Gå til innhold

hvordan printe 3d med printer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du trenger en 3D printer.

 

Vanlig fargelaser bruker en laser av relativt lav styrke til å tegne bildet på en elektrisk ladet trommel (eller flere). Den elektriske ladingen overføres til papiret hvoretter tonerpulver i forskjellig farge (plastpulver av mikroskopisk størrelse) fester seg til papiret pga den elektriske ladingen (positivt ladet tonerpulver tiltrekkes av elektrisk negativt ladet papir) - før det hele går igjennom en varmevalse slik at plasten smeltes fast til papiret.

 

3D printere bruker sneller med plasttråd (eller andre materialer) som mates fysisk ned på en bunnplate lagvis og smeltes sammen for å bygge opp en fysisk modell.  Relativt rimelige skrivere finnes for privatmarkedet (20-30 000 kr eller mer + ganske mye for selve "skrivematerialet" 750/kg f.eks. men stor variasjon)

 

Metall som materiale er ønske for de fleste, men p.t. ekstra dyrt da det er tynne lag metallpulver som smeltes sammen av kraftig laser. Dvs mye tynnere lag og høyere temp m.a.o. Stort sett kun kommersielle 3D skrivere som har dette (regn med priser a la en bil og oppover...)  

 

3D modeller skrevet ut av en tilbyder av 3D printer tjenester er langt billigere for privatpersoner uansett materiale.

 

3D skrivere som skriver med smeltet voks (enkelte juvelerer bruker slike)  kan brukes videre som støpeformer for metall. Disse skriverne er også dyre pga høy presisjon osv.

 

Billigst for å prøve 3D utskrifter selv, er folkeverkstedet på Deichmanske bibliotek - der man bare betaler for utskriftsmaterialet:

https://www.deichman.no/folkeverkstedet

 

Alternativ til 3D skrivere kan være datastyrte freser for hhv tre eller metall - men også  her må man regne med heftige priser avhengig av funksjonalitet (hvor mange akser, presisjon) og størrelse/materiale på emner.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har hentet de prisene fra Rune. Rimelige 3D printere får du så langt ned som 1000-1500kroner.

Den mest brukte plasten her i Norge koster 250kroner kiloen

 

OK, var nok litt kjapp der ift pris for plast filament - googlet og så noen priser på 750/kg men ser det finnes i 150-200 kr/kg for biligste materialer

https://www.tomsguide.com/us/3d-printing-materials,news-24392.html

 

De billigste 3D skriverne har klare begresninger ift materialer de kan bruke, nøyaktighet (jfr "stepping" mellom lag istedenfor helt glatt/jevn overflate), størrelse på utskrift, utskriftshastighet, pålitelighet osv... men mulig jeg tok i for hardt utifra at prisene vil reduseres ganske mye år for år... 

Lenke til kommentar

OK, var nok litt kjapp der ift pris for plast filament - googlet og så noen priser på 750/kg men ser det finnes i 150-200 kr/kg for biligste materialer

https://www.tomsguide.com/us/3d-printing-materials,news-24392.html

 

De billigste 3D skriverne har klare begresninger ift materialer de kan bruke, nøyaktighet (jfr "stepping" mellom lag istedenfor helt glatt/jevn overflate), størrelse på utskrift, utskriftshastighet, pålitelighet osv... men mulig jeg tok i for hardt utifra at prisene vil reduseres ganske mye år for år... 

Har en 3D printer til 1200kroner. Man må vel og merke finjustere den, men med rette instillinger printer den omtrent like godt som hvilken som helst annen printer. Har sammenlignet resultatet med en Raise3D N2 plus til rundt 40000,- og resultatet er ikke langt unna hverandre.

Raise3D N2 Plus kan selfølgelig printe større, og har en del fiffige funksjoner som dual extruder og batteri backup men det er absolutt ikke noe man må ha.

 

Angående typer filament så kommer det an på typen printer. Printere med såkalt bowden extruder kan man få problemer med fleksibel filament. Hastighet har også med typen printer man har. Delta printere kan i teorien printe mye fortere en cartesian printere for eksempel.

Lenke til kommentar

Ja, det er gøy med utvikling som gir mulighet til å skrive ut 3D figurer/deler/prototyper og på sikt kanskje produkter med samme kvalitet som industriell produksjon.  Videre tror jeg det er et stykke fram før det blir økonomisk å eie selv, framfor å bestille fra profesjonell 3D print tjeneste, spesielt hvis man snakker utskrifter av objekter i metall.

 

F.eks. https://i.materialise.com/blog/en/3d-modeling-tips-for-3d-printed-jewelry/ (disse skriver ut 3D objektet i voks som brukes som støpeform for metall - ikke akkurat så praktisk å drive med dette hjemme)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har en 3D printer til 1200kroner. Man må vel og merke finjustere den, men med rette instillinger printer den omtrent like godt som hvilken som helst annen printer. Har sammenlignet resultatet med en Raise3D N2 plus til rundt 40000,- og resultatet er ikke langt unna hverandre.

Raise3D N2 Plus kan selfølgelig printe større, og har en del fiffige funksjoner som dual extruder og batteri backup men det er absolutt ikke noe man må ha.

 

virkelig?

Det er jo enorme forskjeller på kvaliteten innen de samme prisklasser. I prisklassen jeg selv handlet så jeg print-tester for den aktuelle printeren mot tilsvarende printer i samme prisklasse. forskjellene var ekstreme. Noen printere så ut som de dreit ut plastikk mens andre printet objekter som krevde tilnærmet null bearbeiding.

 

Nå begynner det å bli en del år siden jeg holdt meg oppdatert på dette tema, men du har vel heller sammenlignet en printer til en tusenlapp mot en kjempedårlig rævva-printer for sin prisklasse og da blir det ikke særlig treffende å si at en printer til en tusenlapp printer omtrent like godt som en "dyr" maskin.

Lenke til kommentar

Det du må huske på Zim er at de fleste forbrukerprinterne er basert på mere eller mindre samme elektronikk og samme firmware. Dette oppsettet har blitt optimalisert og patchet nå i flere år og er blitt veldig bra.

3D printere er ikke spesielt krevende å lage heller. Bare søk etter prusa i3 ramme eller se hvordan en delta printer er konstruert.

En prusa i3 ramme for eksempel er noe de fleste med et minimum av praktiske kunnskaper klarer å lage. Du kan til og med skjære ut en i3 ramme i treverk med et minimum av verktøy.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Okay, jeg skal file infoen min under kategorien "utdatert" :)

 

Jeg snakker da selvfølgelig om printere i samme årsklasse.

At min "dyre" er utklassert av en "billig" 2018 modell er jo åpenbart -min er jo hauggammel, men jeg regner selvfølgelig at en 2018 printer i 40k klassen langt overgår en 2018 i 1k klassen fortsatt mhht detaljnivå og dermed kvalitet?

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, jeg skal file infoen min under kategorien "utdatert" :)

 

Jeg snakker da selvfølgelig om printere i samme årsklasse.

At min "dyre" er utklassert av en "billig" 2018 modell er jo åpenbart -min er jo hauggammel, men jeg regner selvfølgelig at en 2018 printer i 40k klassen langt overgår en 2018 i 1k klassen fortsatt mhht detaljnivå og dermed kvalitet?

Nja, bruker du 40 tusen så får du gjerne en printer med spesielle modulære deler for industribruk osv, og kanske en servicekontrakt for noen års service.

 

Blir ikke nødvendigvis bedre kvalitet, bare mye dyrere.

 

Nå begynner jo SLA printere å slå ann, er billige de og nå og kvaliteten er helt fantastisk. Ulempen er at "filamentet" som heter Resin er giftig og må behandles deretter noe som gjør det ganske tungvindt til hjemmebruk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ser sønnen min snakker om 3d printing hjemme men koster veldig mye. er det mulig og 3d printe med en vanlig printer i farger? hvordan fungerer dette?

 

Hvis du vil vise sønnen din dette eller han har noe han vil printe, så kan jeg anbefale å sjekke med ditt nærmeste bibliotek om de har dette.

Her jeg bor i Trondheim har flere av folkebibliotekene egne 3D-printere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil vise sønnen din dette eller han har noe han vil printe, så kan jeg anbefale å sjekke med ditt nærmeste bibliotek om de har dette.

Her jeg bor i Trondheim har flere av folkebibliotekene egne 3D-printere.

Godt tips! Kan også se om det er noen makerspaces i nærheten. De har som oftest 3D printere tilgjengelig for medlemmene sine og kan sikkert hjelpe til med å komme i gang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...