:utakt Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Driver og drodler med en jobbsøknad her. Bakgrunnen min er ganske spot on ift hva arbeidsgiver etterspør, men i stillingsannonsen har de lagt en del vekt på en ting jeg ikke kan. Si at de har satt 4 ønsker/krav, jeg innfrir 3 av dem veldig godt. Hvordan hadde dere forholdt dere til det siste punktet? Det er åpenbart viktig for dem siden de nevner det så spesifikt. De skriver dog ikke at kandidaten MÅ ha den kompetansen, men de "ser gjerne" at man har den og at man kan bruke det til konkrete oppgaver. Det er en ferdighet man kan lære seg, men det vil jo nødvendigvis ta litt tid å bli god. Skal jeg skrive noe om det i søknaden? At jeg ikke er så erfaren med det (for å si det pent, hehe..), men villig til å lære? Eller er det bedre å bare droppe hele punktet og heller ta det på intervju hvis det kommer så langt? Veldig usikker her. Føler jeg er uærlig hvis jeg ikke sier noe om det, men søren heller, jeg vet at jeg innfrir langt over forventning på det andre de ønsker seg, og ingen kan alt. Så... fristet til å droppe det.. Tanker? Endret 30. oktober 2018 av :utakt Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Det er bare å droppe hele punktet, og søke i vei. 5 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Jeg ville unnlate å si noe om det, ta det på eventuelt intervju. Noen arbeidsgivere skriver stillingsbeskrivelser som er så uoppnåelige at jeg undres at de i det hele tatt får søknader. 5 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Takk for innspill. Nå har jeg klart å flette det inn i søknaden på en ikke så altfor negativ måte, må tenke litt på om jeg skal la de setningene stå. Jeg tenker det er litt greit å si fra også, så slipper vi eventuelt å kaste bort tid på intervju hvis dette faktisk er helt nødvendig for arbeidsgiver. Liker best å spille med åpne kort, for å si det sånn. Men, skal tenke litt til! Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) I en søknad bør du fokusere på det som du kan tilby, og det som du evt. Ikke har kompetanse innen kan ofte med fordel utelates. Den ene tingen kan godt være det som gjør at du ikke blir kalt inn til intervju, men om du blir kalt inn kan det være du får jobben selv om du ikke "kan alt". Hvis du hadde klart å formulere et spørmål om hvor viktig dette ene punktet er, så kanskje det kan være lurt å ta en telefon til arbeidsgiver og spørre. Da viser du interesse og initiativ, og kanskje du hopper noen hakk oppover på listen foran noen som bare sender søknaden og håper på svar... Edit: husk også at det er ikke bare kompetanse som avgjør hvem som får stilligen. Kanskje noen kan mer enn deg på papiret, men skaper dårlig inntrykk i intervjuet, og dermed dytter seg selv nedover i bunken. Endret 30. oktober 2018 av Musty Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Reint praktisk vil det være stor forskjell på om det er snakk om "må" eller "bør" kompetanse. Dersom du ikkje tilfredsstiller minimumskrava så vil det ofte føre til at arbeidsgiver ikkje bruker tid på din søknad. I det offentlege er det i tillegg strenge reglar for at ein kun skal vurdere søkarar etter dei krav som står i utlysningsteksen, og at ein må tilsette den som er best kvalifisert for stillinga. I det private står arbeidsgiver fritt til å vurdere slik som ein vil (så lenge det ikkje er diskriminering), men ein vil likevel ofte bruke liknande framgangsmåte for å spare seg for mykje ekstraarbeid ved å vurdere kandidatar som ikkje er kvalifisert. Dersom det i din stillingsannonse står "ser gjerne" så betyr dette at den kompetansen ikkje er påkrevd, men at arbeidsgiver vil velge kandidatar med denne kompetansen foran dei som ikkje har slik kompetanse. Støtter meg til forslaget om å fokusere på kva du kan tilby, og at du heller snakker om kva du mangler og kva du er villig til å gjere for å skaffe deg den kompetansen på intervjuet. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Virker som du har en god sjanse for å få denne jobben. Jeg ville droppet det på søknaden, og heller planlagt et svar hvis du kommer på jobbintervju. Men jeg tror ikke du kan gjøre feil hverken eller. Er du godt kvalifisert er det det de er ute etter. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Hos oss har vi “skal”-krav og “bør”-krav ved alle stillinger. (som ikke er uttrykt så presist, men vi forventer folk kan skille mellom hva vi forventer av kompetanser/egenskaper hos en person og hva vi helst ønsker av kompetanser/egenskaper) Oppfyller ikke søkeren skal-kravene (og gjør det særdeles klart gjennom sin CV, gjerne også sin søknad) går den søknaden rett i makulatoren straks manglende oppfyllelse er konstantert gjennom lesingen, begrunnet i at søknaden da mangler en så vesentlig evne som å forstå hva kunden faktisk bestiller og spør man man kan levere. Oppfyller ikke søkeren bør-kravene forventer jeg vedkommende klargjør dette tydelig og greitt i sin søknad (og gjerne med en skisse både om, hvordan og når dette kan ventes endret dersom vedkommende likevel får stillingen, det vil understreke at vedkommende har forstått viktihgeten av dette kravet selv om han ikke har det pr i dag) I så fall går søknaden i B-bunken, interessant for nærmere studieum dersom A-bunken ikke inneholder noe tilfredsstillende. Prøver vedkommende derimot på å fortie/gjenne bort i søknaden at bør-krav nr x er totalt upløyd jord kommer søkeren til intervju ut fra tilfredsheten med skal-kravene, opplever bør-kravene som noe av det første på listen som sjekkes - og opplever en tykk mental strek over navnet sitt med mindre hans profil i forhold til skal-kravene er 10,00 på absolutt alle (uttrykte og ikke-uttrykte) skal-krav, samt et notat om “person med tvilsom integritet” til bruk om det senere skulle komme en søknad. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 4. november 2018 Forfatter Del Skrevet 4. november 2018 (endret) Levert. Tok det med. Åpne kort. Jeg liker det best sånn. De vil ikke ha en ansatt som ikke fikser jobben, jeg vil ikke ha en jobb jeg ikke kan fikse.. Får se hvordan det går! Jeg har en jobb jeg trives i, men det virket kult det her. Endret 4. november 2018 av :utakt Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Hos oss har vi “skal”-krav og “bør”-krav ved alle stillinger. (som ikke er uttrykt så presist, men vi forventer folk kan skille mellom hva vi forventer av kompetanser/egenskaper hos en person og hva vi helst ønsker av kompetanser/egenskaper) Oppfyller ikke søkeren skal-kravene (og gjør det særdeles klart gjennom sin CV, gjerne også sin søknad) går den søknaden rett i makulatoren straks manglende oppfyllelse er konstantert gjennom lesingen, begrunnet i at søknaden da mangler en så vesentlig evne som å forstå hva kunden faktisk bestiller og spør man man kan levere. Oppfyller ikke søkeren bør-kravene forventer jeg vedkommende klargjør dette tydelig og greitt i sin søknad (og gjerne med en skisse både om, hvordan og når dette kan ventes endret dersom vedkommende likevel får stillingen, det vil understreke at vedkommende har forstått viktihgeten av dette kravet selv om han ikke har det pr i dag) I så fall går søknaden i B-bunken, interessant for nærmere studieum dersom A-bunken ikke inneholder noe tilfredsstillende. Prøver vedkommende derimot på å fortie/gjenne bort i søknaden at bør-krav nr x er totalt upløyd jord kommer søkeren til intervju ut fra tilfredsheten med skal-kravene, opplever bør-kravene som noe av det første på listen som sjekkes - og opplever en tykk mental strek over navnet sitt med mindre hans profil i forhold til skal-kravene er 10,00 på absolutt alle (uttrykte og ikke-uttrykte) skal-krav, samt et notat om “person med tvilsom integritet” til bruk om det senere skulle komme en søknad. Helt elendige råd du kommer med på dette forumet når det kommer til jobb her må jeg si. Tviler på at du har noe særlig erfaring med å søke jobb eller ansette andre. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) En tjommi var på jobbintervju, "kom i skade for" å juge på seg kompetanse han ikke hadde, og fikk en god jobb. Da det kom for en dag at han ikke kunne det likevel, hadde han hatt jobben en stund, og arbeidskjøper var ellers veldig fornøyd med ham. Så de sendte ham på kurs i stedet for å sparke ham på huet og ræva ut som de burde. Det lønner seg å være frekk. Endret 4. november 2018 av Isbilen Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 "Det er lettere med tilgivelse enn tillatelse." Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Helt elendige råd du kommer med på dette forumet når det kommer til jobb her må jeg si. Tviler på at du har noe særlig erfaring med å søke jobb eller ansette andre. Nei, ikke annet enn at jeg i dag sitter som daglig leder i et mindre firma med noen håndfuller ansatte og at før jeg var med å starte opp det har hatt noen stillinger både uten- og innlandslands. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Driver og drodler med en jobbsøknad her. Bakgrunnen min er ganske spot on ift hva arbeidsgiver etterspør, men i stillingsannonsen har de lagt en del vekt på en ting jeg ikke kan. Si at de har satt 4 ønsker/krav, jeg innfrir 3 av dem veldig godt. Hvordan hadde dere forholdt dere til det siste punktet? Det er åpenbart viktig for dem siden de nevner det så spesifikt. De skriver dog ikke at kandidaten MÅ ha den kompetansen, men de "ser gjerne" at man har den og at man kan bruke det til konkrete oppgaver. Det er en ferdighet man kan lære seg, men det vil jo nødvendigvis ta litt tid å bli god. Skal jeg skrive noe om det i søknaden? At jeg ikke er så erfaren med det (for å si det pent, hehe..), men villig til å lære? Eller er det bedre å bare droppe hele punktet og heller ta det på intervju hvis det kommer så langt? Veldig usikker her. Føler jeg er uærlig hvis jeg ikke sier noe om det, men søren heller, jeg vet at jeg innfrir langt over forventning på det andre de ønsker seg, og ingen kan alt. Så... fristet til å droppe det.. Tanker? Jeg er håndverker så mine intervjuer har stort sett basert seg på at arb.giver liker en fysikk som tåler å jobbe. Når jeg møtte opp på sist intervju kjente arbeidgiver på armene mine, gliste og sa "du er ansatt" - så min erfaring avviker stort med å søke på stillinger som krever høy grad av kompetanse Allikevel - Siden jeg nå jobber mot å få meg en kontorjobb så ser jeg på stillingsannonser som ofte etterspør formelle kvalifikasjoner som jeg ikke har, men jeg søker allikevel. Det får være opp til arb.giver å selv vurdere om jeg passer eller ikke. Mange utlysninger er svært amatørmessig lagt opp også da de blander krav, ønsker og fordeler om hverandre. Vi hadde også et foredrag på studiet hvor jeg spurte foredragsholder om noe lignende og hans svar var at i hans erfaring og hva han ser i hans konsern så vet ikke egentlig de som lyser ut stillingen hva de ser etter så de er åpne for alle søknader sålenge det er innen samme sjanger. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 5. november 2018 Forfatter Del Skrevet 5. november 2018 Dette var i gaten "vi ser gjerne at du kan #verktøy# og kan bruke det til #arbeidsoppgave#". Vet ikke hvor viktig det er i den store sammenhengen, men jeg ville ikke gi noen falske forventninger heller. Blir spennende hvordan dette går.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Det er vel ytterst sjelden at man har 100% av både skal og bør/kravene. Det avhenger jo også veldig av hvor flink utlyser er til å skrive tekst og krav også. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 Update: fikk førstegangsintervju, men ikke noe mer. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Update: fikk førstegangsintervju, men ikke noe mer. Bra det da Ikke nødvendigvis noe galt med deg, bare at noen andre var hakket mer kvalifiserte. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Bra det da Ikke nødvendigvis noe galt med deg, bare at noen andre var hakket mer kvalifiserte. Eller kanskje det var en fortidd kvalifikasjon som gjorde utslaget, slik jeg nevnte i #8 og du beskrev som "elendige råd" i #10.. Det vil TS i beste fall finne ut av ved ny søknad til samme firma om noen år. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Eller kanskje det var en fortidd kvalifikasjon som gjorde utslaget, slik jeg nevnte i #8 og du beskrev som "elendige råd" i #10.. Det vil TS i beste fall finne ut av ved ny søknad til samme firma om noen år. Så OP burde ikke søkt mener du? Han var jo åpenbart kvalifisert nok til å få et intervju, som viste at de var interesserte i han. Godt mulig andre søkere var mer kvalifiserte, men at OP kom bedre ut i intervjuet og de valgte å ansette han. Det skjedde dog ikke denne gangen. Du forstår vel at alt ikke handler om kvalifikasjoner? Eller? Endret 15. november 2018 av PgUp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå