Gå til innhold

TEST: Biltema vs. Jula


Anbefalte innlegg

Alltid gøy med verktøy, men raskere med hjulvinne, med forbehold om at hjulmuttere- eller bolter smøres hver gang (her synder mange, også verksteder), og at de ikke er dradd til for hardt, i begge tilfeller vil hjulmuttere- eller bolter gå tregt og hjulvinne er ikke så kjekt. Men med smøring og gode gjeneger så er det bare å gi hjulvinna fart en gang eller to så er hjulmutteren- eller bolten av. Har brukt mange muttertrekker, men endt opp med hjulvinne som det raskeste, har ikke tid til å rote med muttertrekker.

Hvilket moment trekker du til når du har smurt boltene? Man skal helst ikke smøre hjulbolter. Sørg heller for god og rene gjenger samt at man spanderer på seg nye bolter litt oftere enn «aldri»

 

EDIT: og om man absolutt *må* trosse dette og likevel velge og smøre, så for all del regn ut og kompenser for friksjonskoeffisienten, for hvis ikke overtrekker du boltene dine

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du absolutt skal ha noe mellom felgen og bremseskiva di, så fraråder jeg å bruke kobberpasta, da det blir omtrent som lim  og kan misfarge felger. Bruk heller noe keramisk pasta. til boltene/mutterne anbefaler jeg å ikke bruke noen ting, hvis gjengene er rene. hvis gjengene ikke er rene så spray på noe wd40 og tørk av til gjengene er rene.

 

Hvis felgene dine ruster/korroderer så mye at de setter seg fast, så burde du enten bytte de ut, eller lakke de igjen. En lakkert (forseglet.) overflate vil ikke ruste. Jeg har aldri hatt dette problemet, tross for at både bilen og felgene mine snart er 30 år gamle.

 

Du bor gjerne ikke midt i saltråka i fra havet heller du da? Går hardt utover parkert bils bremseskiver merker jeg på en 2 - 4 ukers ferie. Har til og med opplevd å komme tilbake til bil, hvor bremseklossen satt sånn fast at rolig kjørebevegelse ga et skikkelig smell, hvorpå bremsekloss hadde knekket løs.. Bilverkstedet sa at de aldri hadde sett noe slik før i hele sin karriere, og dette er et verksted med stort volum av reparasjoner.

 

Nesten fristende å finne en eller annen friksjonsfri metalloverflateinnelukkelse som er kompatible med bremseskiver. Men slikt finnes nok ikke. Mulig en må til med å gnikke bremseskiver med noe løsemiddel ofte, eller å få verkstedet til å gjøre dette noen ganger i året (for sånne utsatte biler).

Endret av G
Lenke til kommentar

Du bor gjerne ikke midt i saltråka i fra havet heller du da? Går hardt utover parkert bils bremseskiver merker jeg på en 2 - 4 ukers ferie. Har til og med opplevd å komme tilbake til bil, hvor bremseklossen satt sånn fast at rolig kjørebevegelse ga et skikkelig smell, hvorpå bremsekloss hadde knekket løs.. Bilverkstedet sa at de aldri hadde sett noe slik før i hele sin karriere, og dette er et verksted med stort volum av reparasjoner.

 

Nesten fristende å finne en eller annen friksjonsfri metalloverflateinnelukkelse som er kompatible med bremseskiver. Men slikt finnes nok ikke. Mulig en må til med å gnikke bremseskiver med noe løsemiddel ofte, eller å få verkstedet til å gjøre dette noen ganger i året (for sånne utsatte biler).

Bor nok i saltråka som du kalte det. Jeg legger alltid på et lite lag med klarlakk over overflater som har mistet sitt beskyttende lag. Selvfølgelig blir skivene brune, men jeg har aldri hatt noe problemer med store rustangrep som du prater om. Selv om jeg har stålfelger :) jeg lar aldri bilen stå helt i ro i flere uker dog. Jeg tar en liten kjøretur med jevne mellomrom og lar bilen komme opp i driftstemp. 15 - 30 min som sparer meg mange timer med arbeid.

Lenke til kommentar

Bor nok i saltråka som du kalte det. Jeg legger alltid på et lite lag med klarlakk over overflater som har mistet sitt beskyttende lag. Selvfølgelig blir skivene brune, men jeg har aldri hatt noe problemer med store rustangrep som du prater om. Selv om jeg har stålfelger :) jeg lar aldri bilen stå helt i ro i flere uker dog. Jeg tar en liten kjøretur med jevne mellomrom og lar bilen komme opp i driftstemp. 15 - 30 min som sparer meg mange timer med arbeid.

 

Det har selvfølgelig bare skjedd en gang at bremsekloss gikk i stykker. Da var jeg vel borte en 3 uker på ferie, og har naturligvis ikke anledning til å ta en liten kjøretur med bilen med jevne mellomrom. Ellers har skivene blitt litt håse, som bremses vekk etter litt kjøring.

 

Hva er største årsak til at bremseskiver blir slitt ruglete over tid, er det rust eller er det sprut av skitt, eller vil det skje uansett om du holdt skivene gullrene daglig ved å gå under bilen å rense bremseskivene?

Lenke til kommentar

Hva er største årsak til at bremseskiver blir slitt ruglete over tid, er det rust eller er det sprut av skitt, eller vil det skje uansett om du holdt skivene gullrene daglig ved å gå under bilen å rense bremseskivene?

 

Med ruglete, mener du da spor som går rundt skiva i en sirkel?

Det er stort sett fremmedlegemer som setter seg fast mellom klossens bakside og skiva. Det kan også være bremsestøv som klumper seg opp på baksiden. På noen klosser er det et spor i midten, det er der for å "skrape" vekk bremsestøv og møkk som henger på skiva. Hvis det ikke blir renset bort så vil man få spor i skiva etter hvert. Bremsestøv som klumper seg opp kan bli hardere enn stein.

 

*edit*

 

Det er sånn her du mener ikke sant? 

https://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/1328985-peugeot_208_bremse_skive_

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar

Stemmer, det er sirkulære spor jeg tenkte på. Og er det ille nok så går jo ikke skivene igjennom EU-kontrollen. Er det mange år å spare på å drive med å rense bremseskivene fra verskted, eller går vinning opp i spinning på verkstedskostnad kontra kostnaden med å bytte bremseskiver, bremseklosser og evt. calipere?

 

En annen ting er rust som setter seg andre steder enn på bremseflatene. Gjerne mellom skiven på samme hjulfeste. Her går det kanskje an å bruke kjemi for å løse opp rust, men tipper det er en sjelden brukt metode. Folk som forsøker å forlenge levetiden bruker nok oftere forsøk på mekaniske metoder for å røske i rusten tipper jeg (enten det er mikkemus opplegg å prøve det eller ikke).

Endret av G
Lenke til kommentar

kun rens vil ha lite å gjøre for seg, smøring må til. (Gjerne kalt utvidet bremsevedlikehold på verkstedene.).

 

Med rust mellom skiva, tenker du da mellom navet og baksiden av skiva? Rust der kan unngås hvis du legger på litt klarlakk før man monterer nye skiver. (Dette er det nesten ingen som gjør, ihvertfall ikke på et verksted. Det er noe jeg begynte med etter at jeg eksperimenterte på min egen bil.)

 

Uansett, det er MYE penger å spare hvis du tar generelt vedlikehold selv, som f.eks. bremser. Kjedelig? Kanskje, spørs hvem du spør. Det er mye materiale som ligger ute på youtube og div forumer. Haynes manual er også fint.

Lenke til kommentar

Foruten åpenbar misshandel, har du noen eksempler på hvordan man er hardhendt med verktøyet når det bare brukes til det som det er ment til?

 

 

F.eks. la hammeren i drillen gå særlig mer enn 2 sekunder om gangen, som jeg har vært vitne til at flere gjør. Fort gjort å brenne motoren da, med tanke på at utstyret ikke er av beste sorten.

 

Ingen skam å bruke latmannsarmen om mutteren ikke går opp med en gang.

Lenke til kommentar

F.eks. la hammeren i drillen gå særlig mer enn 2 sekunder om gangen, som jeg har vært vitne til at flere gjør. Fort gjort å brenne motoren da, med tanke på at utstyret ikke er av beste sorten.

 

Ingen skam å bruke latmannsarmen om mutteren ikke går opp med en gang.

Haha, det er av rimelig skrøpelige sorten om det er å karakterisere som feil bruk. Motoren skal i utgangspunktet selvsagt tåle belastning i mer enn 2 sekunder... Ellers er den vel uansett verdig søpla.

 

2 sekunder er ikke nesten nok til å nå toppen av dreiemomentet den er laget for. Bare se div. målinger på youtube, så er det ikke før 10 sec + at dreiemomentet typisk flater ut.

 

Og bruker du den til større treskruer, vanskelige bolter, eller låsemuttere osv... Så vil den uansett kunne måtte slå i ganske mye lengre enn 2 sekunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Atter en ny høst, atter idiotiske "råd" fra noen som har ingen snøring om beste slagtrekker til jobben der en slagtrekker ikke skal brukes.

 

Bare så det er sagt, igjen: BOLTER PÅ BILHJUL IKKE TREKKES MED SLAGTREKKER. DE SKAL TREKKES TIL MED MOMENTNØKKEL. DET ER FARLIG Å BRUKE SLAGTREKKER DA DEN KAN SVEKKE BOLTENE VED Å GI DE TRETTHETSSKADER, SKADE PÅ GJENGENE OG SPREKKER, OG DET KAN FØRE TIL AT DE KNEKKER AV UNDER YTTERLIGERE BELASTNING.

 

Disse boltene er for det første ikke designet til å trekkes med slagtrekker. Slagtrekkere bruker man til grov boltetrekking som f.eks.strukturstål, der tiltrekkingen skjer vanligvis en gang og gjengene blir per def "låst" med harde slag fra trekkeren. For det andre, selv om det er anvist "moment" på de, så er den meget grovt veiledende. Om den overstiges litt eller ikke mye er nesten umulig å si, enda mer så vil dette påvirkes av tilstanden til gjengene mm (tørre, smurte, rene, skitne, brukes det forlenger som gir etter for torsjon etc). Å bruke slagtrekker til dette formålet er som å bruke brødkniv til å utføre en hjerteoperasjon med - alt til sitt bruk, her passer det absolutt ikke. Til slutt - i samtlige manualer vil det stå helt konkret moment og hvordan gjengene skal være ved tiltrekking. Bruk denne! Og bruk en normal momentnøkkel. Momentnøkkel er billigere, har du ikke styrke i armene til å bruke den så bør du enten vudere treningsstudio og komme deg i form og i mellomtiden la noen andre gjøre jobben. Ikke bruk slagtrekker! I verste fall kan det føre at bolten får sprekkdannelser grunnet tretthet og kan knekke av! Ikke utsett deg, passasjerer og medtrafikanter for unødvendig fare ved at du er lat og gidder ikke bruke rett verktøy.

 

Så morsomt, alle verksteder jeg har besøkt bruker slagtrekker. Høres i det minste ut som det :-)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har man skrudd en del opp gjennom årene trenger man ikke momentnøkkel for å kjenne forskjellen på 50-100-150 nm f.eks. Hjul og slikt er jo heller ikke så nøye akkurat hvor mye det blir bare at det sitter godt nok. Det er først ved skruing på topplokk og lignende man bør bruke spesiell nøkkel.

Lenke til kommentar

Ditto bullshithagen.

 

Hadde vært en fordel med en saklig diskusjon. Enig når det gjelder stålfelg, men på alu, hvorfor er det ikke lenger så viktig? Både det å stramme for mye og for lite er visst galt (i motsetning til stålfelg), så kan du vennligst svare saklig for en gangs skyld?

 

Erfarer at når leverer inn bilen til dekkskift, strammer de med slagmuttertrekker til ukjent moment, og etterpå sjekker de med momentnøkkelen, at de ikke har strammet for lite (hører klikket umiddelbart), men de sjekker derimot aldri om de har strammet for mye... Hvorfor dette egentlig?

Endret av jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...