Hurrle Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 En kamerat av meg har et Asus A7A266-E (fikk -E utgaven etter at han sendte inn A7A266 utgaven med samme prob som jeg beskriver senere) som ikke vil kjøre 133FSB. Konfig: -Asus A7A266-E, rev 1.11, bios 1009 (nyeste i går hvertfall) -AMD XP1700+ -512mb M.Tech PC2100DDR, CL2.5 -340W Chieftec strømforsyning Problemet er at maskinen ikke vil boote når jeg setter den til 133FSB. Maskinen funker perfekt med 100FSB! Vet at kortet har mulighet for å sette hastigheten med jumpere, men dette funker heller ikke. Har prøvd alle mulige instillinger i bios. Loada default som utgangspunkt. Først trodde vi det kunne være hk, så sendte hk og cpu til Komplett og de konkluderte at det var ustabilt hk (testa de i hele tatt?), så han fikk nytt kort med -E ending (ny rev på chipset). Dette fungerte heller ikke. Tenkte det kanskje kunne være minnet det kunne være noe feil med, så jeg prøvde minnebrikken min (akkurat samme, 2 nr forskjell i s.nr!), men akkurat samme med den. Begge minnebrikkene kjører nå 140FSB på MSI K7T266 Pro 2 kortet mitt. Derfor er det heller ikke minnet. Siden kortet har både DDR og SDRAM slots tok jeg ei 128mb PC133 brikke fra maskinen til fattern og satt i Asus kortet. Da spratt maskinen opp på 133FSB og rett inn i WXP uten noen form for problemer. Konklusjon: -Prosessor funker siden den kjører 1466mhz med SDRAM. -DDR-minnet funker siden brikka hans faktisk funker overklokket i maskinen min. -Strømforsyninga må jo også funke siden det virker med SDRAM. -Det fins ingen nyere bios, så jeg får ikke oppdatert, noe som eventuelt kunne rettet feil. -Maskinen funker med SDRAM, men ikke DDR! -Siden maskinen funker med SDRAM er det jo ikke noe med kjøling heller. CPU holder ca 40C, chipset er lunkent å ta på. Er det noen som har vært borti noe lignende? Er det feil på DDR slottene på disse kortene? Har lest gjennom manual et par ganger så tror ikke det er mulig at jeg kan ha glemt noe. Fant forresten noe info om en "magic jumper" ved AGP porten som kunne rette opp i noen problemer på det gamle kortet hvertfall. Prøvde den også på det gamle kortet, men det hadde ingen effekt. Har ikke fått tid til å prøve den på dette kortet enda, men det skal da ikke være nødvendig å finne fram til udokumenterte settings for å få det til å funke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå