Gå til innhold

Laptop uten batteri på fly?

1Dr.E

Anbefalte innlegg

Jeg er i USA og flyr hjem i morgen.

For et par dager siden så jeg at batteriet på laptopen hadde est ut og sprukket i plasten, så jeg har fjernet det og jobber med å skaffe nytt. Men det er ikke så enkelt å få til, så i verste fall må jeg få IT på jobben hjemme til å ordne det neste uke.

Det er uaktuelt å ta det ødelagte batteriet med på flyet.

Kan sikkerhetssjekken på flyplassen reagere om jeg har en laptop med meg som ikke har batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En sjelden gang har jeg blitt bedt om å slå på elektroniske gjenstander, for å vise at de fungerer som de skal, og ikke er fylt med noe annet enn de bør. Ta med strømadapter, så kan du (trolig) slå den på selv om batteriet ikke er installert.

Lenke til kommentar

fordi det er lettere å skjule tynne kniver ved harddisker eller hovedkort, fordi man ser det ikke så lett å se røntgen stråler. Derfor må ofte laptopen sendes gjennom seperat i sikkerhetskontrollen.

Batterier særlig lition kan være skadelig av seg selv, med mindre laptopen skal på reprasjon hva å ha den hjemme?

Har du ekstra plast kan du pakke den i bagasjen. Men husk å vent en del timer før du skur den på igjen.

Beste er om den ligger sammen med mye klær rundt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

fordi det er lettere å skjule tynne kniver ved harddisker eller hovedkort, fordi man ser det ikke så lett å se røntgen stråler. Derfor må ofte laptopen sendes gjennom seperat i sikkerhetskontrollen.

Det er eg klar over, men det blir den gjort uavhengig av om det er batteri i den eller ikkje. Det er elektronikken som er poenget med å ta laptopen ut av bag eller veske, så eg forstår ikkje kva det skulle bety frå eller til om batteri er der eller ei.

Lenke til kommentar

Batterier særlig lition kan være skadelig av seg selv, med mindre laptopen skal på reprasjon hva å ha den hjemme?

Desto mindre grunn til å reagere på en laptop uten batteri.

Det at batteriet er fjerna gjer det også lettare å sjekke for skjulte knivar.

Logisk sett må det vel være lettare å skjule knivblad bak batteriet sidan dei då er skjult bak litiumen, og batteriet er enkelt å ta av uten bruk av verktøy.

Eg ser ingen grunn til at sikkerhetskontrollen skal reagere.

Hadde du reist inn til USA så kan eg tenke meg at det muligens hadde vært ein interesse for kva som er på harddisken sidan det ikkje utan vidare er enkelt å skru på laptoppen for å sjekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er eg klar over, men det blir den gjort uavhengig av om det er batteri i den eller ikkje. Det er elektronikken som er poenget med å ta laptopen ut av bag eller veske, så eg forstår ikkje kva det skulle bety frå eller til om batteri er der eller ei.

I USA tar man ofte ikke ut elektronikk fra håndbagasjen, det kommer an på teknologien i røntgenmaskinen på det enkelte stedet, men man kan bli bedt om å åpne den for ekstra sjekk. De bryr seg ikke om det er batteri i en laptop eller ikke, men man må kunne slå den på og vise at den virker, for å sannsynliggjøre at noe av innmaten i den ikke er byttet ut med for eksempel sprengstoff. Uten batteri i en laptop sliter man dersom man ikke har med strømforsyning i tillegg. Også i Europa har jeg blitt bedt om å slå på laptop, og en gang et stort digitalkamera, ved sikkerhetskontrollen inn til en flyplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...