Gå til innhold

Google-protest mot seksuell trakassering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kor melder eg meg på protesten mot at ansatte får sparken etter kun ein anklage?

Ja, det virker som at rettssikkerheten er mer eller mindre fullstendig glemt i forbindelse med #Metoo-saker og tilsvarende. Jeg har lest at andelen falske anklager i forbindelse med voldtektsanmeldelser er skremmende høy. Husker jeg riktig, så er andelen på flere titalls prosent (20-30%????). Når terskelen for falsk anmeldelse av et relativt alvorlig lovbrudd som voldtekt er såpass lav for såpass mange, så lurer jeg VIRKELIG på hvor stor andel av anklagene om det alvorlige, men likevel mindre alvorlige "seksuell trakassering" er. Basert på andelen falske anmeldelser når det gjelder voldtekter, så skulle det ikke forundre meg om andelen falske anmeldelser og falske påstander om seksuell trakasering er ENNÅ høyere, siden det er et mindre alvorlig lovbrudd, og terskelen for falsk anmeldelse og anklage om seksuell trakasering kanskje er lavere??

Det var en bevegelse med opphav i Frankrike så vidt jeg husker som kom med innvendelser mot #Metoo og mente #Metoo gikk for langt, og mente at det måtte være rom for klønete sjekkeforsøk (innenfor rimelighetens grenser). De ble nærmest korsfestet av "Metoo-tilhengere... :realmad:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker mitt om mannfolkene som har problemer med #Metoo, og som påstår at seksuell trakassering ikke er noe problem.

Jeg tenker mitt om mannfolkene som er forkjempere for offentlig gapestokk uten lov og dom og tror det er bare å si opp hvem som helst bare fordi personen har gjort noe ufint og at det finnes lange køer av kompetente personer fri for synd i kø for å overta stillingen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

#MeeToo... En kampanje for å sjikanere og fornedre de mindre pene mannfolkene. Det som er akseptabelt oppførsel av en flott fyr, får nå en mindre flott fyr fyken for ved samme oppførsel som den flotte fyren.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ok. Da ignorerer jeg det bare. Hadde jo vært interessant om det faktisk var slik du skrev.

Det er jo slikt. Det Tom Cruise kommer seg unne med, ville nok alle average Joe måtte stå til ansvar for.

Sett noen flotte attraktive menn blitt uthengt men en #MeeToo knagg på seg?

Lenke til kommentar

Det er jo slikt. Det Tom Cruise kommer seg unne med, ville nok alle average Joe måtte stå til ansvar for.

Sett noen flotte attraktive menn blitt uthengt men en #MeeToo knagg på seg?

Hvor mange ganger har Tom Cruise kommet seg unna da?? Utseendet har lite å si. Det har med penger og makt å gjøre. En mindre pen mann ble nylig innsatt som høyesterettsdommer i USA, til tross for at han var en potensiell voldtektsmann.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor mange ganger har Tom Cruise kommet seg unna da?? Utseendet har lite å si. Det har med penger og makt å gjøre. En mindre pen mann ble nylig innsatt som høyesterettsdommer i USA, til tross for at han var en potensiell voldtektsmann.

Penger og makt er attraktivt som fy. Mitt argument består.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mitt om mannfolkene som har problemer med #Metoo, og som påstår at seksuell trakassering ikke er noe problem.

Mulig at Google ikke er verre enn andre store firma, men mange ansatte reagerer tydeligvis på hvordan slike anklager behandles der:

https://www.nytimes.com/2018/10/25/technology/google-sexual-harassment-andy-rubin.html

Tror ikke det er andelsmessig mange "som påstår at seksuell trakassering ikke er noe problem". Men synes ikke du det er et problem når folk dømmes basert på ANKLAGER og uten noen som helst form for bevis, rettskraftig dom, ordentlig undersøkelse eller tilsvarende? Det er en GRUNN til at man i en rettsstat er uskyldig inntil det motsatte er bevist. I forbindelse med #Metoo virker det som at det holder med en anklage for at folk anses som dømt. DET problemet kan være minst like stort som seksuell trakkasering! Forstår du at BÅDE seksuell trakkasering, og at trolig uskyldige blir "dømt" og fordømt i forbindelse med #Metoo er et problem?

Endret av Gjest MKII
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om mange grunnløse oppsigelser etter #Metoo.

I Norge gir rettsvernet for arbeidstagere god beskyttelse, og i USA ville de sparkede kjapt gått til rettsak for å få penger for grunnløse anklager.

Derfor gir ikke firma folk sparken uten grunn.

Jeg vil likevel ikke utelukke at firma i noen tilfeller er glad for å få en unnskyldning til å kvitte seg med enkelte folk, men de tør ikke gjøre det uten saklig grunn. Om bevisene ikke er gode nok til å dømme noen i en rettsak så må de være gode nok til å unngå søksmål fra de sparkede.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...