Gå til innhold

Vinterdekk med gummi på piggene gir bedre veigrep på is

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dette var jo fine greier. Det hjelper nok godt at gummien rundt piggen vulkes fast i dekket. Om man har litt tung høyrefot så forsvinner jo normale pigger litt for raskt i ordinære dekk.

Hadde for noen år tilbake et sett med dekk der gummien var iblandet nøtteskall, harde opprevne skall av nøtter som faktisk fikk greit med grep på is og hard snø. De varte et par sesonger til mitt bruk og var både gode i forhold til lyd og grep. Skulle vistnok slite mindre på asfalten enn ordinær stålpigg. Tror de forsvant fra markedet for det er lenge siden jeg har sett de dekka. Så bra det skjer nyvinninger.

Har troen på å kle piggene med gummi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har kjørt i 30 år og en million km uten å bruke piggdekk. Tror ikke dette får meg til å orke lyden av disse dekkene!

Fint for deg. Ikke alle trenger piggdekk. Er dog veldig kjekt at noen fortsatt kjører med piggdekk slik at ikke veiene støtt er blankpolerte og superglatte inn mot kryss og rundkjøringer.

Hver mann bør velge de dekk de behøver utifra kjøremønster og geografi. Så kan en heller la bilen stå på enkelt-dager om det blir spesielt vanskelige forhold som ikke passer til dekkutrustningen.

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Piggdekk er ikke noe miljøproblem når de brukes på snø og is-underlag. Problemet er når de brukes på bar asfalt. Ingen gidder bytte dekk for hvert væromslag eller endring i underlaget. Jeg får nok en gang ønske at noen utvikler et dekk med pigger som trekkes inn i dekket når det ikke er behov for de. Første trinn vil være å få det til i en manuell operasjon når bilen står i ro, andre trinn vil være å automatisere dette når bilen stå i ro, tredje trinn å gjøre dette i fart.

Dette vil spare staten og i neste ledd oss for enorme summer i asfaltslitasje og elseproblemer hvert år så myndighetene bør gå inn med forskningsmidler/utviklingsstøtte til noe slikt. Kanskje få EU-midler også. Når produktet kommer på markedet og lar seg lisensiere av alle produsenter så bør man vurdere å stramme inn på salget av dekk med statiske pigger med miljøavgifter ved kjøp.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

Svar på spørsmålet ditt er egentlig enkelt. Inntrekkbare pigger oppnås ved at man har en liten "matte" under kjøreflaten med oppblåsbar løfter. to ventiler på dekket. når man blåser opp "løfte ventilen" så kommer piggene ut. når man tapper av CO2 eller luft går piggene inn.

grunnen til at jeg sier CO2 er fordi da kunne man bruke gasspatroner. man må overstige 4 bar for dekktrykket pluss marktrykk av bilen

Lenke til kommentar

Ja, vi trenger forbud når et frislipp går ut over fellesskapets beste samtidig som et forbud øker fellesskapets, og den enkeltes, velferd.

Ellers er jeg enig med deg; hvis du mener at markedet reguleres  best gjennom frie valg..

Tviler på at den lille andelen piggdekk av tradisjonell type på personbil har hatt eller kommer til å medføre redusert velferd for andre enn hypokondere.

Det er i allefall ikke noe behov for å innføre noe 100% forbud slik jeg ser det i sammenheng med utviklingen.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/piggfriandelen-hoyere-enn-noensinne

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...