foenix Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Jeg har nettopp installert Thunderbird og klarer å sende en test-melding fra en online-konto til en frisurf-konto, men ikke omvendt. Jeg får da følgende melding: Når jeg deretter trykker på "Vis" knappen kommer dette: Hva kan være galt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Vel, serveren "heter" frisurf.no og sertifikatet er for online.no ... Når du setter opp en emailklient på PC'en, så må du velge én utgående emailserver, f.eks. online.no. Du kan fortsatt motta email til både [email protected] og [email protected] på denne emailklienten, men all utgående post vil gå gjennom den ene SMTP-serveren. (Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.) Lenke til kommentar
foenix Skrevet 1. november 2018 Forfatter Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Vel, serveren "heter" frisurf.no og sertifikatet er for online.no ... Når du setter opp en emailklient på PC'en, så må du velge én utgående emailserver, f.eks. online.no. Du kan fortsatt motta email til både [email protected] og [email protected] på denne emailklienten, men all utgående post vil gå gjennom den ene SMTP-serveren. (Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.) Når jeg hadde Windows live mail, så kunne jeg sende fra begge. Er det ikke mulig å få til dette også fra Thunderbird? Er det noen innstillinger jeg kan endre på? Endret 1. november 2018 av dagfinn99 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Ikke som jeg kjenner til, men det er noe år siden jeg var borti TB, så .... Lenke til kommentar
process Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Det er samme server. bare å bytte smtp server til smtp.online.no så slipper du sertifikatfeil. Endret 1. november 2018 av process Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Hvorfor kan du ikke bruke webmailen til de to kontoene?Mailklient er bare så før år 2000. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 1. november 2018 Forfatter Del Skrevet 1. november 2018 Hvorfor kan du ikke bruke webmailen til de to kontoene? Mailklient er bare så før år 2000. Hva mener du med webmailen? Er det et annet email-program? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Hva mener du med webmailen? Er det et annet email-program? Er det ikke denne som er webmail? https://epost.telenor.no/ Lenke til kommentar
foenix Skrevet 1. november 2018 Forfatter Del Skrevet 1. november 2018 Er det ikke denne som er webmail? https://epost.telenor.no/ Ok! Jeg fikk logget meg inn der, men kan jeg ha 2 kontoer på samme innlogging eller må jeg først logge meg ut og deretter inn igjen på den andre kontoen? Jeg fant ingen innstillinger for å legge til en ny konto. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Ok! Jeg fikk logget meg inn der, men kan jeg ha 2 kontoer på samme innlogging eller må jeg først logge meg ut og deretter inn igjen på den andre kontoen? Jeg fant ingen innstillinger for å legge til en ny konto. Du kan nok bare logge deg på en konto av gangen, men du kan jo prøve å åpne en konto i et annen fane eller annen browser. Det skal gå. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Hvorfor kan du ikke bruke webmailen til de to kontoene? Mailklient er bare så før år 2000. Hva er fordelene med webmail? Dette er et oppriktig spørsmål. Når har jeg i evigheter brukt Thunderbird, som før het Mozilla, som før der igjen het Netscape. Jeg har mapper med eposter og diskusjoner som går langt tilbake i tid. Får jeg med alt dette over til webmail? Og hvis jeg en vakker dag må/vil bruke noe annet enn https://epost.telenor.no/, får jeg da med meg min historikk fra online.no? Hvis noe av dette skaper problemer, kanskje en egen mailklient likevel ikke er "bare så før år 2000"? Edit: Apropos det siste poenget ovenfor: Jeg bruker jevnlig to epostadresser, og det er noe som Thunderbird tar på strak arm, i motsetning til https://epost.telenor.no/, Endret 1. november 2018 av LangtGjesp 2 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Ikke direkte svar på spm men kanskje lignende ift Thunderbird som epost klient. Gmail gjorde nylig endringer slik at Thunderbird nå er definert som usikker epost klient - dvs man må inn i Gmail for å endre sikkerhetsinstillingene: https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=en (opsjon 2) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Hva er fordelene med webmail? Dette er et oppriktig spørsmål. Når har jeg i evigheter brukt Thunderbird, som før het Mozilla, som før der igjen het Netscape. Jeg har mapper med eposter og diskusjoner som går langt tilbake i tid. Får jeg med alt dette over til webmail? Og hvis jeg en vakker dag må/vil bruke noe annet enn https://epost.telenor.no/, får jeg da med meg min historikk fra online.no? Hvis noe av dette skaper problemer, kanskje en egen mailklient likevel ikke er "bare så før år 2000"? Edit: Apropos det siste poenget ovenfor: Jeg bruker jevnlig to epostadresser, og det er noe som Thunderbird tar på strak arm, i motsetning til https://epost.telenor.no/, Fordelene ved webmail er sikkerhet. sikkerhet og sikkerhet. Neida. Før så var det vanlig å ha en stasjonær maskin. I dag er mye mer håndholdte enheter og laptoper. Gjøre ikke oppsettet rett, så kan man faktisk laste mailen ned på en maskin og ha mailen kun der, så når den maskinen forsvinner eller går i bakken, så kan all mail være tapt. En annen ting er at man skifter nettverk til stadig. Et på jobb, ett hjemme og sikkert flere. Ikke sikkert alle de nettverkene tillater smtp trafikk, og det er da problemene begynner med at man ikke får sendt mail. Jeg klarer ikke å se noen grunn til å ha en mailklient med dagens bruksmønster og tilgjengelighet av nett. Jeg ser heller ingen grunn til å løse seg til en komersiell aktør til mail. Er det noe historien har lært meg, så er det nedleggelse av slike aktører. I mitt tilfelle Tiscali og så start.no. Da gikk jeg over til Gmail og Hotmail. De to leverandørene ser ikke ut til å forsvinne med det første. Selvfølgelig får du ikke med deg en struktur du selv har laget i en klient da det neppe er noen standard for hvordan man lagrer mailen på klienter. Må man bruke en klient, så sett iallefall opp med IMAP i stedet for POP. Endret 2. november 2018 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Takk for svar. Jeg innser at det du sier, er veldig praktisk for veldig mange brukere, men jeg er ikke sikker på at det er det for meg personlig. 2 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Hvordan forandrer man skriftstørrelsen i Thunderbird? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 http://kb.mozillazine.org/Bad_Eyesight_-_Thunderbird ? Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Er det kun størrelsen når du leser epost du ønsker å endre så holder du inne Ctrl og bruker musehjulet for å justere størrelsen (eller eventuelt Ctrl + Pluss/Minustegn). For å nullstille til standard størrelse så trykker du Ctrl+0. Om det er størrelsen for utgående epost du vil endre så har du et formateringsfelt like over innholdsvinduet når du skriver en epost. Du kan også endre standard formatering. Oppe til høyre for søkefeltet har du en hamburgermeny (3 streker). Trykk på den og velg «Innstillinger». I vinduet som åpner seg velger du «Utseende», her kan du endre standard formatering som skrifttype og størrelse for utgående epost. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 3. november 2018 Forfatter Del Skrevet 3. november 2018 Er det kun størrelsen når du leser epost du ønsker å endre så holder du inne Ctrl og bruker musehjulet for å justere størrelsen (eller eventuelt Ctrl + Pluss/Minustegn). For å nullstille til standard størrelse så trykker du Ctrl+0. Om det er størrelsen for utgående epost du vil endre så har du et formateringsfelt like over innholdsvinduet når du skriver en epost. Du kan også endre standard formatering. Oppe til høyre for søkefeltet har du en hamburgermeny (3 streker). Trykk på den og velg «Innstillinger». I vinduet som åpner seg velger du «Utseende», her kan du endre standard formatering som skrifttype og størrelse for utgående epost. Jeg tenkte på skriftstørrelsen i oversikten over innkommet email. Jeg har ikke klart å finne noen justeringsmuligheter for den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå