AnonymDiskusjon Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Diskuterte dette med noen venner tidligere i dag. Jeg har aldri vært borte fra jobb og ser ikke dette nevnt i arbeidsavtalen min. Mine venner mente at SMS/email var normalt og tilstrekkelig, men jeg har alltid tenkt at man bør ringe. Hva er vanlig praksis her? Er det også vanlig å detaljere hvorfor man er borte annet enn at man er syk? Anonymous poster hash: 6cecd...8aa Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Det må du spørre din arbeidsgiver om. Både min nåværende og forrige arbeidsgiver krever at man ringer for å varsle om at man er syk. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Det er sikkert tilstrekkelig å gi beskjed skriftlig, men normalt er det neppe. Er man sånn ca. ved sine fulle fem, er det også ofte at en har behov for å gi ytterlige beskjeder og instruksjoner om hvordan de skal overleve mens nøkkelpersonen er fraværende.Du er ikke pliktig å opplyse om diagnosen, men det er ikke forbudt å hjelpe dem ved å anslå hvor lenge det kan ta før du er tilbake. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Ser ingen grunn til at ikke en email eller sms skulle være greit nok ved en egenmelding. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hør med arbeidsgiver. Det beste er å ringe da man vet at den blir tatt imot. En SMS eller e-post er ikke nødvendigvis like lett å få med seg. Min nåværende arbeidsgiver vil at vi ringer, den forrige brydde seg ikke så lenge de fikk melding. Standarden der var at man ringte eller sendte SMS til en beredskapsmobil så ble avdelingen informert pr mail, uten at arbeidstaker var i kontakt med arbeidsgiver i det hele tatt. Ellers er det vel vanlig å informere om hvorfor man er syk, men ikke påkrevd.. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har pleid å sende en melding på slack eller tilsvarende, enten det er jeg eller barna som er syke (og jeg må være hjemme). Ser ingen grunn til å vekke eller forstyrre nermeste leder med en telefon - regner med at vedkommende har en like travel morgen som alle andre. Nå er ikke jeg uunnværlig, i hvert fall ikke på kort sikt, så noe videre beskjeder er det skjelden behov for. Men slike beskjeder er også ganske kjekt å få skriftlig og ikke i en telefon mens lederen prøver å få egne barn i barnehage eller no sånt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Takk for at dere deler erfaringer. Tenkte å spørre arbeidsgiver en gang, men var redd det skulle virke mistenksom hvis jeg plutselig var borte Ser begge sider av saken. En SMS kan være mer beleilig for begge parter. Ikke alltid det passer med en telefon. Samtidig virker det mer ansvarlig å ringe. For min del jobber jeg per i dag selvstendig og har ikke noen over eller under meg, så mitt eventuelle fravær ville ikke påvirket noen andre. Er man i en situasjon hvor man samarbeider tett med andre eller til og med leder andre, så er det kanskje litt annerledes Anonymous poster hash: 6cecd...8aa 1 Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Arbeidsgiveren min godtar ikke fraværsmelding via sms, og det blir regnet som ugyldig fravær dersom man ikke ringer. Ganske kjipt de gangene man ikke får tak i arbeidsgiver på telefon 07.00 om morgenen og må ringe rundt til alle på bygget som kan gi beskjed. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Takk for at dere deler erfaringer. Tenkte å spørre arbeidsgiver en gang, men var redd det skulle virke mistenksom hvis jeg plutselig var borte Anonymous poster hash: 6cecd...8aa Med mindre du på mystisk vis har blitt syk dagen etter du spør, så tror jeg ikke du trenger å være redd for å forhøre deg. Ellers syntes jeg det beste er å ringe nærmeste leder. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Om man blir syk dagen etterpå, så er det kanskje derfor man spurte også, for at man var litt syk og viste man muligens måtte være hjemme dagen etter Bør ikke være redd for å spørre om slikt, tviler sterkt på at sjefen tar det som mistenkelig. Endret 30. oktober 2018 av aklla Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Det pleier ikke stå i arbeidsavtalen. Sjekk om dere har personalhåndbok eller lignende. Der pleier det å stå. Mange arbeidsgivere krever telefon fordi de mener det minsker sykefraværet. Jeg har vært hatt arbeidsgivere som ønsker SMS, og jeg har hatt arbeidsgivere som ønsker tlf. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Om man blir syk dagen etterpå, så er det kanskje derfor man spurte også, for at man var litt syk og viste man muligens måtte være hjemme dagen etter Bør ikke være redd for å spørre om slikt, tviler sterkt på at sjefen tar det som mistenkelig. Hehe, selvfølgelig Men da må man si det og. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Ser ingen grunn til å vekke eller forstyrre nærmeste leder med en telefon - regner med at vedkommende har en like travel morgen som alle andre. Kommer helt an på hva for arbeid du har. I visse tilfeller må sjefen øyeblikkelig hive seg på telefonen og skaffe sykevikar. Om han har det travelt, er hans problem – vikar er prioritet nr. 1! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Vi har regel at vi ringer. Svarer ikkje sjefen, så sender vi sms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå