Gå til innhold

Helium-lekkasje på sykehus fikk de ansattes Apple-enheter til å svikte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter et drøy minutt begynner stoppeklokken å gå mye fortere, inntil den stopper helt når den når 8 minutter og 24 sekunder. Da har mobilen låst seg helt. 

Sikker på at det ikke bare er videoen som har fått økt hastigheten? Det ser ut som at de beveger seg veldig raskt rundt i rommet basert på refleksjonene på posen.

Edit; Ifølge reddittråden skjedde det ikke noe annet enn at den stoppet, så jeg går ut i fra at det bare var videoen som ble speedet opp. 

In the video I leave the display on and running a stopwatch for the duration of the test. Around 8 minutes and 20 seconds in the phone locks up. Nothing crazy really happens. The clock just stops, and nothing else. 

Endret av 3irik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tankevekkende informasjon.

Jeg antar at konsentrasjonen av helium ikke var høy nok til å gi de ansatte Donald Duck-stemme, men nok til å ødelegge utstyr med MEMS. Håper ikke sykehuset hadde annet avansert utstyr med MEMS, kun de ansatte.

Snedig. Så får man håpe utviklerne av fremtidige duppedingser til bruk i områder med masse helium ikke tar seg i bruk av MEMS. ?

Lenke til kommentar

Tankevekkende informasjon.

Jeg antar at konsentrasjonen av helium ikke var høy nok til å gi de ansatte Donald Duck-stemme, men nok til å ødelegge utstyr med MEMS. Håper ikke sykehuset hadde annet avansert utstyr med MEMS, kun de ansatte.

Får man egentlig donald duck-stemme av romtemperert helium. Jeg trodde du fikk denne stemmen pga. den kalde gassen. Har nemlig hørt folk få donald duck-stemme av nitrogenflasker også.

Helium kan virke kvelende, men er ellers en ufarlig edelgass sånn utover den skadelige oksygenfortrengende greia en hver gass vil kunne gi. Helium bruke som miks i pustegass hos dykkere, rett og slett for å fortrenge nitrogen i blodet så man ikke så lett opplever dykkersyken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Får man egentlig donald duck-stemme av romtemperert helium. Jeg trodde du fikk denne stemmen pga. den kalde gassen. Har nemlig hørt folk få donald duck-stemme av nitrogenflasker også.

Lyd transporteres raskere gjennom helium enn vanlig luft, og det er det som gjør at stemmen høres annerledes ut. Så lenge det er i gassform spiller temperatur mindre rolle.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får faktisk forskjellig stemme avhengig av gassen...

Cody har jo testet med å puste flere av de edle gassene:

Temperatur, hvor mye har kald gass å si i formlene, siden tettheten på gassen er tyngre. Er det hørebare forskjeller. Og hvor kald, trygg er kald gass å eksperimentere med. Regner med det å ha det i ballong er smart til det får høyere temperatur. Han jeg hørte brukte Nitrogen rett fra flaske og fikk donald-stemme. Men får man like donald-stemme av romtemperert Nitrogen?

Lenke til kommentar

Vet ikke 100%, men temperatur på gass har av erfaring lite å si. Lufta er stort sett nitrogen, og har stort sett samme stemme når jeg er i veldig varmt rom som kaldt ute.

At rent nitrogen endrer seg (densitet) noe vesentlig mer i ren form, enn i luft, det tviler jeg på. Da ville du i alle fall ha hørt noe forskjell på vanlig luft og store tempforskjeller.

Lenke til kommentar

Vet ikke 100%, men temperatur på gass har av erfaring lite å si. Lufta er stort sett nitrogen, og har stort sett samme stemme når jeg er i veldig varmt rom som kaldt ute.

At rent nitrogen endrer seg (densitet) noe vesentlig mer i ren form, enn i luft, det tviler jeg på. Da ville du i alle fall ha hørt noe forskjell på vanlig luft og store tempforskjeller.

Men her var det altså snakk om å inhalere veldig kjølig nitrogen, altså så kjølig som man tør da. Dette kan umulig være risikofritt dersom man gjør mye av det. Det er jo ikke uten grunn at man har en "varmeveksler" i nesen som varmer opp luften før de når lungene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...