Gå til innhold

Spørsmål om skjerm og skjermkort

Terminator2

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har eit spørsmål som eg håper dere glupinger der ute kan svare på!

Eg har MSI Geforce 4 4600ti og Phillips LCD 170S4 17"

(PC: 1,1Ghz amd og 256mb ram)

Opplever at det flimrer på ein måte, f.eks når eg spelar battlefield og bevegar på musa.(mouselook) Det dukkar på ein måte opp nokon få horisontale linjer som deler opp bildet på eit vis. Det er ikkje så fryktelig godt synleg, men det synes.

Har prøvd diverse forskjellige oppløsninger og grafikk innstillinger i spelet, med samme resultat.

Det "flimrer" også i visse windows applikasjoner (flash effekter på internett f.eks)

Dette var vanskelig å forklare, men eg håper nokon forstår.

Har sjekka diverse innstillinger, prøvd 60-75hz uten forskjell.

Eg brukar dei nyaste nVidia drivarane som eg har fått anbefalt.

Til skjermen bruker eg medfølgande driverer.

Dette problemet var dessutan til stades også på min gamle skjerm, så det er neppe den nye skjermen som er galen.

På førehand takk for svar og God Jul! :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du magnetiske gjenstander i nærheten av skjermen? Magnetiske ting og monitorer ekke helt kompiser for å si d sånn ^^

Magnetiske felter har absolutt ingen påvirkning på LCD-skjermer.

Siden problemet kun dukker opp under 3D-spilling og de horisnontale strekene er forklart så bra som han har gjort (deler opp bildet) så tror jeg løsningen er svært enkel:

Skru på "V-sync" i driveren til skjermkortet. Si i fra hvis du ikke finner ut hvor det er.

Lenke til kommentar

Den mest sannsynlige feilen her er vel at spillene kjører på høyere enn 60Hz som LCD-skjermen din trives best med. Husk at det ikke alltid hjelper å stille frekvensen i Windows, du må også sette det opp i spillet eller med konfigureringsverktøy som du bl.a. finner i Omega driverene.

Lenke til kommentar

Prøvde ein funksjon i nvidia oppsettet i windows: Overstyr oppdateringsfrekvens for programmer.

Men når eg aktiverer det og trykker bruk og ok, og går inn igjen i menyen etterpå, er det automatisk gått tilbake til at programmene får styre det sjøl.

Med andre ord: får ikkje aktivert funksjonen for overstyring av oppdateringsfrekvens, da den deaktiverer seg sjøl..... :(

Lenke til kommentar

Sjekket responstiden på skjermen din hos Komplett, der står den oppgitt som 25ms. Dette regnes som relativt høyt for lcd skjerm og spilling etter hva jeg har fått med meg. Kan det være at forholdene du beskriver under BF spilling er lag/ghosting da skjermbildet ikke oppdateres raskt nok? Håper noen med mer peil enn meg kan forklare/avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Fant ei innstilling for vertikal synk. Men det var allerede stilt til "På som standard" Takk for tipset uansett. Har du fleire tips? Er jo ein drøss med innstillinger på den menyen....

"På som standard" betyr at spillene kan overstyre dette etter hva du har valgt i innstillingene til spillet. Sjekk om det står "V-sync på" i spillene eller bare velg i driveren "V-sync alltid på".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...