Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Betydningen av årsmodell og antall kilometer

affe90

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en familieforøkelse ser vi etter en stasjonsvogn i sjiktet 100.000-150.000. Har prøvd litt forskjellige biler, men har funnet ut at Skoda Ocativa er en bil som vi liker og som dekker våre behov. Når det kommer til motorkraft og fart er dette totalt uinteressant for oss som barnefamilie, da bilen blir en familiebil som er trafikk- og driftssikker.  VI planlegger å ha bilen lenge. 

Vi er nyetablerte og vi er livredde for å få "katta i sekken" og forøvrig en bil som blir et kostnadsluk. Vi er jo klar over at den risikoen er der nesten uansett hva man kjøper, men jeg vil høre hva dere tenker om dette:

Skoda Octavia, 2011 mod, gått 110.000 km. 1,6 L diesel, 105 Hk. Masse utstyr, DSG automatkasse. 

Jeg lurer på følgende:

• Er det et "farlig" årstall? Skoda har jo rykte på seg til å være bra og driftssikkert.
  • Er 110.000 Km "mye"? Her er samtlige servicer fulgt opp og dokumentert. 

Alternativet er å gå opp litt i pris og få en Octavia uten så mye utstyr, men 4x4, uten automat, 2013 og 97.000 på telleren.

Setter pris på alle tilbakemeldinger og tips :-)

Hilsen forvirret familefar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

110k/7 er ca 15 000km i året, det er ganske standard.

Som du selv sier så er jo risikoen der uansett, men jeg ville uansett sett på en del ting før man kjøper.

1; Jeg ville dobbeltsjekket, men i utgangspunktet så skal 2013 modellen være en mk3 mens den fra 2011 er en mk2, det utgjør en ganske stor forskjell, forøvrig er manuell fort en god del mer driftsikkert enn automat.

2; Servicehefte, dette kan fort være mye viktigere enn antall kilometer eller alder på bilen

3; Hvor mye kjører du i bomring?

Lenke til kommentar

På en sånn "halvgammel" bil ville jeg sterkt vurdert å kaskoforsikring med motorskadeerstatning. Jeg jobber innen bilbransjen, og mandagsbiler finnes av alle merker. Lei å smelle på ei havarert girkasse med kostnad på 60-70000kr, det kan skje alle, og det er slett ikke alltid noe tegn man kan se etter. Kjøper du DSG er dette sterkt anbefalt å ha, noen kasser går "evig", andre får problemer etter kort tid. Sjekk for all del servicehistorikk og oljeskift på DSG. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for 4x4 og manuell :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...