Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Ser man utenfor Norge så ser man at salget av elbiler er i sterk vekst. Omkring 50% per år. Sånn har det vært i mange år, men det er først nå at man begynner å komme opp på et nivå der 50% vekst begynner å gjøre innhugg i fossilbilsalget i en del markeder. En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Les hele artikkelen. og slutt å henge deg opp i noen ord som kom med i sitat fra den. Kom heller med noe som motbeviser avgiftspolitikken på bil i Norge kontra resten av verden og hva ervervelse av bil koster her kontra resten av verden. USA og Strorbritania f.eks. Motbeviser på hva? Artikkelen er jo bare masse "oppkast", den bunner ikke ut i noe egentlig. Den har ikke en konkluderende del engang. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Motbeviser på hva? Artikkelen er jo bare masse "oppkast", den bunner ikke ut i noe egentlig. Den har ikke en konkluderende del engang. Det jeg sa. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Det jeg sa. Du sa: Kom heller med noe som motbeviser avgiftspolitikken på bil i Norge kontra resten av verden Hva i alle dager betyr egentlig dette? At avgiftspolitikken på bil ikke er lik i hele verden? Hvorfor i alle dager skulle jeg finne på å motbevise noe så idiotisk? Selfølgelig er den det. Har aldri påstått noe annet. hva ervervelse av bil koster her kontra resten av verden Motbevise at bil ikke koster det samme verden over? Igjen, jeg er ikke idiot og har ingen planer om å drive med slikt.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet. Det er ikke snakk om 100 biler, i Kina feks ble det solgt nesten 80 000 av de i Juni, som var nesten 80% opp fra sist år. Fortsetter det slik er det etter noen få år 500 000 pr måned... Det er poenget her, det øker noe enormt. 3 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Det må betales 10% toll og 25% moms på import av nye biler til Sverige. Momsen kan et leasingfirma etter bestemte regler få tilbake, men jeg antar at de da må betale moms for leasinginntektene. Så underskuddet for den svenske staten er ihvertfall noe mindre en subsidiebeløpet. Betales vel ikke på EL-biler? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Det er ikke snakk om 100 biler, i Kina feks ble det solgt nesten 80 000 av de i Juni, som var nesten 80% opp fra sist år. Fortsetter det slik er det etter noen få år 500 000 pr måned... Det er poenget her, det øker noe enormt. Nei , men man kan ikke komme med tall som viser andelen slik.Det er snakk om en prosentandel fullelektriske elbiler i Europa på 1,6 pr. Sept 2018 I land som Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia selger det i 2018 millioner av tradisjonelle biler med forbrenningsmotor mot noen få tusen el biler.Og jeg tør tippe på at fleste av disse selges til ressurs og pengesterke mennesker. Kina er ikke et fritt land slik jeg ser det og man kan nok sette spørsmålstegn til motivene der. Kilde : Motor https://www.motor.no/artikler/2018/september/bare-1-av-60-nybiler-i-europa-gar-pa-batteri/ Endret 31. oktober 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Nei , men man kan ikke komme med tall som viser andelen slik. Det er snakk om en prosentandel fullelektriske elbiler i Europa på 1,6 pr. Sept 2018 I land som Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia selger det i 2018 millioner av tradisjonelle biler med forbrenningsmotor mot noen få tusen el biler.Og jeg tør tippe på at fleste av disse selges til ressurs og pengesterke mennesker. Kilde : Motor https://www.motor.no/artikler/2018/september/bare-1-av-60-nybiler-i-europa-gar-pa-batteri/ Jo det er ganske vesentlig å vise til slike tall da det sier noe om fremtiden. Men mye er såklart avhengig av pris her. Man er "gal" om en kjøper e-golf i Tyskland. De er svindyre. I norge koster de det samme, da tar folk det som ett alternativ. Dette blir stadig bedre, og derav økning i salg. 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Jo det er ganske vesentlig å vise til slike tall da det sier noe om fremtiden. Men mye er såklart avhengig av pris her. Man er "gal" om en kjøper e-golf i Tyskland. De er svindyre. I norge koster de det samme, da tar folk det som ett alternativ. Dette blir stadig bedre, og derav økning i salg. Nettopp og nisselandet Norge redder ikke verden. Derav innlegget tidligere at vi må se bredere og lengre for å kanskje innse at ikke alt er slik lille nissemann i Norge har det for seg hva som skal/kan/vil skje videre med den globale bil industrien og forbrukerne av den og retningen som stakes ut. Endret 31. oktober 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Snip - I tiår etter tiår har avgiftspolitikken sørget for at biler er nesten dobbelt så dyre i Norge som resten av Europa. Det har igjen sørget for at gjennomsnittsalderen på biler alltid har vært kunstig mye høyere i Norge enn i andre euroland. Snip - Gjennomsnittsalderen for norske biler er nå rundt 11 år, mens den er rundt 10 år i Sverige. Det er ikke den store forskjellen. Riktignok er ikke Sverige sammenlignbart med bilavgifter, men det er sammenlignbart med klima og bilstørrelser. Landene med lavere snittalder lengre sør i Europa har flere småbiler som sannsynligvis fortere blir utslitt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Fremdeles er den sysselsetning til 100 000 vis mennesker og en industri (annen enn Tesla) som skal ha bærekraftig produksjon og inntjening. At egolf koster dyrt i Tyskland underbygger bare det som tidligere artikler fra dokument og motor påpeker om hvorfor det har gått an i Norge (og kommunistisk styrte Kina) men ikke resten av verden å få elkjøretøyer til massen med priser som matcher forbrenningsbiler og kan friste til innkjøp. Men husk også at både her til lands og andre steder er det mengder av folk som aldri har kjøpt eller kommer til å kjøpe «nybiler» men holde seg med å benytte og anskaffe eldre (eller «nyere») bruktbiler for det er det dere økonomi klarer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Nettopp og nisselandet Norge redder ikke verden. Derav innlegget tidligere at vi må se bredere og lengre for å kanskje innse at ikke alt er slik lille nissemann i Norge har det for seg hva som skal/kan/vil skje videre med den globale bil industrien og forbrukerne av den og retningen som stakes ut. Hør på deg selv, det går jo bare i Nisse. Ønsker en å bli tatt seriøst, så bør en oppføre seg seriøst. Det er ingen som sier at Norge skal redde verden. Det er bare "motstandsbevegelsen" som sier slikt, hvor det kommer i fra aner jeg ikke. Retningen som stakes ut er at det blir utrolig mye elbilsalg fremover med den utviklingen en har i dag. 5 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Gjennomsnittsalderen for norske biler er nå rundt 11 år, mens den er rundt 10 år i Sverige. Det er ikke den store forskjellen. Riktignok er ikke Sverige sammenlignbart med bilavgifter, men det er sammenlignbart med klima og bilstørrelser.Landene med lavere snittalder lengre sør i Europa har flere småbiler som sannsynligvis fortere blir utslitt. Og fakta er at biler i Norge krone mot krone er «nesten» dobbelt så dyrt enn i Sverige (30-40%) Jeg har familie der og når jeg har kjøpt bil (ikke EL) får jeg først spørsmålet , så kleén , hvorfor ikke større motor , og etter forklaringen om pris blir de bleke i ansiktet av kostnaden på ny eller ny-brukt bil jamført med hos de. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Og fakta er at biler i Norge krone mot krone er «nesten» dobbelt så dyrt enn i Sverige (30-40%) Jeg har familie der og når jeg har kjøpt bil (ikke EL) får jeg først spørsmålet , så kleén , hvorfor ikke større motor , og etter forklaringen om pris blir de bleke i ansiktet av kostnaden på ny eller ny-brukt bil jamført med hos de. Nordmenn tjener også rundt 40% mer enn svenskene.. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 31. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Salvesen - takk for at du tar opp dialogen med nettrollene! De fleste av oss orker ikke bruke energi på å motsi folk som både mangler evne, men mest vilje, til å forholde seg til faktiske fakta og grunnleggende forståelse av temaet som diskuteres. Man kan være uenig i fremgangsmåten, men dem som avfeier elbil bassert på at dem forurenser mer enn fossilbiler, snylter på statskassen eller som mener det er mote, har særdeles lite å bidra med i debatten rundt temaet. Og før noen sier at vi skal ha takhøyde for forskjellige meninger; hvorfor skal vi forstå oss ihjel på mennesker som nekter å sette seg inn i de mest grunnleggende ting, og som kaller meningsmotstandere nisser? Ergo, skriv som en dust, bli behandlet deretter. Endret 31. oktober 2018 av The Very End 11 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) To års venteliste i Norge. Minimal interesse i utlandet Mens ventetiden på de mest populære elbilmodellene strekker seg opp mot utrolige to år i Norge, undres bilprodusenter hvor de kan selge elbiler i et volum som lønner seg. Elbiler er nemlig betydelig dyrere å produsere enn fossilbiler, og derfor vil få kjøpe dem. (Bortsett fra altså i Norge, hvor de vanvittig høye særnorske avgiftene på fossilbiler utjevner forskjellen) Det er nå litt overdrevet at det er kun i Norge det er interesse for elbiler. Det selges tre ganger flere elbiler i EU enn i Norge (her vises også plug-in, men tallene for rene elbiler i 2017 er 33000 i Norge, og 97000 i EU ) : Endret 31. oktober 2018 av J-Å 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Hør på deg selv, det går jo bare i Nisse. Ønsker en å bli tatt seriøst, så bør en oppføre seg seriøst. Det er ingen som sier at Norge skal redde verden. Det er bare "motstandsbevegelsen" som sier slikt, hvor det kommer i fra aner jeg ikke. Retningen som stakes ut er at det blir utrolig mye elbilsalg fremover med den utviklingen en har i dag. Ordet er ment kun som generalisering av de norske sauer som aksepterer alt avgiftslandet og politikerne prakker på dem. Det er bare å se på ditt eget eksempel med egolf i Tyskland hva den faktiske kostnaden er sammenliknet med forbrenningsmotoriserte biler. Seriøse forfattere og journalister fra innland og utland har da faktisk brukt ordet nisse og nisselandet Norge i mange sammenhenger når det skal beskrives/forklares saker om *annerledeslandet* Norge. Ang andelen og prisnivået på fullelektiske ikke subsidierte av hverken produsent/landets styresmakter er hvorfor andre land ikke på langt nær klarer å gjøre det Norge har gjort takket være at pris og avgiftsnivået i Norge er kunstig høyt og har vært det lenge . Kanskje dagens type elbil og batteriteknologi/drivetrain bare er et blaff. Jeg utelukker hvertfall ikke noe. Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. oktober 2018 En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet.Ser prosentregning ikke er din sterke side. En økning fra 50 til 100 er en økning på 100%. Men som Salvesen sa så er det ikke snakk om 50 eller 100. Ettersom du ikke er helt god på prosentregning, kan jeg vise litt hva eksponensiell vekst faktisk gjør over litt tid. I 2017 var salget omkring 1 million BEV + PHEV, mesteparten av dette BEV. Med 50% vekst vil da utviklingen være slik: 2018: 1,5 millioner 2019: 2,3 millioner 2020: 3,4 millioner 2021: 5,1 millioner 2022: 7,6 millioner 2023: 11,4 millioner 2024: 17,1 millioner 2025: 25,6 millioner 2026: 38,4 millioner 2027: 57,7 millioner 2028: 86,5 millioner Med 50% vekst er man da på ca 100% elbilsalg globalt om ca ti år. Nå tror jeg ikke at 50% vekst vil kunne opprettholdes over så lang tid, men dette viser i hvert fall hvor raskt noe som er lite kan bli stort, med eksponensiell vekst. Mer sannsynlig er det snakk om en S-kurve, der vi krysser 90% globalt elbilsalg i området 2030-2040. 11 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet. Dette er stryk i ungdomskole-prosentregning. En økning i salget fra 50 til 100 er 100% økning, ikke 50%. Edit: Ser Espen H A var kjappere enn meg. Det med S-kurve stemmer godt med hvordan "disrupsjoner" utvikler seg og tallet 90% globalt salg rundt 2030-2040 er litt mer konservativt enn mine beregninger. Jeg beregnet 90% i 2029, men det er også forutsatt at produksjonskapasiteten på batterier ikke møter på skaleringsproblemer. Legger vi inn noen råvare-utfordringer og infrastruktur-utfodringer så tror jeg 2030-2040 er ganske realistisk for 90% globalt (salg). I Norge tror jeg elbilsalget når 90% rundt 2025 og at bilparken når 90% elbilandel rundt 2035-37. Endret 31. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Ja jeg bomma på det svaret om 50-100. Og jeg vet det er feil akkurat rett etter at jeg jeg skrev det (på mobil) Kos dere med harseleringen . Nå er det slik at det å bruke prosentvis økning i salg av en type objekt opp i mot andre objekter som argument for å få noe til å virke stort er misvisende informasjon om objektsalget totalt. 50% økning , wow det høres jo unektelig ut som mye , helt til man ser på tallene solgte benisnhybrider,bensin,diesel,dieselhybrider totalt. For å pynte på argumentene skal dere også ha med PHEV i statistikken. Her er faktiske tall for Europa 2018 Å kalles nettroll og brakt harme fra flere i forbindelse med å minne om at det er en særnorsk bakgrunn til at vi her har hatt en slik økning i elbil andelen sier mere om andre debattanter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå