Gå til innhold

TEST: Biltema vs. Jula


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Atter en ny høst, atter idiotiske "råd" fra noen som har ingen snøring om beste slagtrekker til jobben der en slagtrekker ikke skal brukes.

 

Bare så det er sagt, igjen: BOLTER PÅ BILHJUL IKKE TREKKES MED SLAGTREKKER. DE SKAL TREKKES TIL MED MOMENTNØKKEL. DET ER FARLIG Å BRUKE SLAGTREKKER DA DEN KAN SVEKKE BOLTENE VED Å GI DE TRETTHETSSKADER, SKADE PÅ GJENGENE OG SPREKKER, OG DET KAN FØRE TIL AT DE KNEKKER AV UNDER YTTERLIGERE BELASTNING.

 

Disse boltene er for det første ikke designet til å trekkes med slagtrekker. Slagtrekkere bruker man til grov boltetrekking som f.eks.strukturstål, der tiltrekkingen skjer vanligvis en gang og gjengene blir per def "låst" med harde slag fra trekkeren. For det andre, selv om det er anvist "moment" på de, så er den meget grovt veiledende. Om den overstiges litt eller ikke mye er nesten umulig å si, enda mer så vil dette påvirkes av tilstanden til gjengene mm (tørre, smurte, rene, skitne, brukes det forlenger som gir etter for torsjon etc). Å bruke slagtrekker til dette formålet er som å bruke brødkniv til å utføre en hjerteoperasjon med - alt til sitt bruk, her passer det absolutt ikke. Til slutt - i samtlige manualer vil det stå helt konkret moment og hvordan gjengene skal være ved tiltrekking. Bruk denne! Og bruk en normal momentnøkkel. Momentnøkkel er billigere, har du ikke styrke i armene til å bruke den så bør du enten vudere treningsstudio og komme deg i form og i mellomtiden la noen andre gjøre jobben. Ikke bruk slagtrekker! I verste fall kan det føre at bolten får sprekkdannelser grunnet tretthet og kan knekke av! Ikke utsett deg, passasjerer og medtrafikanter for unødvendig fare ved at du er lat og gidder ikke bruke rett verktøy.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har hatt begge maskinene og har erfart at de er mannschit. Biltema holdt til 4 hjulskift, etter det tok "hammermodulen" kvelden. Jula sin motor begynte bokstavelig talt å brenne under det femte hjulskiftet.

Biltema sin "proffmaskin", den gule som koster nesten 800 kr https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/muttertrekkere/elektrisk-muttertrekker-310-nm-2000020211 takket pente for seg, også den med gnistregn ut fra gjellene under det 12 hjulskiftet.

Du har jo 5 års reklamasjonsrett på disse ?

Er jo bare å bytte i en ny en...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atter en ny høst, atter idiotiske "råd" fra noen som har ingen snøring om beste slagtrekker til jobben der en slagtrekker ikke skal brukes.

 

Bare så det er sagt, igjen: BOLTER PÅ BILHJUL IKKE TREKKES MED SLAGTREKKER. DE SKAL TREKKES TIL MED MOMENTNØKKEL. DET ER FARLIG Å BRUKE SLAGTREKKER DA DEN KAN SVEKKE BOLTENE VED Å GI DE TRETTHETSSKADER, SKADE PÅ GJENGENE OG SPREKKER, OG DET KAN FØRE TIL AT DE KNEKKER AV UNDER YTTERLIGERE BELASTNING.

 

Disse boltene er for det første ikke designet til å trekkes med slagtrekker. Slagtrekkere bruker man til grov boltetrekking som f.eks.strukturstål, der tiltrekkingen skjer vanligvis en gang og gjengene blir per def "låst" med harde slag fra trekkeren. For det andre, selv om det er anvist "moment" på de, så er den meget grovt veiledende. Om den overstiges litt eller ikke mye er nesten umulig å si, enda mer så vil dette påvirkes av tilstanden til gjengene mm (tørre, smurte, rene, skitne, brukes det forlenger som gir etter for torsjon etc). Å bruke slagtrekker til dette formålet er som å bruke brødkniv til å utføre en hjerteoperasjon med - alt til sitt bruk, her passer det absolutt ikke. Til slutt - i samtlige manualer vil det stå helt konkret moment og hvordan gjengene skal være ved tiltrekking. Bruk denne! Og bruk en normal momentnøkkel. Momentnøkkel er billigere, har du ikke styrke i armene til å bruke den så bør du enten vudere treningsstudio og komme deg i form og i mellomtiden la noen andre gjøre jobben. Ikke bruk slagtrekker! I verste fall kan det føre at bolten får sprekkdannelser grunnet tretthet og kan knekke av! Ikke utsett deg, passasjerer og medtrafikanter for unødvendig fare ved at du er lat og gidder ikke bruke rett verktøy.

 

Du er absolutt inne på noe. Bruk verktøyet som følger bilen. Se instruksjonsboka. Husk: En dame skal kunne skru av og på hjula. Ha en boks WD40 for hand.

Lenke til kommentar

Alltid gøy med verktøy, men raskere med hjulvinne, med forbehold om at hjulmuttere- eller bolter smøres hver gang (her synder mange, også verksteder), og at de ikke er dradd til for hardt, i begge tilfeller vil hjulmuttere- eller bolter gå tregt og hjulvinne er ikke så kjekt. Men med smøring og gode gjeneger så er det bare å gi hjulvinna fart en gang eller to så er hjulmutteren- eller bolten av. Har brukt mange muttertrekker, men endt opp med hjulvinne som det raskeste, har ikke tid til å rote med muttertrekker.

 

Lenke til kommentar

Dette har nok noe med bruker å gjøre. Har ikke disse erfaringer. Biltemas fungerer godt til prisen.

 

Takk for løsningsforslaget, fagfolk kan også gjøre feil, men når jeg har en solid utdannelse innenfor faget maskin/mekanikk, tenker jeg at sjansene for brukerfeil er radikalt mindre.

 

Har selv hatt den dyrere modellen til biltema på over 40 hjulskift de siste 6 årene uten problemer. Med den track-recorden der mistenker jeg at du kanskje er litt vel hardhendt med verktøyet ditt.

 

Foruten åpenbar misshandel, har du noen eksempler på hvordan man er hardhendt med verktøyet når det bare brukes til det som det er ment til?

 

Du har jo 5 års reklamasjonsrett på disse

Er jo bare å bytte i en ny en...

 

Der sier du noe. Jeg tilhører den befolkningsgruppa som dessverre ofte mister kvitteringen i reklamasjonstiden. Men for litt tid siden begynte jeg å ta bile av kvitteringene, jeg er på bedringens vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atter en ny høst, atter idiotiske "råd" fra noen som har ingen snøring om beste slagtrekker til jobben der en slagtrekker ikke skal brukes.

 

Bare så det er sagt, igjen: BOLTER PÅ BILHJUL IKKE TREKKES MED SLAGTREKKER. DE SKAL TREKKES TIL MED MOMENTNØKKEL. DET ER FARLIG Å BRUKE SLAGTREKKER DA DEN KAN SVEKKE BOLTENE VED Å GI DE TRETTHETSSKADER, SKADE PÅ GJENGENE OG SPREKKER, OG DET KAN FØRE TIL AT DE KNEKKER AV UNDER YTTERLIGERE BELASTNING.

 

Disse boltene er for det første ikke designet til å trekkes med slagtrekker. Slagtrekkere bruker man til grov boltetrekking som f.eks.strukturstål, der tiltrekkingen skjer vanligvis en gang og gjengene blir per def "låst" med harde slag fra trekkeren. For det andre, selv om det er anvist "moment" på de, så er den meget grovt veiledende. Om den overstiges litt eller ikke mye er nesten umulig å si, enda mer så vil dette påvirkes av tilstanden til gjengene mm (tørre, smurte, rene, skitne, brukes det forlenger som gir etter for torsjon etc). Å bruke slagtrekker til dette formålet er som å bruke brødkniv til å utføre en hjerteoperasjon med - alt til sitt bruk, her passer det absolutt ikke. Til slutt - i samtlige manualer vil det stå helt konkret moment og hvordan gjengene skal være ved tiltrekking. Bruk denne! Og bruk en normal momentnøkkel. Momentnøkkel er billigere, har du ikke styrke i armene til å bruke den så bør du enten vudere treningsstudio og komme deg i form og i mellomtiden la noen andre gjøre jobben. Ikke bruk slagtrekker! I verste fall kan det føre at bolten får sprekkdannelser grunnet tretthet og kan knekke av! Ikke utsett deg, passasjerer og medtrafikanter for unødvendig fare ved at du er lat og gidder ikke bruke rett verktøy.

Avslutter med momentnøkkel til korrekt moment. Bruker lavere slagstyrke (instilling) på muttertrekkeren, og da går aldri faktisk tiltrekning over 80-90nm. (på den store muttertrekkeren har jeg på en momentpipe, som gjør det samme) Aldri vært et tilfelle der ikke mutteren går en runde rundt når jeg avslutter med momentnøkkelen (satt til 115nm).

 

Og du får ikke tretthet av såpass pusete slag. Da er det heller når bilen var eid av bestemor, og et dekkhotell gjorde jobben.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avslutter med momentnøkkel til korrekt moment. Bruker lavere slagstyrke (instilling) på muttertrekkeren, og da går aldri faktisk tiltrekning over 80-90nm. (på den store muttertrekkeren har jeg på en momentpipe, som gjør det samme) Aldri vært et tilfelle der ikke mutteren går en runde rundt når jeg avslutter med momentnøkkelen (satt til 115nm).

 

Og du får ikke tretthet av såpass pusete slag. Da er det heller når bilen var eid av bestemor, og et dekkhotell gjorde jobben.

 

 

Ingen, absolutt ingen saklig grunn å bruke slagtrekker i det hele tatt! Hverken ved løsing eller tiltrekking! Hvilken del av "feil verktøy" er det du og andre ikke skjønner? Pusete slag eller ei, helt feil verktøy. Og hvor "pysete" de er har du ingen peiling eller kontroll over, og produsenten av verktøyet ingen garanti. Dette skal du ikke synse. Nettopp derfor er det kun helt konvensjonelle momentnøkler uten slag som brukes der korrekt moment behøves.

 

Noen skrev også WD40 - smøremidler som WD40, grease, cease-stop, molycote o.l. endrer friksjonen i gjengene. Momenttabeller for alle bolter uansett legering oppgir forskjellig moment for rene og tørre gjenger og annen moment for smurte gjenger pga denne endringen i friksjon. Friksjon er også temmelig kritisk her, siden det ikke alltid finnes andre måter å låse boltene/mutrene med. Produsenten vil i all sannsynlighet ha konkrete anbefalinger ang tilstanden av gjengene vs. moment man bruker. Dette er også i manualen av en veldig god grunn! Heller ikke her skal man jukse, synse, dusje boltene med WD40 eller noe annet med mindre dette spesifiseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Atter en ny høst, atter idiotiske "råd" fra noen som har ingen snøring om beste slagtrekker til jobben der en slagtrekker ikke skal brukes.

 

Bare så det er sagt, igjen: BOLTER PÅ BILHJUL IKKE TREKKES MED SLAGTREKKER. DE SKAL TREKKES TIL MED MOMENTNØKKEL. DET ER FARLIG Å BRUKE SLAGTREKKER DA DEN KAN SVEKKE BOLTENE VED Å GI DE TRETTHETSSKADER, SKADE PÅ GJENGENE OG SPREKKER, OG DET KAN FØRE TIL AT DE KNEKKER AV UNDER YTTERLIGERE BELASTNING.

 

Disse boltene er for det første ikke designet til å trekkes med slagtrekker. Slagtrekkere bruker man til grov boltetrekking som f.eks.strukturstål, der tiltrekkingen skjer vanligvis en gang og gjengene blir per def "låst" med harde slag fra trekkeren. For det andre, selv om det er anvist "moment" på de, så er den meget grovt veiledende. Om den overstiges litt eller ikke mye er nesten umulig å si, enda mer så vil dette påvirkes av tilstanden til gjengene mm (tørre, smurte, rene, skitne, brukes det forlenger som gir etter for torsjon etc). Å bruke slagtrekker til dette formålet er som å bruke brødkniv til å utføre en hjerteoperasjon med - alt til sitt bruk, her passer det absolutt ikke. Til slutt - i samtlige manualer vil det stå helt konkret moment og hvordan gjengene skal være ved tiltrekking. Bruk denne! Og bruk en normal momentnøkkel. Momentnøkkel er billigere, har du ikke styrke i armene til å bruke den så bør du enten vudere treningsstudio og komme deg i form og i mellomtiden la noen andre gjøre jobben. Ikke bruk slagtrekker! I verste fall kan det føre at bolten får sprekkdannelser grunnet tretthet og kan knekke av! Ikke utsett deg, passasjerer og medtrafikanter for unødvendig fare ved at du er lat og gidder ikke bruke rett verktøy.

 

Hehe.

 

Artig at selv de mest profilerte dekkfirma både løsner (som sikkert er lurt nok) og fester mutterne/skruene med nettopp slagverktøy da. Det blir vel stort sett en liten skare private entusiaster som kommer til å nytte momentnøkler.

 

 

Alltid gøy med verktøy, men raskere med hjulvinne, med forbehold om at hjulmuttere- eller bolter smøres hver gang (her synder mange, også verksteder), og at de ikke er dradd til for hardt, i begge tilfeller vil hjulmuttere- eller bolter gå tregt og hjulvinne er ikke så kjekt. Men med smøring og gode gjeneger så er det bare å gi hjulvinna fart en gang eller to så er hjulmutteren- eller bolten av. Har brukt mange muttertrekker, men endt opp med hjulvinne som det raskeste, har ikke tid til å rote med muttertrekker.

 

Bruk heller loctite, nei jeg det mente jeg egentlig ikke :wee:

 

Men jeg har foreslått at de bruker kobberfett på kontaktflaten mellom felg og bilen, men det gidder de ikke fordi det tar noen sekunder ekstra. Ser at dersom man betaler verkstedet sitt kr 800 for et hjulskift så nytter de alltid kobberfettet, men aldri på gjengene/boltene. De forklarer det med at det er fare for at det løsner opp igjen.

 

Spesiellt de amatørene som jobber hos dekkselgerne fraråder å bruke kobberfett i det hele tatt. De vil heller eselsparke eller bruke klubbe og risikere å skade felgene dine.

 

Mine felger ruster alltid fast til bilen i løpet av sesongen (stålfelger). Så det å måtte gjøre første hjulskift etter amatørene på dekkutsalgene har festet dem forrige sesong kan være svært utfordrende. Men det sitter jævlig godt fast da, og man behøver ikke å være redde for at de faller av bilen. Selv om nymonterte felger kan falle av okke som (men tipper at slikt hender oftere på aluminiumsfelg??) .

 

 

 

 

Noen skrev også WD40 - smøremidler som WD40, grease, cease-stop, molycote o.l. endrer friksjonen i gjengene. Momenttabeller for alle bolter uansett legering oppgir forskjellig moment for rene og tørre gjenger og annen moment for smurte gjenger pga denne endringen i friksjon. Friksjon er også temmelig kritisk her, siden det ikke alltid finnes andre måter å låse boltene/mutrene med. Produsenten vil i all sannsynlighet ha konkrete anbefalinger ang tilstanden av gjengene vs. moment man bruker. Dette er også i manualen av en veldig god grunn! Heller ikke her skal man jukse, synse, dusje boltene med WD40 eller noe annet med mindre dette spesifiseres.

 

Artig å ha noen som har peiling her, til å belære dekkhoteller og verksteder.

 

Så med andre ord så er eneste du skal foreta deg på gjengene det er å børste dem litt forsiktig og blåse dem rene for ruststøv?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen, absolutt ingen saklig grunn å bruke slagtrekker i det hele tatt! Hverken ved løsing eller tiltrekking! Hvilken del av "feil verktøy" er det du og andre ikke skjønner? Pusete slag eller ei, helt feil verktøy. Og hvor "pysete" de er har du ingen peiling eller kontroll over, og produsenten av verktøyet ingen garanti. Dette skal du ikke synse. Nettopp derfor er det kun helt konvensjonelle momentnøkler uten slag som brukes der korrekt moment behøves.

 

Noen skrev også WD40 - smøremidler som WD40, grease, cease-stop, molycote o.l. endrer friksjonen i gjengene. Momenttabeller for alle bolter uansett legering oppgir forskjellig moment for rene og tørre gjenger og annen moment for smurte gjenger pga denne endringen i friksjon. Friksjon er også temmelig kritisk her, siden det ikke alltid finnes andre måter å låse boltene/mutrene med. Produsenten vil i all sannsynlighet ha konkrete anbefalinger ang tilstanden av gjengene vs. moment man bruker. Dette er også i manualen av en veldig god grunn! Heller ikke her skal man jukse, synse, dusje boltene med WD40 eller noe annet med mindre dette spesifiseres.

Deg om det. Ettersom jeg uansett går over med momentnøkkel på hver eneste, så vet jeg da som sagt hvor mye de trekkes til med.

 

Å rotere armleddet sånn ca. 960 ganger(2 biler, 8 hjul, 40 bolter, av/på, gjetter 12 roteringer) i seig kobberpasta e.l. ma har på er liksom korrekt måte? Kan seff kjøre tørre gjenger, gjort det en del ganger, men da er det kun muttertrekkeren som i alle fall får hjulet løst. Å måtte fysisk stå å hoppe på latmannsarmen husker jeg har måtte bli gjort før i heimen. LOL.

 

Ja da gjør jeg det mer enn gjerne feil. :-)

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal ha noe mellom felgen og bremseskiva di, så fraråder jeg å bruke kobberpasta, da det blir omtrent som lim  og kan misfarge felger. Bruk heller noe keramisk pasta. til boltene/mutterne anbefaler jeg å ikke bruke noen ting, hvis gjengene er rene. hvis gjengene ikke er rene så spray på noe wd40 og tørk av til gjengene er rene.

 

Hvis felgene dine ruster/korroderer så mye at de setter seg fast, så burde du enten bytte de ut, eller lakke de igjen. En lakkert (forseglet.) overflate vil ikke ruste. Jeg har aldri hatt dette problemet, tross for at både bilen og felgene mine snart er 30 år gamle.

Lenke til kommentar
Artig å ha noen som har peiling her, til å belære dekkhoteller og verksteder.

 

Ja, jeg har faktisk peiling, for jeg har holdt på med mekaniske, hydrauliske, pneumatiske og elektromekaniske systemer, piping, struktur, tubing og mekanikk generelt i ca 15 år som vanlig dødelig arbeider, bas, formann, og comm ingeniør, jobbet med alt fra kompositter til svartstål til aluminium, duplex, kobber, messing og titan, så ja, jeg vet litt, litt mer enn både deg, frøken "LOL" jeg skal svare etter deg, og dekkhotellene som ansetter ufaglærte bakere og tidligere NAVere.

Å komme med argumentet "jo men de andre gjør det" her blir like konstruktivt som google opp ord med skrivefeil og argumentere at de er korrekte siden de brukes av mange. Uvitenhet er skam, å forsvare uvitenhet er skam ^ 2, her er det både skam og fare for allmenheten siden det går direkte utover sikkerheten. Ikke bare skam men fare for både seg selv og andre.

 

Å rotere armleddet sånn ca. 960 ganger(2 biler, 8 hjul, 40 bolter, av/på, gjetter 12 roteringer) i seig kobberpasta e.l. ma har på er liksom korrekt måte? Kan seff kjøre tørre gjenger, gjort det en del ganger, men da er det kun muttertrekkeren som i alle fall får hjulet løst. Å måtte fysisk stå å hoppe på latmannsarmen husker jeg har måtte bli gjort før i heimen. LOL. 

Ja da gjør jeg det mer enn gjerne feil. :-)

 

Jeg har rotert armleddet mitt slik i mange år, mange dager, i mer enn 12 timer om dagen, og skulle nesten sagt utrolig nok lever jeg og armene mine. Hvis du har en issue å bruke enkle håndverktøy og ukomplisert og raskt gjort arbeid, værsågod, bruk skrumaskin, sett inn med 1/2" adapter og pipe, lav gir og du kan skru boltene/mutrene av og på etter å ha løst de eller før du trekker de endelig til. Ingen skade mulig der. 

Å hoppe på noe som helst anbefaler jeg ikke, jeg antar ikke det er et vogntog du skal bytte hjul på, og antar at du ikke sliter med dystrofi heller, så dette har jeg full tro på. Eller som sagt, SATS-medlemskap koster ca 350 for ett senter, finn den nærmeste, og hjelp deg selv i bedre form, for hvis dette er slit da er sikkert også åpning av brusflasker og Noras syltagurk-glass et enda større issue.

 

Og til slutt angående kobberpasta og "mer en gjerne feil ascii-smilefjes" - som jeg sa, to ting kan skje: du kan gi boltene tretthetsskader med slagtrekker som kan føre til brudd. Du kan også skade gjengene/slite de ut. Du vil absolutt uten noe om og men endre friksjonen i gjengene ved å smøre de med hva som helst enten vanlig HC eller metall-compound smøremiddel, dette vil uten tvil føre til at friksjonen minkes og gjengene ikke låser like godt som de ellers hadde hvis de var tørre ergo sum mutteren kan bare løsne. Med mindre produsenten anbefaler dette OG oppgir en annen (høyere) moment er dette direkte farlig og er i samme kategorien som andre egne påfunn.

Så beklager skadefryden på forskudd: hvis hjulet løsner seg grunnet ditt latskap gjennom bruk av feil verktøy, uvitenhet, og aggressiv forsvar av de to både her og i virkeligheten, så venter både jeg, Charles Darwin, forsikringsselskapet ditt og kanskje vegvesenet/politiet i spenning på hva som skjer hvis hjulet kommer løs. Neppe så spente er dine passasjerer da du skulle kjøre, men det blir sikkert ingenting siden du sparte deg selv for så mye slit så det må være totalt verdt det. Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

nessuno: Har alltid lurt på det der, om det virkelig er en fordel å smøre alt av skruer, gjenger og muttere generelt? Eller er det som du skriver alltid best å holde det så rent og tørt som mulig? Det spørs sikkert litt på hva bruksområdet, kvaliteten på metallet og smøremiddelet er?

Lenke til kommentar

Har ikke angret på at jeg kjøpt Ryobi muttertrekker på batteri til 1700,- for noen sesonger siden

24 muttrer på min bil og 20 på min mors bil, 2 ganger i året, vel verdt pengene da jeg gikk fra å bruke 30+ minutter på egen bil, til 10 minutter og uten å bli utslitt, så har jeg energi til å vaske bilen grundig etterpå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...