

 

Så har du fri sikt fra kontorvinduet så kan du sikre deg mot p-bot via telefonen. Flytte bilen 10 cm hver andre time :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om man ikke evner å gå ut å flytte bilen selv så evner en ikke å ha bil.

 

Ehm, vet ikke helt hvor du tar dette i fra. Det var absolutt ikke det jeg sa eller mente, ikke fungerer det heller. 

 

Praktiske ting jeg bruker dette til:

Blir innparkert og det er stress å sette seg inn pga bilen vedsidenav, henter bilen ut av parkeringsplassen med summon.

Parkert for nære boden når jeg skal inn der og det er praktisk å åpne hele døren, flytter bilen med summon

 

Dette er typiske ting jeg bruker det til i dag, som er praktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når du fører en bil, så føres den enten du sitter inne i bilen eller utenfor.

Selvsagt. Men her har du ingen mulighet til å påvirke hva bilen foretar seg, annet enn å startet prosessen. Jeg er meget tvilende til at begrepet "å føre et kjøretøy" passer til situasjonen.

 

 

Hva har en treåring med saken å gjøre? Setter du en treåring inn i bilen din og lar barnet kjøre den så er det du som eier av bilen som står ansvarlig.

Selvsagt, men treåringen kjører ikke her.

 

Resultatet er her nøyaktig det samme uansett hvem som trykker på knappen siden bilfabrikantens teknologi sitter i førersetet. Så hvorfor skal det ha noen betydning om du f.eks. er full mens prosessen foregår ?

Lenke til kommentar

 

Folk på dettte forumet er generelt ultranegative til alt av teknologi, ass!

 

Teknologi er ok , i utgangspunktet, men det er vel ett like stort problem med de som er ultraposetive til allt. Når man omfavner alt uten å tenke igjennom ting i den tro at man da er den fremsynte, da har man glemt historien.

Hvilke historiske problemer tenker du på?

Ellers, dette med "follow me" er jo ikke lansert enda, ingen har brukt det, og ingen har erfaring med det. Det er altså negativitet før noen vet hva det egentlig er, og nytten med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt. Men her har du ingen mulighet til å påvirke hva bilen foretar seg, annet enn å startet prosessen. Jeg er meget tvilende til at begrepet "å føre et kjøretøy" passer til situasjonen.

 

 

Selvsagt, men treåringen kjører ikke her.

 

Resultatet er her nøyaktig det samme uansett hvem som trykker på knappen siden bilfabrikantens teknologi sitter i førersetet. Så hvorfor skal det ha noen betydning om du f.eks. er full mens prosessen foregår ?

Hvis bilen er fjernstyrt så styres den altså av deg. For at Summon skal være aktiv så må du trykke på en knapp. Summon er aktiv så lenge knappen er trykket på.

Lenke til kommentar

Ja, men da er jo og nytteverdien svært begrenset. Om du allerede ser bilen.

 

La meg gi deg noen situasjoner der jeg bruker summon.

- Når bilen har blitt parkert inn / dårlig plass for å få opp fører døren.

- Når jeg har lukeparkert og ser at jeg står litt for nærme en bil foran eller bak.

- Når jeg skal ha ut ting av bilen før jeg kjører bilen inn i garasjen ( har en trang garasje - greit å ta ut alt , inkludert bikkja og la bilen kjøre inn).

- Når jeg har parkert dårlig og står utenfor parkeringsstripa / Streken (for langt fram eller tilbake)

- Egentlig alle situasjoner der jeg har dårlig oversikt eller plass rundt bilen og skal parkere.

 

Det kan jo være at du synes dette er begrenset bruk. Men for meg så er det ganske praktisk. Ikke grunnen til at jeg kjøpte bilen - men ufattelig digg å ha muligheten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føreransvar ? Dvs. blir du skyldig i noe kriminelt om du trykker "summon" på tlf etter å ha drukket ei flaske vin ?

Ja:

https://www.ba.no/nyheter/politi/bergen/politiet-ville-gi-tesla-forer-bot-pa-236-200/s/5-8-915197

36-åringen forklarer at han trykket på en app i bilen som gjør at bilen selvstyres. Bilmotoren skal ha blitt startet, og bilen flyttet seg noen meter.

 

Straffen ble satt til betinget fengsel i 20 dager

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk på dettte forumet er generelt ultranegative til alt av teknologi, ass!

Vet ikke hvem det er rettet mot, men kommer til å svare uansett. Jeg er ikke imot teknologi. Jeg er for all ny teknologi. DAB, brettbare mobiler osv. Hva som helst. Jeg tror teknologi er veldig viktig for å drive utvikling videre og tror blant annet Norge får stor fordel av elbil insentiver da vi blir elbilsamfunn raskere enn noen andre. Har mulighet til å forby fossil før noen andre.

 

Der det stopper for meg er etikk og menneskeliv. Jeg er ikke villig til å eksperimentere med menneskeliv for teknologisk fremgang. Og heller ikke ignorere etiske problemer. Eksempelvis med genmanipulering. Jeg synes ikke det er ok om folk kan genmodifisere mennesker etter fri vilje. Akkurat som jeg ikke synes det er greit at selskap bare kan putte selvkjørende biler på veiene.

 

Er du villig til å risikere menneskeliv? Ignorere etikk? Det er ikke jeg. Om du er så er du i en særposisjon. Det å tenke over etikk og menneskeliv gjør det ikke negativ til ny teknologi.

 

Som du sier, det er lovverket som gjør det til en unyttig gimmick. Det er dog praktisk noen ganger en må flytte litt på bilen.

Ja, og på grunn av lovverket så ser jeg ikke helt hva nytt de skal kunne komme med her? Tesla har jo det meste av det de kan gjøre innenfor lovverket allerede? så det er derfor jeg er skeptisk til hva de faktisk kommer med her, fordi jeg ser ikke hva mer de skal kunne lovlig få til å gjøre?

 

I Norge er det jo ennå enklere, p-vakter tar gjerne bilde av ventilene på hjulene. Om de ikke er flyttet på innen max parkeringstid så vil de skrive ut bot - er posisjonen endret så har bilen vært flyttet og har rett til 2 nye timer.

 

Så har du fri sikt fra kontorvinduet så kan du sikre deg mot p-bot via telefonen. Flytte bilen 10 cm hver andre time :D

Ja altså det var det fyren jeg så video av gjorde :p Det var oppmalte p-plasser da, så om han flyttet 10 cm hadde han tatt to plasser..., men ja jeg mener fin funksjon det haha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg gi deg noen situasjoner der jeg bruker summon.

- Når bilen har blitt parkert inn / dårlig plass for å få opp fører døren.

- Når jeg har lukeparkert og ser at jeg står litt for nærme en bil foran eller bak.

- Når jeg skal ha ut ting av bilen før jeg kjører bilen inn i garasjen ( har en trang garasje - greit å ta ut alt , inkludert bikkja og la bilen kjøre inn).

- Når jeg har parkert dårlig og står utenfor parkeringsstripa / Streken (for langt fram eller tilbake)

- Egentlig alle situasjoner der jeg har dårlig oversikt eller plass rundt bilen og skal parkere.

 

Det kan jo være at du synes dette er begrenset bruk. Men for meg så er det ganske praktisk. Ikke grunnen til at jeg kjøpte bilen - men ufattelig digg å ha muligheten :)

Så med begrenset bruk mener jeg i forhold til det "alle" og Elon Musk garantert og vil ha. Der bilen kan komme hvor som helst det er vei. Si jeg gikk til butikken. Det regner når jeg går ut. Null problem, summoner min Model S til utenfor butikkdøren og kjører hjem. I forhold til det så er det å kjøre ut av en P-plass begrenset. I forhold til andre biler på markedet er den langt ifra begrenset for å si det slik.

 

Problemer ligger jo derimot det du skriver. Situasjoner du bruker summon i NÅ. Så det er den delen med hva som faktisk er nytt? Det virker ikke å være så veldig mye, selv om funksjonen er veldig spennende i seg selv. Den er liksom begrenset i forhold til sitt fulle potensiale av hva summon kan bli.

 

Så på ingen måte kritikk av funksjonen slik den er nå. Virker veldig bra. Bare mer spørsmål om hvor stor endring de reelt kan komme med gitt dagens lovverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvem det er rettet mot, men kommer til å svare uansett. Jeg er ikke imot teknologi. Jeg er for all ny teknologi. DAB, brettbare mobiler osv. Hva som helst. Jeg tror teknologi er veldig viktig for å drive utvikling videre og tror blant annet Norge får stor fordel av elbil insentiver da vi blir elbilsamfunn raskere enn noen andre. Har mulighet til å forby fossil før noen andre.

 

Der det stopper for meg er etikk og menneskeliv. Jeg er ikke villig til å eksperimentere med menneskeliv for teknologisk fremgang. Og heller ikke ignorere etiske problemer. Eksempelvis med genmanipulering. Jeg synes ikke det er ok om folk kan genmodifisere mennesker etter fri vilje. Akkurat som jeg ikke synes det er greit at selskap bare kan putte selvkjørende biler på veiene.

 

Er du villig til å risikere menneskeliv? Ignorere etikk? Det er ikke jeg. Om du er så er du i en særposisjon. Det å tenke over etikk og menneskeliv gjør det ikke negativ til ny teknologi.

 

Ja, og på grunn av lovverket så ser jeg ikke helt hva nytt de skal kunne komme med her? Tesla har jo det meste av det de kan gjøre innenfor lovverket allerede? så det er derfor jeg er skeptisk til hva de faktisk kommer med her, fordi jeg ser ikke hva mer de skal kunne lovlig få til å gjøre?

 

Ja altså det var det fyren jeg så video av gjorde :p Det var oppmalte p-plasser da, så om han flyttet 10 cm hadde han tatt to plasser..., men ja jeg mener fin funksjon det haha.

Svarer på det jeg er sitert på her, sitter på telefon så får ikke gjort så mye med det andre.

 

Tesla lager nye funksjoner for alle som kjører tesla, så setter de restriksjoner der hvor det trengs. Altså får alle de samme tingene, men her på berget må en være i nærhet av bil(radio signal fra fob). Så alle kommer til å få de samme funksjonene, men med forskjellige begrensninger.

Lenke til kommentar

 

Bilen stopper om en hindring er i retningen den kjører. Registreres momentant, enten via p-sensorer og/eller kameraer.

Gjør den det i 100% av tilfeller? Er noen hos Tesla villig til å skrive under på et dokument der de påtar seg alt ansvar for eventuelle dødsfall eller skader som kan gi dem livstid i fengsel?

 

Vi har allerede sett Teslas kjøreassistent gjøre feil. Her er føreren av bilen ansvarlig så det er uproblematisk, men her snakker vi jo om at essensielt Tesla må kunne garantere at ingen blir skadet. Det å garantere at teknologien aldri feiler ville jeg sagt er umulig. Dette er et problem med selvkjøring generelt, og løsningen er ikke så lett som at en ingeniør går til myndighetene og forteller dem at bilen stopper for alle hindringer, så dette går så bra så.

Selv en stein som ligger på marken vil før eller senere smuldre opp, og Eiffel-tårnet dett over ende. Og ingen får jo livstid for en “slurvete” festet takstein som dundrer I hodet på noen heller. Joda, det må gi overskudd etter betalt forsikring, selv basehopping går med overskudd.

Hva har Tesla å tilby i alle reie godt automatiserte fabrikkhaller og plukklager, kan Dem vere betre på pris og effektivitet. Hydro har jo noen robboter som surer og triller i lag med personnel.

 

Er man ute å jogger kan det vere greit at Tesla´n følger etter med litt drikke og mat, og kjører ein heim når ein går lei. Eller at man kan ta oppvarmingen 2 km før man kommer frem til treningsstudio.

Det er jo mer miljøvennlig at EV´n kjører begge veier enn at man spring tilbake selv.

 

At man får autonome kjøretøyer som er kinosal eller et tilpasset treningsstudio ligg vel rett rundt hjørnet. Og det kommer fordi det er penger i det, store penger, og er lett å etablere dagen etter at man har den autonome og modulære EV på plass.

apple som hadde oppegående nettbutikk med kvalitetssikret software og diverse trengte bare å finne ut at “iPaden” Dei holdt på å utvikle kunne byggest i formatet til en Mobil-telefon.

 

Her en artig sak, litt gammel og full auto: med © fra Tromsø

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg har tesla.

Det jeg ikke tror på er Elon og hans tidsbegrep. Ting går stort sett som han vil men ikke alltid til riktig dato, eller år

Men så er det ikke teknologien rundt tiden som omdiskuteres her.

Folk krisemaksimerer Summon og at det er livsfarlig. Antar at de fleste av disse aldri har prøvd dagens summon engang, for farlig er det i alle fall ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så er det ikke teknologien rundt tiden som omdiskuteres her.

Folk krisemaksimerer Summon og at det er livsfarlig. Antar at de fleste av disse aldri har prøvd dagens summon engang, for farlig er det i alle fall ikke.

Jepp, og som vanlig er det Tesla som er problemet og ikke funskjonene. De finner en igjen hos bmw med flere. Tas dette opp? Nei. Bias? Ja, som vanlig.

 

Elbil er den moderne rasistmen og Tesla førere er den Værste rase?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bilen stopper om en hindring er i retningen den kjører. Registreres momentant, enten via p-sensorer og/eller kameraer.

Gjør den det i 100% av tilfeller? Er noen hos Tesla villig til å skrive under på et dokument der de påtar seg alt ansvar for eventuelle dødsfall eller skader som kan gi dem livstid i fengsel?

 

Vi har allerede sett Teslas kjøreassistent gjøre feil. Her er føreren av bilen ansvarlig så det er uproblematisk, men her snakker vi jo om at essensielt Tesla må kunne garantere at ingen blir skadet. Det å garantere at teknologien aldri feiler ville jeg sagt er umulig. Dette er et problem med selvkjøring generelt, og løsningen er ikke så lett som at en ingeniør går til myndighetene og forteller dem at bilen stopper for alle hindringer, så dette går så bra så.

Det virker som at du mener at en maskin må virke perfekt i 100% av tilfellene for å kunne brukes. Det er selvsagt helt feil. Den trenger bare å være bedre enn oss mennesker.

 

Med 8 kameraer og radar både foran og bak så er det ikke lenge før de er bedre enn oss. Særlig i lav hastighet slik som på en parkeringsplass.

Lenke til kommentar

Men så er det ikke teknologien rundt tiden som omdiskuteres her.

Folk krisemaksimerer Summon og at det er livsfarlig. Antar at de fleste av disse aldri har prøvd dagens summon engang, for farlig er det i alle fall ikke.

 

 

Jepp, og som vanlig er det Tesla som er problemet og ikke funskjonene. De finner en igjen hos bmw med flere. Tas dette opp? Nei. Bias? Ja, som vanlig.

 

Elbil er den moderne rasistmen og Tesla førere er den Værste rase

 

 

Jeg forstår ikke denne mentaliteten? Hvorfor må du være venn eller fiende av Tesla? Går det ikke an å bare diskutere en sak uten at folk skal komme med slike kommentarer? Hvor har jeg kritisert Tesla her? Jeg har ikke kritisert Tesla her. Tesla er ikke problemet, og det har jeg ALDRI sagt. Jeg sier problemet er lovene. Klarer du ikke å komme deg vekk fra denne Tesla fiendementaliteten?

 

Tesla har kommet lengst. Så de kommer i artikler her. Det finnes ingen BMW artikkel. Dette er et universelt problem for selvkjøring. Ikke et Tesla problem, men et problem som og rammer Tesla. Krisemaksimering? Dette er et reelt problem. INGEN land på jord er det lov med selvkjørende biler. Og jeg krisemaksimerer? Sammen med alle lands stater?

 

Hei Klykken er du imot å genmodifisere mennesker uten restriksjoner? Fordi bare så du vet det så er du ekstremt negativ til teknologi om du ikke er. Og ikke prøv å komme med noe etikk argumenter her din krisemaksimerer. Det er slike argumenter du har? Bare ignorerer etiske aspekter og bruker herskerteknikk for å gå mot andre brukere istedenfor å svare på kritikken.

 

INGEN her kan svare meg på mine spørsmål. Nei nei, heller komme med argumenter mot personer. Og så er det JEG som er biased. JEG som krisemaksimerer. Dere får fortelle det til myndighetene i alle verdens land da.  At de er biased. At de krisemaksimerer. 

 

Sammenligne Tesla med rasisme... snakk om offermentalitet. Dette er en fornærmelse mot folk som lider av rasisme daglig. Selv om det er ment som en spøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...