OHJohansen Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Østerrike prioriterer elbiler på dager hvor luftforurensingen er høy.Her får elbiler høyere fartsgrense enn vanlige biler Lenke til kommentar
Horge Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Så man lar elbiler, som bevisst kjører som sinker for å spare batteri, få kjøre så fort de bare vil? 7 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Flott tiltak. Håper dette kommer på plass på hver eneste motor(trafikk)vei med mer enn ett felt hver vei her til lands. Endret 31. oktober 2018 av Spetsnaz Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Elbileiere i Østerrike kan glede seg over en ganske uvanlig fordel myndighetene har iverksatt. Landet øker nå fartsgrensen for elbiler i perioder hvor det er dårlig luftkvalitet, melder Electrek. Foreløpig vil elbilene bare kunne kjøre raskere enn fossilbiler på en spesifisert strekning på 440 kilometer av landets motorveier. Insentivet er en av tre nye endringer som landets regjering nå innfører som i et ledd å gjøre det endret mer attraktivt å kjøre miljøvennlig. Får kjøre 30 km/t fortere Det er nemlig slik at landet per i dag reduserer hastigheten til 100 km/t på enkelte strekninger av sine motorveier, når det er perioder med høy forurensing i luften. Nå er vel slik at er vel ikke hastigheten som gjør det blir høy forurensing er vel heller tunggang kjøring og mye bremsing og gassing og rusing av motoren på lav gir. Endret 31. oktober 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Så man lar elbiler, som bevisst kjører som sinker for å spare batteri, få kjøre så fort de bare vil? A+ for bruk av meme. Stryk på faktuelt innhold. 5 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Flott tiltak. Håper dette kommer på plass på hver eneste motor(trafikk)vei med mer enn ett felt hver vei her til lands. Siden staten ikke kan dra inn penger på dette kan du nok se langt etter det.. Lenke til kommentar
SecretRaindrop Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Vil ikke dette skape farlige situasjoner med fartsforskjellen mellom de forskjellige kjøretøyene? 6 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Så man lar elbiler, som bevisst kjører som sinker for å spare batteri, få kjøre så fort de bare vil? - Der traff du spikeren... Puffene er overraskende relevante. De tror at dette skal lokke folk over på "el-bil"-bølgen. Personlig ser jeg ikke vitsen med å kjøre så fort. Man sparer ikke nevneverdig med tid under normale forhold, men det kan spare liv ved å senke hastigheten. Ja, bilene blir bare mer og mer sikkre. Men det er ikke vits å utfordre skjebnen. ----- Miljøaspektet gir mening, til en viss grad ved bruk. Men det er en kjent sak at produksjon av el-biler ikke akkurat er så miljøvenlig, selv om også dette har blitt bedre ved tiden. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Man trenger ikke å kjøre så fort, mam har muligheten til det. Elbilproduksjon er vesentlig mer miljøvnnlig. Færre og mye mer driftssikre deler og lithium som kan og i større grad resirkuleres. Folk trenger ikke flere incentiver til å kjøpe de bilene de allerede gjør. Man skjønner dog fort at elbiler vil forfordeles alle fordeler framover. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Sånn går det når man lar kunnskapsløse folk få bestemme 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Differensiert fart er jo et flott tiltak. Kjøring i kollektivfelt vel vi har vel blandet erfaring med akkurat det her til lands. Det fungerer jo veldig bra en kort stund til nivået av el-biler øker. Så må jo den fordelen skrotes. Men flott at de kommer med incentiver for å få flere over på el-bil. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Nå er vel slik at er vel ikke hastigheten som gjør det blir høy forurensing er vel heller tunggang kjøring og mye bremsing og gassing og rusing av motoren på lav gir. Jo delvis så bidrar jo økt fart til mer forurensning, fordi at kraften som trengs for fremdrift øker når luftmotstanden øker. Og det er jo stor forskjell på luftmotstand i 100 og 130 km/t og dermed vil utslippet være lavere om fossilbilene kjører i lavere fart. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Elmotorer har faktisk høyere virkningsgrad med frere omdreininger, før de går varme riktignok, luftmotstand er dog ovennevnt dette i hastighetene som beskrives, men nok en fordel vis-a-vis forbrenningsmotor. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Man trenger ikke å kjøre så fort, mam har muligheten til det. Elbilproduksjon er vesentlig mer miljøvnnlig. Færre og mye mer driftssikre deler og lithium som kan og i større grad resirkuleres. Folk trenger ikke flere incentiver til å kjøpe de bilene de allerede gjør. Man skjønner dog fort at elbiler vil forfordeles alle fordeler framover. Eh jo elbiler trenger fordeler. Elbiler er dyrere enn fossil. Derfor er det ikke mange som vil kjøpe elbiler. I Norge er dem ikke så her er det utsolgt 2 år i forveien. 2% av nysalg i Østerrike, det er ingenting. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Jeg snakker om norske forhold. Kun dyrere i innkjøp dog. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Kanskje man heller burde gitt fossilbiler, og aller helst diesel biler, tilgang til kollektivfeltet og egne parkeringsplasser? Elbilene forurenser tross alt ikke med å stå i kø eller kjøre rundt å leite etter parkeringsplass. Så for å spare miljøet burde det vel være i alles interesse at fossil bilene kommer så fort og smidig frem som mulig Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Så man lar elbiler, som bevisst kjører som sinker for å spare batteri, få kjøre så fort de bare vil? Tja.. Når jeg kjørte Audi 3.0 med Diesel Motor kjørte jeg som en sinke for å spare diesel.. Med Elbilen er ikke det ett problem siden drivstoff nå koster 1 tidendedel av Fossil drivstoff.. Vil heller si at de med Elbil har en mer aggressiv kjørestil pga at de har en ny bil med overlegen kraft og komfort i forhold til fossil bilene de/vi kjørte før. 2 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Elbileiere i Østerrike kan glede seg over en ganske uvanlig fordel myndighetene har iverksatt. Landet øker nå fartsgrensen for elbiler i perioder hvor det er dårlig luftkvalitet, melder Electrek. Foreløpig vil elbilene bare kunne kjøre raskere enn fossilbiler på en spesifisert strekning på 440 kilometer av landets motorveier. Insentivet er en av tre nye endringer som landets regjering nå innfører som i et ledd å gjøre det endret mer attraktivt å kjøre miljøvennlig. Får kjøre 30 km/t fortere Det er nemlig slik at landet per i dag reduserer hastigheten til 100 km/t på enkelte strekninger av sine motorveier, når det er perioder med høy forurensing i luften. Nå er vel slik at er vel ikke hastigheten som gjør det blir høy forurensing er vel heller tunggang kjøring og mye bremsing og gassing og rusing av motoren på lav gir. Jo Det er det..høyere hastighet = mer utslipp Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Kanskje man heller burde gitt fossilbiler, og aller helst diesel biler, tilgang til kollektivfeltet og egne parkeringsplasser? Elbilene forurenser tross alt ikke med å stå i kø eller kjøre rundt å leite etter parkeringsplass. Så for å spare miljøet burde det vel være i alles interesse at fossil bilene kommer så fort og smidig frem som mulig Fossilbil har allerede fått egen parkeringsplass. Eller 2.. 1.Bruktbilforhandlere 2.Skraphandelen. Lenke til kommentar
Jon Bergdal Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Miljøaspektet er vel ikke helt gjennomtenkt synes nå jeg, da det vil ta lenger tid for de bilene som forurenser mest, når de som forurenser minst skal få en fordel i trafikken. Hvorfor skal el-biler komme fortere frem ved f.eks å bruke kollektivfelt, da blir jo konsekvensen at de forurensende bilene blir enda mer forurensende. De må jo bruke lenger tid og mer drivstoff. Utfra miljøhensyn burde det vært motsatt. Og ja, jeg skjønner at det er helt umulig å gjennomføre. Men, da skal man kanskje slutte å si at dette gjøres ut av miljøhensyn. Det gjøres fordi man ønsker at flere skal kjøpe el-biler, som til syvende og sist vil hjelpe på lokal forurensning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå