Gå til innhold

Sverige tømmes for elbiler - får betalt to ganger for biler som eksporteres til Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Ser man utenfor Norge så ser man at salget av elbiler er i sterk vekst. Omkring 50% per år.

Sånn har det vært i mange år, men det er først nå at man begynner å komme opp på et nivå der 50% vekst begynner å gjøre innhugg i fossilbilsalget i en del markeder.

En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les hele artikkelen. og slutt å henge deg opp i noen ord som kom med i sitat fra den.

Kom heller med noe som motbeviser avgiftspolitikken på bil i Norge kontra resten av verden og hva ervervelse av bil koster her kontra resten av verden. USA og Strorbritania f.eks.

 

Motbeviser på hva? Artikkelen er jo bare masse "oppkast", den bunner ikke ut i noe egentlig. Den har ikke en konkluderende del engang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg sa.

 

Du sa: 

 

 

Kom heller med noe som motbeviser avgiftspolitikken på bil i Norge kontra resten av verden

 

Hva i alle dager betyr egentlig dette? At avgiftspolitikken på bil ikke er lik i hele verden? Hvorfor i alle dager skulle jeg finne på å motbevise noe så idiotisk? Selfølgelig er den det. Har aldri påstått noe annet. 

 

 

 

hva ervervelse av bil koster her kontra resten av verden

 

Motbevise at bil ikke koster det samme verden over? Igjen, jeg er ikke idiot og har ingen planer om å drive med slikt.. 

Lenke til kommentar

En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet.

 

Det er ikke snakk om 100 biler, i Kina feks ble det solgt nesten 80 000 av de i Juni, som var nesten 80% opp fra sist år. Fortsetter det slik er det etter noen få år 500 000 pr måned... Det er poenget her, det øker noe enormt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om 100 biler, i Kina feks ble det solgt nesten 80 000 av de i Juni, som var nesten 80% opp fra sist år. Fortsetter det slik er det etter noen få år 500 000 pr måned... Det er poenget her, det øker noe enormt.

 

Nei , men man kan ikke komme med tall som viser andelen slik.

Det er snakk om en prosentandel fullelektriske elbiler i Europa på 1,6 pr. Sept 2018

 

I land som Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia selger det i 2018 millioner av tradisjonelle biler med forbrenningsmotor mot noen få tusen el biler.Og jeg tør tippe på at fleste av disse selges til ressurs og pengesterke mennesker.

 

Kina er ikke et fritt land slik jeg ser det og man kan nok sette spørsmålstegn til motivene der.

 

Kilde : Motor

https://www.motor.no/artikler/2018/september/bare-1-av-60-nybiler-i-europa-gar-pa-batteri/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nei , men man kan ikke komme med tall som viser andelen slik.

Det er snakk om en prosentandel fullelektriske elbiler i Europa på 1,6 pr. Sept 2018

 

I land som Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia selger det i 2018 millioner av tradisjonelle biler med forbrenningsmotor mot noen få tusen el biler.Og jeg tør tippe på at fleste av disse selges til ressurs og pengesterke mennesker.

 

Kilde : Motor

https://www.motor.no/artikler/2018/september/bare-1-av-60-nybiler-i-europa-gar-pa-batteri/

 

Jo det er ganske vesentlig å vise til slike tall da det sier noe om fremtiden. Men mye er såklart avhengig av pris her. Man er "gal" om en kjøper e-golf i Tyskland. De er svindyre. I norge koster de det samme, da tar folk det som ett alternativ. Dette blir stadig bedre, og derav økning i salg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo det er ganske vesentlig å vise til slike tall da det sier noe om fremtiden. Men mye er såklart avhengig av pris her. Man er "gal" om en kjøper e-golf i Tyskland. De er svindyre. I norge koster de det samme, da tar folk det som ett alternativ. Dette blir stadig bedre, og derav økning i salg.

 

Nettopp og nisselandet Norge redder ikke verden. Derav innlegget tidligere at vi må se bredere og lengre for å kanskje innse at ikke alt er slik lille nissemann i Norge har det for seg hva som skal/kan/vil skje videre med den globale bil industrien og forbrukerne av den og retningen som stakes ut. Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Snip -

I tiår etter tiår har avgiftspolitikken sørget for at biler er nesten dobbelt så dyre i Norge som resten av Europa. Det har igjen sørget for at gjennomsnittsalderen på biler alltid har vært kunstig mye høyere i Norge enn i andre euroland.

Snip -

Gjennomsnittsalderen for norske biler er nå rundt 11 år, mens den er rundt 10 år i Sverige. Det er ikke den store forskjellen. Riktignok er ikke Sverige sammenlignbart med bilavgifter, men det er sammenlignbart med klima og bilstørrelser.

Landene med lavere snittalder lengre sør i Europa har flere småbiler som sannsynligvis fortere blir utslitt.

Lenke til kommentar

Fremdeles er den sysselsetning til 100 000 vis mennesker og en industri (annen enn Tesla) som skal ha bærekraftig produksjon og inntjening. At egolf koster dyrt i Tyskland underbygger bare det som tidligere artikler fra dokument og motor påpeker om hvorfor det har gått an i Norge (og kommunistisk styrte Kina) men ikke resten av verden å få elkjøretøyer til massen med priser som matcher forbrenningsbiler og kan friste til innkjøp.

Men husk også at både her til lands og andre steder er det mengder av folk som aldri har kjøpt eller kommer til å kjøpe «nybiler» men holde seg med å benytte og anskaffe eldre (eller «nyere») bruktbiler for det er det dere økonomi klarer.

Lenke til kommentar

Nettopp og nisselandet Norge redder ikke verden. Derav innlegget tidligere at vi må se bredere og lengre for å kanskje innse at ikke alt er slik lille nissemann i Norge har det for seg hva som skal/kan/vil skje videre med den globale bil industrien og forbrukerne av den og retningen som stakes ut.

 

Hør på deg selv, det går jo bare i Nisse. Ønsker en å bli tatt seriøst, så bør en oppføre seg seriøst. Det er ingen som sier at Norge skal redde verden. Det er bare "motstandsbevegelsen" som sier slikt, hvor det kommer i fra aner jeg ikke. 

 

Retningen som stakes ut er at det blir utrolig mye elbilsalg fremover med den utviklingen en har i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gjennomsnittsalderen for norske biler er nå rundt 11 år, mens den er rundt 10 år i Sverige. Det er ikke den store forskjellen. Riktignok er ikke Sverige sammenlignbart med bilavgifter, men det er sammenlignbart med klima og bilstørrelser.Landene med lavere snittalder lengre sør i Europa har flere småbiler som sannsynligvis fortere blir utslitt.

Og fakta er at biler i Norge krone mot krone er «nesten» dobbelt så dyrt enn i Sverige (30-40%)

Jeg har familie der og når jeg har kjøpt bil (ikke EL) får jeg først spørsmålet , så kleén , hvorfor ikke større motor , og etter forklaringen om pris blir de bleke i ansiktet av kostnaden på ny eller ny-brukt bil jamført med hos de.

Lenke til kommentar

Og fakta er at biler i Norge krone mot krone er «nesten» dobbelt så dyrt enn i Sverige (30-40%)

Jeg har familie der og når jeg har kjøpt bil (ikke EL) får jeg først spørsmålet , så kleén , hvorfor ikke større motor , og etter forklaringen om pris blir de bleke i ansiktet av kostnaden på ny eller ny-brukt bil jamført med hos de.

 

Nordmenn tjener også rundt 40% mer enn svenskene.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

To års venteliste i Norge. Minimal interesse i utlandet

 

Mens ventetiden på de mest populære elbilmodellene strekker seg opp mot utrolige to år i Norge, undres bilprodusenter hvor de kan selge elbiler i et volum som lønner seg. Elbiler er nemlig betydelig dyrere å produsere enn fossilbiler, og derfor vil få kjøpe dem. (Bortsett fra altså i Norge, hvor de vanvittig høye særnorske avgiftene på fossilbiler utjevner forskjellen)

Det er nå litt overdrevet at det er kun i Norge det er interesse for elbiler. Det selges tre ganger flere elbiler i EU enn i Norge (her vises også plug-in, men tallene for rene elbiler i 2017 er 33000 i Norge, og 97000 i EU ) :

 20180601_Electric_Cars.jpg

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hør på deg selv, det går jo bare i Nisse. Ønsker en å bli tatt seriøst, så bør en oppføre seg seriøst. Det er ingen som sier at Norge skal redde verden. Det er bare "motstandsbevegelsen" som sier slikt, hvor det kommer i fra aner jeg ikke. 

 

Retningen som stakes ut er at det blir utrolig mye elbilsalg fremover med den utviklingen en har i dag.

Ordet er ment kun som generalisering av de norske sauer som aksepterer alt avgiftslandet og politikerne prakker på dem. Det er bare å se på ditt eget eksempel med egolf i Tyskland hva den faktiske kostnaden er sammenliknet med forbrenningsmotoriserte biler.

Seriøse forfattere og journalister fra innland og utland har da faktisk brukt ordet nisse og nisselandet Norge i mange sammenhenger når det skal beskrives/forklares saker om *annerledeslandet* Norge.

 

Ang andelen og prisnivået på fullelektiske ikke subsidierte av hverken produsent/landets styresmakter er hvorfor andre land ikke på langt nær klarer å gjøre det Norge har gjort takket være at pris og avgiftsnivået i Norge er kunstig høyt og har vært det lenge .

Kanskje dagens type elbil og batteriteknologi/drivetrain bare er et blaff. Jeg utelukker hvertfall ikke noe.

Lenke til kommentar

En økning i salge fra 50 til 100 biler er 50% vekst. Kom på noe annet.

Dette er stryk i ungdomskole-prosentregning. En økning i salget fra 50 til 100 er 100% økning, ikke 50%.

 

Edit: Ser Espen H A var kjappere enn meg. Det med S-kurve stemmer godt med hvordan "disrupsjoner" utvikler seg og tallet 90% globalt salg rundt 2030-2040 er litt mer konservativt enn mine beregninger. Jeg beregnet 90% i 2029, men det er også forutsatt at produksjonskapasiteten på batterier ikke møter på skaleringsproblemer. Legger vi inn noen råvare-utfordringer og infrastruktur-utfodringer så tror jeg 2030-2040 er ganske realistisk for 90% globalt (salg).

 

I Norge tror jeg elbilsalget når 90% rundt 2025 og at bilparken når 90% elbilandel rundt 2035-37.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja jeg bomma på det svaret om 50-100. Og jeg vet det er feil akkurat rett etter at jeg jeg skrev det (på mobil)

Kos dere med harseleringen .

Nå er det slik at det å bruke prosentvis økning i salg av en type objekt opp i mot andre objekter som argument for å få noe til å virke stort er misvisende informasjon om objektsalget totalt.

50% økning , wow det høres jo unektelig ut som mye , helt til man ser på tallene solgte benisnhybrider,bensin,diesel,dieselhybrider totalt.

For å pynte på argumentene skal dere også ha med PHEV i statistikken.

 

Her er faktiske tall for Europa 2018

post-35394-0-88720300-1540986393_thumb.jpeg

post-35394-0-75842600-1540986436_thumb.jpeg

 

 

Å kalles nettroll og brakt harme fra flere i forbindelse med å minne om at det er en særnorsk bakgrunn til at vi her har hatt en slik økning i elbil andelen sier mere om andre debattanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...