thelebrity68 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Har klaget.SJ mener GoAheads anbud på Sørlandsbanen burde vært avvist. – Har bare handlet om pris Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Jeg skulle ønske at pris ikke var det viktigste kriteriet, men at gjennomføringsevne og kvalitet var satt som nummer 1. Jernbanen er en viktig infrastruktur, og det bør være i alles interesser at det leveres et godt tilbud, hvor pris ikke er det eneste kritiet. Jeg vil ikke ha lik eller littegranne billigere billett for å få et dårlig tilbud. Men, kapitalismen rår, billigst mulig koste hva det koste vil. 3 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Skal du vinne et offentlig anbud, legg inn et urealistisk lavt skambud. Du vinner garantert, kostnadene kan du snike inn senere. Du kan kjøpe det aller billigste av deler og levere elendige tjenester gjennom hele kontrakten, så profitten blir god uansett. Det eneste du trenger bruke litt penger på er advokater som er bedre enn oppdragsgiver sine. 6 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Skal du vinne et offentlig anbud, legg inn et urealistisk lavt skambud. Du vinner garantert, kostnadene kan du snike inn senere. Du kan kjøpe det aller billigste av deler og levere elendige tjenester gjennom hele kontrakten, så profitten blir god uansett. Det eneste du trenger bruke litt penger på er advokater som er bedre enn oppdragsgiver sine. Ja godt eksempel er jo firmaet som skulle ta søppelet for oslo kommune, la inn et skambud klarte ikke å levere, firmaet gikk konk mens eieren gnir seg i henda, fikk riktignok 1 års fengsel men er nok ute etter 8 måneders tid på god oppførsel 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Skal du vinne et offentlig anbud, legg inn et urealistisk lavt skambud. Du vinner garantert, kostnadene kan du snike inn senere. Du kan kjøpe det aller billigste av deler og levere elendige tjenester gjennom hele kontrakten, så profitten blir god uansett. Det eneste du trenger bruke litt penger på er advokater som er bedre enn oppdragsgiver sine. Det er noe i det du sier men du kan ikke vinne et anbud der oppdragsgiver krever helt bygg, mens du tilbyr å levere én spiker. Mange har forsøkt taktikken du foreslår, men noen av de diskvalifiseres for mangelfult tilbud. andre ganger kanselleres anbudskonkurransen fordi oppdragsgiver ser de har gitt mangelfulle spesifikasjoner. Det er jo en risiko å bruke tusenvis vis av timer på å skrive tilbud i hytt og pine og så får man 0% av oppdragene. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Det er noe i det du sier men du kan ikke vinne et anbud der oppdragsgiver krever helt bygg, mens du tilbyr å levere én spiker. Mange har forsøkt taktikken du foreslår, men noen av de diskvalifiseres for mangelfult tilbud. andre ganger kanselleres anbudskonkurransen fordi oppdragsgiver ser de har gitt mangelfulle spesifikasjoner. Det er jo en risiko å bruke tusenvis vis av timer på å skrive tilbud i hytt og pine og så får man 0% av oppdragene. Ja, det er opp til en arbeidsgiver å beskrive hva de er ute etter for å være tilfredse ( på vegne av kundene/befolkningen). Greier de ikke dette får de legge ut sin funksjon på anbud. Pris har selvfølgelig ikke vært det eneste kriteriet her. Og noen ganger kan bytte av aktører være nyttig uansett, om ikke annet for å se tidligere arbeid i nytt lys. Dette er et arbeid som nok får raske tilbakemeldinger, både plusser og minuser. Så får vi håpe det ikke blir konstruerte surmaget politisk interesseorganisasjons-tilbakemeldinger, fra de som kun liker konkurranse når de vinner. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Tipper privatisering av tog på Jærbanen blir like vellykket som privat søppeltømming i Oslo. Gokjente anbud virker å være like lite realistiske i forhold til pris. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå