odysseus Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Alt ærlig arbeid er bra arbeid. Siden forskjellige yrker krever forskjellige ferdigheter, så er det forskjellig betalt. Men alle yrker er viktige på sin måte, derfor burde alle yrker ha lik status i samfunnet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Så du mener de med høyskole utdannelse ikke skal få ekstra betalt? De som koker kaffe\te skal få like godt betalt som de som er advokat eller lege? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Jeg er enig i tanken. Men det fører med seg en rekke ting som må følge av den tanken. Nemlig, for at alle skal ha lik lønn for ærlig utført arbeid: Man får full lønn fra første dag man studerer. Denne er teoretisk mulig å gjennomføre.Uten dette punktet vil det være ekstremt urettferdig at en lege som har studert og pådratt seg studielån i 6 år, skal tjene like mye/lite som en tømrer som begynnte å jobbe etter Vidregående. Man har ikke ansvar, man har ikke ugunstige arbeidstider, vaktskift osv. Denne lar seg ikke gjennomføre for alle. Så man må evt kunne snake om tillegg i lønn for særskilt ansvar, ugunstig arbeidstid eller liknende. Endret 31. oktober 2018 av Drogin Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Det hadde selvsagt vært fantastisk om alle yrker hadde hatt samme status. Mange viktige yrker blir jo direkte sett ned på. Det er typisk norsk å dømme andre. Men jeg er ikke så sikker på om det hadde vært så fantastisk om de hadde hatt samme lønn. Penger ser ut til å være et bedre insentiv enn status. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Det hadde selvsagt vært fantastisk om alle yrker hadde hatt samme status. Mange viktige yrker blir jo direkte sett ned på. Det er typisk norsk å dømme andre. Men jeg er ikke så sikker på om det hadde vært så fantastisk om de hadde hatt samme lønn. Penger ser ut til å være et bedre insentiv enn status. Og til en viss grad er det nok også slik at penger/høy lønn fører til status. Endret 31. oktober 2018 av Drogin Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2018 Jeg prøvde å si at det er rettferdig at noen får mer penger enn andre. Men det var dette om statusen og at alle yrker burde bli satt pris på i samfunnet, så lenge det er ærlig arbeid. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Jeg prøvde å si at det er rettferdig at noen får mer penger enn andre. Men det var dette om statusen og at alle yrker burde bli satt pris på i samfunnet, så lenge det er ærlig arbeid. Absolutt! Med unntakk av forsvarsadvokater, bruktbilselgere, telefonselgere, eiendomsmeglere og aksjemeglere Endret 31. oktober 2018 av Drogin Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2018 Absolutt! Med unntakk av forsvarsadvokater, bruktbilselgere, telefonselgere, eiendomsmeglere og aksjemeglere Morsomt. Men hvis de har yrkesstolthet og gjør en god jobb, så fortjener de status de også! Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Og til en viss grad er det nok også slik at penger/høy lønn fører til status. Jeg trur mange mener det, ja. Men det er helt feil, mener jeg. Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2018 Absolutt! Med unntakk av forsvarsadvokater, bruktbilselgere, telefonselgere, eiendomsmeglere og aksjemeglere Skal si noe morsomt jeg også: Jeg har sånn respekt for håndverkere, for når arbeidsdagen er slutt så ser det faktisk ut som de har gjort noe. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Å si at alle yrker skal ha samme status blir like dumt som å si at alle musikkartister eller kunstnere skal ha samme status. Hva du selv anser som status er opp til deg, og jeg lurer på hvordan du har fått for deg at du kan bestemme hva andre skal ha slags oppfatning av yrkers status? Andre burde også ha din mening om status? La markedet bestemme hvor mye folk er verdt, så slipper du å tenke så mye. Markedet har alltid rett. Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2018 Å si at alle yrker skal ha samme status blir like dumt som å si at alle musikkartister eller kunstnere skal ha samme status. Hva du selv anser som status er opp til deg, og jeg lurer på hvordan du har fått for deg at du kan bestemme hva andre skal ha slags oppfatning av yrkers status? Andre burde også ha din mening om status? La markedet bestemme hvor mye folk er verdt, så slipper du å tenke så mye. Markedet har alltid rett. Vel, når det kommer til kunstnere så er det mange som liker det andre synes er dårlig. :-) Jeg bestemmer ikke andres meninger, men påstanden er at hvis du gjør en god jobb så fortjener du å bli satt pris på, uansett hva pengene sier. Enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Vel, når det kommer til kunstnere så er det mange som liker det andre synes er dårlig. :-) Jeg bestemmer ikke andres meninger, men påstanden er at hvis du gjør en god jobb så fortjener du å bli satt pris på, uansett hva pengene sier. Enkelt og greit. Din påstand var at alle yrker burde ha lik status i samfunnet. Dette begrunner du med at alle yrker er viktige på sin måte. Det er det samme som å si at andre burde sette pris på de samme tingene som deg. En rekke yrker kan være viktige i dine øyne, men mindre viktige i mine. Det har med behov og interesser å gjøre. Men også forståelse av samspillet i samfunnet. Som regel henger lønn og status sammen med hvor lett man er å erstatte. Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Din påstand var at alle yrker burde ha lik status i samfunnet. Dette begrunner du med at alle yrker er viktige på sin måte. Det er det samme som å si at andre burde sette pris på de samme tingene som deg. En rekke yrker kan være viktige i dine øyne, men mindre viktige i mine. Det har med behov og interesser å gjøre. Men også forståelse av samspillet i samfunnet. Som regel henger lønn og status sammen med hvor lett man er å erstatte. Ja, med status mener jeg at arbeidet burde bli satt pris på og anerkjent. Ja, alle yrker er viktige. En dasstømmer er viktig og en sykepleier som skifter bleier er viktig. Jeg synes ikke at alle skal sette pris på det samme som meg, som du påstår. Men igjen, påstanden er fortsatt at gjør man en god jobb så fortjener man å bli satt pris på. Jeg har selv hatt lavstatus yrker og høystatus yrker. Det kan være lett å erstatte en arbeider og til og med en politiker som dummer seg ut. Men ingen er uerstattelige så lenge de gjør en god jobb. Hovedpoenget mitt er at selv om pengene er forskjellige, så er det greit. Men yrker som vi tenker er "møkkajobber" kan også være viktige og så lenge du har yrkesetikk og jobber godt så er du ikke mindre verdt enn andre mennesker pga. yrket. Endret 31. oktober 2018 av odysseus 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Status er opp til øyet som ser. Jeg personlig angir status i hvor godt arbeidet utføres og ikke hva det er. En har talentløse leger, håpløse advokater og tåpelige politikere. Samtidig har jeg en strålende regjøringshjelp, hun er kjempeflink. Så jeg vet hvem jeg setter mes pris på, dvs. har høyest status hos meg. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Generelt sett, så bør alle som ikke er kriminelle få like mye anerkjennelse og respekt, fordi det er bare 24 timer i døgnet for alle. Alle som direkte eller indirekte finner ressurser til å bidra til å opprettholde samfunnet bør ha lik status, om det så er bare å ikke være i veien eller ødelegge for de som gjør noe nyttig. Lenke til kommentar
Markedsfundamentalisten Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Alt ærlig arbeid er bra, ja. Altså ikke politikk, byråkrati, narkotikapoliti, toll, skatteinnkreving og annen tvangsbruk mot fredelige folk. Endret 1. november 2018 av Markedsfundamentalisten Lenke til kommentar
odysseus Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Vil bare presisere at jeg ikke har noen mening i denne tråden om hva som er uetisk arbeid, dvs. "faenskap". :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå