Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vikariat med timelønn. Hvordan blir det da om jeg blir syk?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg skal fra 1. nov starte i et vikariat i staten. Det har varighet på 4 mnd med mulighet for forlengelse. Kontrakten jeg har signert sier egentlig ikke noe om lønn annet enn at jeg får lønn regnet ut fra lønnstrinn 47. I dag hadde jeg en runde med de og fikk presentert de jeg skal jobbe sammen med og jobben jeg skal gjøre.

Jeg fikk da utdelt ei liste. Jeg skal jobbe på timesbasis. Det vil si at jeg hver dag må skrive opp når jeg kommer og når jeg går. Jeg får ikke lov å jobbe utover fast arbeidstid +/- 10 min morgen og ettermiddag, så jeg kan ikke jobbe meg opp penger.

Men så har jeg forsøkt å sjekke litt:

1. Hvis jeg blir syk, eller barna bli syke. Får jeg utbetaling etter 4 uker da?

2. Jul og romjul: får man betalt for helligdagene eller kun timene man jobber i romjulen?

3. Helger: får man ikke betalt for helger når det er stengt?

Det her må jo være en dårlig deal for meg og en super avtale for de? De sier at helger er tatt med i beregningen, men hvordan tenker de at det skal gjøres når vi ikke jobber i helgene? Blir da timelønnen høyere? Får man betalt for helligdagene eller får jeg en luselønn i januar?

Forsøkt å Google en del, men finner ikke noe om dette

Anonymous poster hash: 9121c...e50

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal fra 1. nov starte i et vikariat i staten. Det har varighet på 4 mnd med mulighet for forlengelse. Kontrakten jeg har signert sier egentlig ikke noe om lønn annet enn at jeg får lønn regnet ut fra lønnstrinn 47. I dag hadde jeg en runde med de og fikk presentert de jeg skal jobbe sammen med og jobben jeg skal gjøre.

Jeg fikk da utdelt ei liste. Jeg skal jobbe på timesbasis. Det vil si at jeg hver dag må skrive opp når jeg kommer og når jeg går. Jeg får ikke lov å jobbe utover fast arbeidstid +/- 10 min morgen og ettermiddag, så jeg kan ikke jobbe meg opp penger.

Men så har jeg forsøkt å sjekke litt:

1. Hvis jeg blir syk, eller barna bli syke. Får jeg utbetaling etter 4 uker da?

2. Jul og romjul: får man betalt for helligdagene eller kun timene man jobber i romjulen?

Det her må jo være en dårlig deal for meg og en super avtale for de? De sier at helger er tatt med i beregningen, men hvordan tenker de at det skal gjøres når vi ikke jobber i helgene? Blir da timelønnen høyere? Får man betalt for helligdagene eller får jeg en luselønn i januar?

Forsøkt å Google en del, men finner ikke noe om dette

Skulle vel tro at Staten har kontroll på dette.  Timer som er avtalt du skal jobbe vil i alle fall bli utbetalt ved sykdom, men for bruk av egenmelding må du ha vært ansatt i 2 mnd - sykemelding 1 mnd.  Hvordan det er med helligdager er jeg litt usikker på men om den er på dag du skulle ha jobbet vil jeg tro du får betaling.  Håper det beste og ønsker deg lykke til, men nok smart å ta en telefon å høre hva som gjelder.

Lenke til kommentar

Skulle vel tro at Staten har kontroll på dette. Timer som er avtalt du skal jobbe vil i alle fall bli utbetalt ved sykdom, men for bruk av egenmelding må du ha vært ansatt i 2 mnd - sykemelding 1 mnd. Hvordan det er med helligdager er jeg litt usikker på men om den er på dag du skulle ha jobbet vil jeg tro du får betaling. Håper det beste og ønsker deg lykke til, men nok smart å ta en telefon å høre hva som gjelder.

Slik jeg har forstått det, kan jeg bruke egenmelding etter 4 uker, men arbeidsgiver kan kreve en legeerklæring på sykdommen.

Lenke til kommentar

Hæ? Hvorfor mener du at du skal ha betalt på fridager, altså helger? Det er ingen som får det, med mindre de har vakt(altså ikke fri)..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? Hvorfor mener du at du skal ha betalt på fridager, altså helger? Det er ingen som får det, med mindre de har vakt(altså ikke fri)..

Det vanlige er en flyt i lønn slik at man ikke trekker ut dagene i helgen ved utbetaling.

Den letteste løsningen er fastlønn. Det har jeg også jobbet på tidligere. Da får man den samme lønnen hver mnd. Hvis man skal dele opp en fastlønn for å finne timelønn, må man dele på antall arbeidsdager per mnd, og ikke regne med helg. Når man skal regne en timelønn ut fra en årslønn, så vet jeg ikke hvordan man finner frem til timeslønnen. Om det er årslønn delt på arbeidsdager per år, eller årslønn delt på 365 dager. Ved fastlønn trenger man ikke tenke på dette, men på timesbasert lønn, hvor du har en 100% stilling, vil ikke årslønnen stemme om det ikke er lik utbetaling hver mnd. Om det ikke er en flyt hvor helger er iregnet som en del av flyten eller timelønnen øker tilsvarende de arbeidsdagene man ikke jobber. Veldig vanskelig å forklare hva jeg mener kjenner jeg?

Lenke til kommentar

Det vanlige er en flyt i lønn slik at man ikke trekker ut dagene i helgen ved utbetaling.

Den letteste løsningen er fastlønn. Det har jeg også jobbet på tidligere. Da får man den samme lønnen hver mnd. Hvis man skal dele opp en fastlønn for å finne timelønn, må man dele på antall arbeidsdager per mnd, og ikke regne med helg. Når man skal regne en timelønn ut fra en årslønn, så vet jeg ikke hvordan man finner frem til timeslønnen. Om det er årslønn delt på arbeidsdager per år, eller årslønn delt på 365 dager. Ved fastlønn trenger man ikke tenke på dette, men på timesbasert lønn, hvor du har en 100% stilling, vil ikke årslønnen stemme om det ikke er lik utbetaling hver mnd. Om det ikke er en flyt hvor helger er iregnet som en del av flyten eller timelønnen øker tilsvarende de arbeidsdagene man ikke jobber. Veldig vanskelig å forklare hva jeg mener kjenner jeg?

.. Men dette er jo irrelevant hvis du har fått oppgitt timelønn og ikke årslønn?

Uansett er det faste regnestykker på dette, som brukes for eksempel når man skal beregne overtid eller trekk for fastlønnede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får dekt timene du er oppført for når du bruker egenmelding eller sykmelding.

Du får timelønn+helligdagstillegg.

Du skal ha betalt for timene du jobber. Er det stengt så er du vel ikke på jobb, så da skal du ikke ha lønn.

Lønna vil bli seendes ut sånn:

#Timer-hverdag x timelønn

+ #timer-helligdag x (timelønn x %helligdagstillegg)

= brutto

-statlig trekk

-privat trekk

=netto

For eksempel: 30 vanlige timer, og 7,5 timer helligdag med 160,- timen, med 100% helligdagstillegg:

30 x 160

+7,5 x (160x2)

=7200

-2376

=4824 netto, for den uka. Med et antatt skattetrekk på 27% og uten private trekk.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

En 100% stilling er 1950 timer pr år (eller 162,5 time pr måned).

Jeg kan ikke se hvordan et slikt timetall kan framkomme?

Ett mulig arbeidsoppsett for året er dette: arbeid mandag - fredag, 5 faste og 5 bevegelige hellig- og høgtidsdager, halv dag på jule- og nyttårsaften, 4 uker og 1 dag ferie. Dette gir f.o.m. 229 t.o.m. 232 hele arbeidsdager i året, avhengig av hvilken ukedag året starter på og om året er skuddår.

Endog det høgeste antallet gir bare 8 timer x 232 = 1856 arbeidstimer i året. Dessuten har ganske mange bare 7½ timers arbeidsdag og/eller 5 eller 6 ukers ferie.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan et slikt timetall kan framkomme?

Ett mulig arbeidsoppsett for året er dette: arbeid mandag - fredag, 5 faste og 5 bevegelige hellig- og høgtidsdager, halv dag på jule- og nyttårsaften, 4 uker og 1 dag ferie. Dette gir f.o.m. 229 t.o.m. 232 hele arbeidsdager i året, avhengig av hvilken ukedag året starter på og om året er skuddår.

Endog det høgeste antallet gir bare 8 timer x 232 = 1856 arbeidstimer i året. Dessuten har ganske mange bare 7½ timers arbeidsdag og/eller 5 eller 6 ukers ferie.

Du skal ikke trekke fra ferie når du beregner et fullt årsverk. Du trekkes i lønn når du har ferie, og ferielovens system bygger på at du avtaler en fastlønn som forutsetter at du ikke tar ferie, og så trekkes du i lønn for den ferien du tar, samtidig som du får utbetalt feriepenger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal ikke trekke fra ferie når du beregner et fullt årsverk. 

Neivel, takk for den rettelsen. Likevel klarer jeg ikke å få timetallet 1950 til å stemme. 7½ time x 250 til 253 = 1875 til 1897½ timer, gjennomsnittlig 1887,05.

Ikke du heller, vil jeg anta, siden ingenting nevnes om det.

Lenke til kommentar

Neivel, takk for den rettelsen. Likevel klarer jeg ikke å få timetallet 1950 til å stemme. 7½ time x 250 til 253 = 1875 til 1897½ timer, gjennomsnittlig 1887,05.

Ikke du heller, vil jeg anta, siden ingenting nevnes om det.

52 uker x 5 dager pr uke x 7,5 timer pr dag = 1950 timer pr år

Endelig fikk jeg bruk for matten jeg tok på universitetet ;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

52 uker x 5 dager pr uke x 7,5 timer pr dag = 1950 timer pr år

Endelig fikk jeg bruk for matten jeg tok på universitetet ;-)

-187.5 timer, som er 5 ukers ferie :p

Det blir antall dager vi skal jobbe i vår bedrift. Dog noen faller bort til helligdagsgodtgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...