Gå til innhold

Juss ved UiO

Anbefalte innlegg

Hei dere som studerer jus/ønsker å studere jus ved UiO 

Jeg er 21 år, har fullført videregående skole i utlandet og har tenkt å starte på jusstudiet ved UiO til høsten 2019. Jeg har klart å sløse bort hele 3 år av livet mitt på å kjempe meg gjennom en bachelorgrad i jus som jeg får 0 utbytte av i det norske markedet. Derfor har jeg bestemt meg nå for å avbryte studiet og starte med blanke ark. 

Problemet er at jeg sliter veldig med å regne ut poengsummen min fra videregående ettersom jeg må omregne karakteren min til det norske systemet. Det ser ut som jeg har et karaktersnitt på 4,75 ifølge de omregningstabellene inne på nettsiden til Samordna opptak, men jeg er også nødt til å finne ut hvordan jeg regner inn karakteren min i norsk? Det står liksom at summen må deles på 11 og ganges med 10, men skjønner fortsatt ikke prosessen.. Jeg lurer på om det er noen her som har peiling på dette? Eventuelt noen som kan forklare meg dette aldri så forvirrende regnestykket: 

Gjennomsnittskarakter omregnet til norsk gjennomsnittskarakter x 10

+ karakter i norsk

Summen deles på 11 og ganges med 10

= karakterpoeng 

Synes dere det er noen vits å prøve seg med de karakterene jeg har i utgangspunktet? Så vidt jeg kan forstå konkurrerer jeg kun i ordinær kvote, hvor poenggrensen for jusstudiet ligger foreløpig på hele 62 studiepoeng. Det skal sies at jeg er flerspråklig student og har ikke tatt norsk i vgs, men har tatt opp faget trinn 3 og 4 ved UiO i stedet. Dette gir meg 1 tilleggspoeng, men er ikke helt sikker på om det hjelper noe i det hele tatt. 

Det hele gjør meg veldig irritert, for jeg har alltid fått toppkarakterer i mitt andre hjemland som ikke blir verdsatt i Norge ettersom det er snakk om 2 vidt forskjellige utdanningssystemer. 

Mvh fortvilet student 

Endret av Chimneygutt97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørr ikke kommentere noe om hvorvidt du har regnet riktig i forhold til konvertering av karakterer. Men hvis vi antar du har et karaktersnitt på 4.75 som da tilsvarer 47.5 karakterpoeng, så er du ganske langt unna å komme inn på ordinærkvoten. Hvis du har realfag fra videregående kan du få maksimalt 4 tilleggspoeng for dette. Merk at du også får ekstrapoeng for alder, kalt alderspoeng, 2 poeng for hvert år fra du fyller 20 til 23, maksimalt 8 er mulig. Du kan også få tilleggspoeng for høyere utdanning eller militærtjeneste, maksimalt 2 poeng oppnåelig.

Så for å oppsummere, hvis du søker neste år som 22 åring vil du maksimalt ha denne poengsummen basert på informasjonen du har gitt:  47.5 karakterpoeng + 6 alderspoeng + 2 poeng for tidligere studier + eventuelt max 4 realfagspoeng = max 59.5 poeng. 

Det er dessverre veldig usannsynlig at poenggrensen skal ned til 59-60 poeng. 

Dette gjelder jo dog høst-inntaket. Vår-inntaket pleier å ligge et par poeng lavere. Jeg vil derfor tro at du KAN ha en mulighet enten våren 2020 eller 2021, avhengig av om du har realfagspoeng eller ikke, og hvorvidt poenggrensene vil fortsette å stige eller ikke. Jeg vil jo tro at siden du har jussfag fra før, at noe kan godkjennes. Dette må du eventuelt sjekke nærmere på egenhånd. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...