Gå til innhold

AMS-gründer: – Smartmålerne er ikke særlig smarte. Det gjør det vanskelig å utvikle løsningene de skulle gi oss [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde netteier blitt tvunget til å videresende AMS data til en sentral HUB i nær sanntid så kunne alle forbrukere og integreringsleverandører hentet data derfra via et felles API. Mye enklere og billigere for alle.

 

Min kraftleverandør har et API, men selv om jeg har en AMS måler så sender ikke min netteier (Skagerak Nett) data videre dit oftere enn en gang per uke. Så det blir umulig for meg som forbruker å dra nytte av AMS for feks å sjekke strømforbruket mitt når de data jeg får tilgang til er for forrige uke.

 

Hele kraftmarkedet er preget av useriøse cowboyer. Flere selger til spotpris med negativt påslag. Noen selger pakker med ski-vm biletter og andre igjen bundler andre tjenester. Det gjør det umulig for forbruker å sammenlikne og å få oversikt over eget forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde netteier blitt tvunget til å videresende AMS data til en sentral HUB i nær sanntid så kunne alle forbrukere og integreringsleverandører hentet data derfra via et felles API. Mye enklere og billigere for alle.

 

Min kraftleverandør har et API, men selv om jeg har en AMS måler så sender ikke min netteier (Skagerak Nett) data videre dit oftere enn en gang per uke. Så det blir umulig for meg som forbruker å dra nytte av AMS for feks å sjekke strømforbruket mitt når de data jeg får tilgang til er for forrige uke.

 

Hele kraftmarkedet er preget av useriøse cowboyer. Flere selger til spotpris med negativt påslag. Noen selger pakker med ski-vm biletter og andre igjen bundler andre tjenester. Det gjør det umulig for forbruker å sammenlikne og å få oversikt over eget forbruk.

Har du sjekket hos netteier? Jeg har ca en ukes forsinkelse av data hot kraftleverandør Los, men kan lese detaljert data umiddelbart hos netteier Agder Energi.
Lenke til kommentar

 

(...)

Min kraftleverandør har et API, men selv om jeg har en AMS måler så sender ikke min netteier (Skagerak Nett) data videre dit oftere enn en gang per uke. Så det blir umulig for meg som forbruker å dra nytte av AMS for feks å sjekke strømforbruket mitt når de data jeg får tilgang til er for forrige uke.

(...)

 

Har du sjekket hos netteier? Jeg har ca en ukes forsinkelse av data hot kraftleverandør Los, men kan lese detaljert data umiddelbart hos netteier Agder Energi.

Jeg har også Skagerak Nett, og på deres nettsider kan jeg lese detaljerte data (nesten) umiddelbart, med kun et par timers forsinkelse. Men deres API har imidlertid nesten en ukes forsinkelse. Det publiserer nye data kun hver onsdag, og da for forrige uke. Det vil si med 3-8 døgns forsinkelse :-(

Lenke til kommentar

Eg er veldig glad for at min straummålar ikkje automatisk lastar opp data om straumforbruket i sanntid til andre sine datamaskiner ("skya"). Difor er det heilt greitt at grensesnittet krev ein fysisk kabel.

 

Formatet på alt frå plugg til linjene med data som kjem ut har eg derimot eit og anna å utsetje på. Dei kunne gjerne gjort det både enklare og billigare. Til dømes la straummålaren vere eit USD HID-device (tastatur) som berre spytta ut linjer med data på eit veldefinert format til kva brukaren måtte plugge inn der. Det hadde teke mindre pass og kosta under ein tiar. Utstyr som kan pluggast inn og sende data trådlaust til di eiga datamaskin, andre dimpar i huset eller andre sine datamaksiner hadde ikkje kosta stort meir.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...