Andreas Bjørnbekk @Gamer Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Spillmediet er i en stadig utvikling, og spesielt én type reaksjon viser seg gang på gang.KOMMENTAR: Spillkulturen gjennomgår en utviklingsfase. Slik blir det bråk av Lenke til kommentar
Populært innlegg bubba477 Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 Uff for et bestillingsverk. Rett inn på de progressives vakre vei fremover. Spill og filmer nå til dags er så gjennomsyret av dette at det er i ferd med å ødelegge min entusiasme for dem. Det er tydelig at jeg er gammel og ikke lengre en del av målgruppen. 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg Donkey Kong Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) "Forskjellen er måten man kommuniserer dette på, og hvordan man begrunner posisjonen sin."Nettopp. Kontekst og begrunnelse er nøkkelord etter min mening.Det er ingen negativitet rundt inkludering av kvinnelige karakter i rollespill, moderne fps eller Fifa. Det er (i praksis) ingen som klager over at Lara Croft er mindre objektifisert i nyere titler.I Battlefield V synes jeg ikke inkludering av kvinner passer, ettersom det påvirker innlevelsen negativt. "Kontektsten" er feil.For å imøtegå argumentet om at "du kan helbrede deg til full helse / du kan fly opp ned under en bro/ du kan starte på nytt når du dør" osv": Nevnte omstendigheter påvirker ikke innlevelsen i spillet for meg. Jeg er fullt klar over at jeg spiller et spill, og mekanikker som helseregenering er nødvendig for å spillopplevelsen. Innlevelsen skapes ved at spillverden "ser" ekte ut. Det er derfor viktig med autentiske våpen og kjøretøy (hvorfor skulle ellers DICE møysommelig gjenskape historiske kopier av gjenstander fra andre verdenskrig?). På samme måte er det - for meg - viktig at figurene gjenskapes hiistorisk korrekt. Kvinnelige skikkelser er en konstant påminnelse om at jeg egentlig befinner meg i 2018, og at spillet er utviklet av svensker med en noe ekstrem dreining mot venstre..Og her kommer det andre nøkkelordet inn: "Begrunnelse". DICE-representanter har offentlig, både Soderlund og Kertz, uttalt at de ønsket kvinnelige karakterer fordi det var ubehagelig å forklare deres datter at det var menn som kjempet under undre verdenskrig.Med andre ord: Kvinnelige skikkelser er inkludert på bakgrunn av en misoppfattet kvinnekamp/feministisk tanke. En skal helst glemme at det var forskjell på kvinner i 1940 og 2018.Når kontekst og begrunnelse mangler funker det ikke for meg. Gi meg kvinner i Fortnite, PUBG, Black Ops, you name it. Men ikke der det går på bekostning av kontekst og uten begrunnelse. Endret 30. oktober 2018 av Donkey Kong 36 Lenke til kommentar
Mr.Sorter Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Syns denne videoen begrunner problemstillingen veldig godt. https://m.youtube.com/watch?v=1A6OB6Egnso&t=385s Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Det som skuffer meg er at så mye av dette dramaet kunne ha vært unngått med fortsatt inkludering av mods som i Battlefield 2. "Lag en mod da vel" kunne ha vært svaret på så mye av kritikken battlefield 5 har fått og begge sider kunne fått akkurat det de ønsket ut av spillet. Ordene "Ikke kjøp spillet vårt" ville iallefall aldri ha blitt ytret i et slikt tilfelle. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Så lenge figuren passer til spillet, så er det ikke noe problem. Folk som klager på kvinner i battlefield har ikke lest nok historiebøker. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Synes det er bra jeg. Lenke til kommentar
Populært innlegg Donkey Kong Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Folk som klager på kvinner i battlefield har ikke lest nok historiebøker. Vennligst oppgi antall kvinnelige soldater som kjempet under slaget om Frankrike i 1940, som Battlefield V forestiller. Bare til opplysning for oss som ikke har lest historiebøker. Endret 30. oktober 2018 av Donkey Kong 19 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Og her sviktiger samtidig det andre nøkkelordet: "Begrunnelse". DICE-representanter har offentlig, både Soderlund og Kertz, uttalt at de ønsket kvinnelige karakterer fordi det var ubehagelig å forklare deres datter at det var menn som kjempet under undre verdenskrig. Kilder takk. Basert på det jeg har lest er dette en veldig misvisende beskrivelse av Søderlunds uttalelser. 3 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Battlefield V er et flerspillerspill og da er det i dag en selvfølge at det er mulig å spille som en kvinne. De sarte sjeler som ikke takler det får innse at de ikke er i målgruppen for spillet. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Rustymagus Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 11 Lenke til kommentar
Beecher. Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Enhver person som klager på "inkluderingen" av damer som spillbare karakterer og raser har virkelig misforstått alt som har med spill å gjøre føler jeg.. Ser det ofte man kaller det PK eller SJW-kultur, og jeg klarer ikke tenke annet enn; "Er det mulig å være mer på bærtur?" Det er 2018, verdensbefolkningen har økt ganske mye bare siden Nintendo (osv.) fikk fotfeste i hjemmene våre, og veldig mange besitter elektroniske enheter som kan spille spill på. På hvilken planet bor man dersom man ikke klarer å skjønne at grunnen til å "inkludere" flere kjønn og raser er en måte å øke salg på? Vi bor på en planet som er drevet av profitt. All denne kranglingen om detaljene i spill er med på å trekke tid, energi og arbeidskraft vekk fra ting som kan forbedre spillindustrien og spillene i seg selv. Men neida, vi må krangle om at det er et ekstra kjønn eller rase der det tidligere ikke var noen. Jesus christ.. Sorry, jeg kjøper ikke tomme argumenter som at det ødelegger innlevelsen. Hvis det mot all formodning tar vekk fra konsentrasjonen din at det plutselig løper en ansamling pixler formet som en dame foran deg eller audio-klipp som spilles av med en kvinnestemme og det ikke blir "ekte" nok fordi "hurr durr det står i historiebøkene", så har man et alvorlig problem som ikke har så mye med spill å gjøre.. DICE har aldri vært 100% på authenticity (uniformer, våpen, vehicles), men immersion (lyder etc). Nei, kvinner var aldri på slagmarken i den grad de deltar i BF, men når DICE sa helt i starten at dette er "their take on WW2" så kan ikke jeg sitte å si hvordan "their take" skal se ut? Blir for dumt. Folk er for vant til å se Saving Private Ryan og tror alt WW2 dreier seg om er D-day.. Jeg gleder meg til å se hva de kommer med og tror det blir litt som med BF4, slow start men det kan bli en klassiker ut av det. For noen år siden ville jeg faktisk sett på for eksempel BFV eller det nye TloU som noe SJW-piss, men så vokste jeg opp og skjønte at alt folk og selskaper vil her i verden er å tjene penger. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Larzi Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 Bare for å komme med en kommentar angående dramaet rundt Star Wars. Problematikken der ligger ikke i det at Rey er en kvinnelig helt i vårt kjente og kjære sci-fi univers (vi har da alltid hatt sterke kvinnelige helter helt siden 1980? Leia er en aktiv karakter som tar til egen handling i eksempelvis søppelscenen mens de to mannlige "heltene" ikke finner en utvei). Problematikken ligger i gjennomførelsen av henne som karakter. Hadde hun vært en mann hadde denne karakteren også fått mye kritikk. Poenget er at det er så utrolig mange andre aspekter man må trekke inn i kritikken som kan og bør stilles til de nye filmene fremfor kjønn og rase på de forskjellige skuespillerne. I korte trekk er mangel på karakterenes motivasjon for handling et ekstremt synlig problem og mye av det ligger i at Rian Johnson rett og slett ikke kan skrive bra karakterer og tror at han kjemper en feministisk kamp bare fordi karakterene hans er kvinner uten å forstå det at ved å skrive bedritne karakterer til disse flinke skuespillerinnene jobber rett i mot hans påståtte "mål". Alle store filmteoretikere og skribenter vet at gode karakterer trenger konkrete mål og motivasjon bak karakterens handlinger og for Anakin/Luke er disse forholdsvis enkle og ligger hos begge i det å passe på/hevne seg for sine nærmeste i enkle trekk, mens Rey oppleves som en mer flytende person som bare er "along for the ride". Tidsforløpet i de to siste filmene er jo visstnok bare over en uke om jeg ikke tar feil og i løpet av denne uken rekker hun å knytte sterke bånd til Han Solo (såpass sterke at det tydeligvis er viktigst å fokusere på hennes følelser i møte med Leia etter at Han dør fremfor idunno... CHEWBACCA som har vært følgesvennen til Han i alle år.) og på samme uke går hun fra å være en random jente på en sandplanet (ja okei med visse overlevelseskunnskaper) til å være en superJedi som er bedre enn hva vi har sett av både Anakin, Luke eller Yoda for den saks skyld (steinløftingsscenen i TLJ er bare helt idiotisk herregud) som har gjennomgått årevis med trening. Kritikk som dette velger Rian og andre forsvarere å besvare med den standarde "dere hater bare at det er en kvinne som nå er helten og dere er misogynister hele gjengen"... bruh... se på rouge one, Edwards klarer det jo, Dave Filoni (clone wars serien) klarer det utmerket med karakterer som Ahsoka som en dyp og flerdimensjonal karakter. Ser nå at dette ble en mye lengre "kort kommentar" enn planlagt, men ligger kanskje i det at jeg skrev en bacheloroppgave på resepsjonstudie innen film (anvendte mye Murray Smiths teorier rundt karakterengasjement i sammenligninger mellom 1-3, 4-6 og 7-8 forresten om noen bryr seg), men tror at det er viktig at man ser forskjellen på kritikken. Kritikken for min del og sikkert for veldig mange andre går ikke på at en karakter plutselig er kvinne eller en etnisk minoritet som Rose - helt grei karakter, bare storyutviklinga hennes som rett og slett er dårlig... søsteren døde for å redde de hun elsker. Rose ut av det blå elsker Finn apparently og STOPPER han naturligvis fra å redde de han elsker som interessant nok hadde spikra Finn som den aller beste utvikla karakteren som har gått gjennom en endring i serien. Vil gi creds for det for hans intensjon var fortsatt å ofre seg fremfor i 7 når han var individualistisk så han er en nogenlunde bra karakter i virvaret. Kritikken går heller på utførelsen av disse karakterene som oftest og i eksempelvis Battlefield V traileren så er det ikke bare det at hun er kvinne, men hun mangler vel også en arm og da er det jo liiiiiitt vel far-fetched å plassere henne på frontlinen i noe som til en viss grad prøver å etterligne en historisk hendelse. Putt det inn i Battlefield 4, no complaints. Må også sies at i BF1 er mange av karakterene du spiller kvinnelige (ofte sniperne har jeg merket på Lupkow pass). Så for å rydde litt opp i denne alt for lange kommentaren så er mitt poeng hvertfall at kritikken i bunn og grunn OFTE ikke ligger i det at det er en kvinne (mer i BFV eksempelet enn Horizon ettersom historisk korrekthet etc. etc.), men heller i UTFØRELSEN slik forfatter også er inne på. I BFV er det problematikk i at det i traileren kan fremstå som noe påtvunget og dette har blitt forsterket i etterkant når developers har uttalt seg om motivasjon bak. takk for meg 11 Lenke til kommentar
Beecher. Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Folk som klager på kvinner i battlefield har ikke lest nok historiebøker.Vennligst oppgi antall kvinnelige soldater som kjempet under slaget om Frankrike i 1940, som Battlefield V forestiller. Bare til opplysning for oss som ikke har lest historiebøker. https://books.google.no/books?id=7gNnAAAAMAAJ&q=9780471126768&dq=9780471126768&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwi_1tzCqa7eAhWFiSwKHV7aDvMQ6AEIKjAA https://en.wikipedia.org/wiki/Simone_Segouin Ikke nødvendigvids 1940 eller slag, men de stod nå opp for landet sitt. 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Joda...altså jeg...eh....hmmpfff... Endret 30. oktober 2018 av LarZen Lenke til kommentar
Populært innlegg Donkey Kong Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 Kilder takk. Basert på det jeg har lest er dette en veldig misvisende beskrivelse av Søderlunds uttalelser. Alan Kertz: "Alan Kertz said: "I knew this was going to be a fight when I pushed for female soldiers in Battlefield. I have a daughter, and I don’t want to ever have to answer her question of 'why can’t I make a character that looks like me?' with 'because you’re a girl'." Patrick Søderlund: Er ikke like rett frem, men bruker også egen datter for å rettferdiggjøre valget av kvinnelige karakterer: "We felt like in today's world—I have a 13-year-old daughter that when the trailer came out and she saw all the flak, she asked me, 'Dad, why's this happening?'" Soderlund said. "She plays Fortnite, and says, 'I can be a girl in Fortnite. Why are people so upset about this?' She looked at me and she couldn't understand it. And I'm like, OK, as a parent, how the hell am I gonna respond to this? And I just said, 'You know what? You're right. This is not OK.'" 13 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Alan Kertz: "Alan Kertz said: "I knew this was going to be a fight when I pushed for female soldiers in Battlefield. I have a daughter, and I don’t want to ever have to answer her question of 'why can’t I make a character that looks like me?' with 'because you’re a girl'." Patrick Søderlund: Er ikke like rett frem, men bruker også egen datter for å rettferdiggjøre valget av kvinnelige karakterer: "We felt like in today's world—I have a 13-year-old daughter that when the trailer came out and she saw all the flak, she asked me, 'Dad, why's this happening?'" Soderlund said. "She plays Fortnite, and says, 'I can be a girl in Fortnite. Why are people so upset about this?' She looked at me and she couldn't understand it. And I'm like, OK, as a parent, how the hell am I gonna respond to this? And I just said, 'You know what? You're right. This is not OK.'" Akkurat. Dermed er din karakteristikk av situasjoenen veldig missvisende. Jeg vil faktisk kalle den en løgn. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg GrinderX9 Skrevet 30. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2018 Enhver person som klager på "inkluderingen" av damer som spillbare karakterer og raser har virkelig misforstått alt som har med spill å gjøre føler jeg.. Ser det ofte man kaller det PK eller SJW-kultur, og jeg klarer ikke tenke annet enn; "Er det mulig å være mer på bærtur?" Det er 2018, verdensbefolkningen har økt ganske mye bare siden Nintendo (osv.) fikk fotfeste i hjemmene våre, og veldig mange besitter elektroniske enheter som kan spille spill på. På hvilken planet bor man dersom man ikke klarer å skjønne at grunnen til å "inkludere" flere kjønn og raser er en måte å øke salg på? Vi bor på en planet som er drevet av profitt. All denne kranglingen om detaljene i spill er med på å trekke tid, energi og arbeidskraft vekk fra ting som kan forbedre spillindustrien og spillene i seg selv. Men neida, vi må krangle om at det er et ekstra kjønn eller rase der det tidligere ikke var noen. Jesus christ.. Sorry, jeg kjøper ikke tomme argumenter som at det ødelegger innlevelsen. Hvis det mot all formodning tar vekk fra konsentrasjonen din at det plutselig løper en ansamling pixler formet som en dame foran deg eller audio-klipp som spilles av med en kvinnestemme og det ikke blir "ekte" nok fordi "hurr durr det står i historiebøkene", så har man et alvorlig problem som ikke har så mye med spill å gjøre.. DICE har aldri vært 100% på authenticity (uniformer, våpen, vehicles), men immersion (lyder etc). Nei, kvinner var aldri på slagmarken i den grad de deltar i BF, men når DICE sa helt i starten at dette er "their take on WW2" så kan ikke jeg sitte å si hvordan "their take" skal se ut? Blir for dumt. Folk er for vant til å se Saving Private Ryan og tror alt WW2 dreier seg om er D-day.. Jeg gleder meg til å se hva de kommer med og tror det blir litt som med BF4, slow start men det kan bli en klassiker ut av det. For noen år siden ville jeg faktisk sett på for eksempel BFV eller det nye TloU som noe SJW-piss, men så vokste jeg opp og skjønte at alt folk og selskaper vil her i verden er å tjene penger. Jeg deler noen av dine synspunkter, men vi har alle forskjellige preferanser for hva vi liker og hva som er med på å øke eller senke innlevelsen i spill og hva vi ønsker fra våre spill opplevelser. Jeg liker historisk autentisitet, jo mer realistisk jo bedre. Hva hadde du synes om saving privat Ryan hadde 1/3 kvinnelige soldater, fordi man vet jo også en del jenter liker krigsfilmer. De kan jo ikke se en film nesten uten jenter, da føler de seg ikke inkludert... Eller en bok satt til andre verdenskrig hvor man gjør det samme. Kan hende du tenker spill er noe "annet" og for deg er det kanskje det. Men det betyr ikke at alle er som deg, og at vi som tenker annerledes nødvendigvis tar feil eller har mer rett, vi har bare andre preferanser. Samtidig skyver vi en agenda over på jenter, som jeg føler kvinnelige spillere i liten grad har uttalt seg om. Jeg er helt sikker på det også finnes mange jenter som ikke synes det gjør noe å spille som en av "gutta" i et ww2 spill, akkurat som jeg synes det er helt fint å spille som Lara Craft i tomb raider. Jeg synes det er kjempe fint at Kvinner er mer representert i spill. Men spill satt til historiske epoker, ønsker jeg i størst mulig grad skal representere den epoken på en realistisk måte, om det er det spillet forsøker å gjengi. Jeg ønsker ikke å se Tyske tiger tanks i ett første verdenskrig spill. Jeg ønsker ikke å se Amerikanske Patton tanks kamuflert som tyske tanks i 60 talls krigsfilmer. Jeg ønsker ikke se kvinnelige soldater i stort antall i andre verdenskrig spill (med mindre det er basert på virkeligheten som f.eks russiske). Er jeg gal og dum fordi dette er min preferanse? Håper ikke det. 14 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Alan Kertz: "Alan Kertz said: "I knew this was going to be a fight when I pushed for female soldiers in Battlefield. I have a daughter, and I don’t want to ever have to answer her question of 'why can’t I make a character that looks like me?' with 'because you’re a girl'." Patrick Søderlund: Er ikke like rett frem, men bruker også egen datter for å rettferdiggjøre valget av kvinnelige karakterer: "We felt like in today's world—I have a 13-year-old daughter that when the trailer came out and she saw all the flak, she asked me, 'Dad, why's this happening?'" Soderlund said. "She plays Fortnite, and says, 'I can be a girl in Fortnite. Why are people so upset about this?' She looked at me and she couldn't understand it. And I'm like, OK, as a parent, how the hell am I gonna respond to this? And I just said, 'You know what? You're right. This is not OK.'" Kertz har du til dels rett i. Men måten du beskrev det på var noe misvisende. Hovedsaklig handlet det ikke om at det var ubehagelig å fortelle datteren om hvem som kjempet i 2. verdenskrig, men at han ønsket å gjøre det mulig for henne å spille som kvinne i BFV. Søderlund snakket om en diskusjon han hadde med datteren angående reaksjonene på BFV traileren. Altså hadde det null og niks med grunnen til hvorfor kvinner ble lagt til i BFV til å begynne med. 3 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Folk som klager på kvinner i battlefield har ikke lest nok historiebøker.Vennligst oppgi antall kvinnelige soldater som kjempet under slaget om Frankrike i 1940, som Battlefield V forestiller. Bare til opplysning for oss som ikke har lest historiebøker. Vennligst oppgi hvor du har fått med deg dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå