G Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Jeg mener dette er også en politisk sak, hvor Stortinget kan bidra til å forbedre helse-Norge. Det skal altså to dødsfall til før man virkelig tar ting på alvor. Hva med alle de som ikke blir møtt på andre pasientskader som ikke er dødsfall, leger blir ofte nok tilgitt til tross at det foreligger skade. Men siden en innhentet ekspert kan virke partisk hos NPE, i at helsepersonell ikke klandres så sklir det ut som ikke-saker/avslag. To dødsfall på samme behandlingssvikt. Første dødsfall blir i politirapport kalt for "systemsvikt": https://www.nrk.no/hordaland/politiet-mistenkte-systemsvikt-pa-sykehuset-_-18-ar-senere-kostet-feilen-igjen-en-pasient-livet-1.14258894 Endret 30. oktober 2018 av G Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Eldre omsorgen er vel mist like ille, tar jo 90% av inntekten på eldresenter og i tillegg på sykehus får man knapt oppfølging men er dømt å død på sykehus, de mest syke får lite hjelp fordi er en kostnad for staten heller en inntekt, er man 90 eller over bryr ikke sykehusene seg om personen. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Eldre omsorgen er vel mist like ille, tar jo 90% av inntekten på eldresenter og i tillegg på sykehus får man knapt oppfølging men er dømt å død på sykehus, de mest syke får lite hjelp fordi er en kostnad for staten heller en inntekt, er man 90 eller over bryr ikke sykehusene seg om personen. Staten styres av hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) I september i fjor døde Djabrail Sulejmanov (6) etter feilbehandling på barneklinikken ved Haukeland universitetssjukehus. Et drøyt år senere ila Vest politidistrikt sykehuset 1,5 millioner kroner i bot. [...] Djabrail (6) døde etter legetabbe. De får bare dekket utgiftene til begravelsenhttps://www.nrk.no/hordaland/far-kun-dekket-utgifter-til-begravelse-etter-barnedod-pa-sykehus-1.13690526 Dette er jo direkte skammelig - skal staten straffe den med 1,5m, og familien få null?! Hvorfor i alle dager går ikke inntekten fra slike bøter direkte til de etterlatte? Kostanden for sykehuset er lik, statens tap er 0, men familiens tap er enormt - så hvorfor skal staten ha de pengene istedetfor familien? Bot og erstatning bør gå hånd i hånd. Endret 30. oktober 2018 av toth 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Eldre omsorgen er vel mist like ille, tar jo 90% av inntekten på eldresenter og i tillegg på sykehus får man knapt oppfølging men er dømt å død på sykehus, de mest syke får lite hjelp fordi er en kostnad for staten heller en inntekt, er man 90 eller over bryr ikke sykehusene seg om personen. Ta med pensjonen ut av landet, slik at de 90 % får stå i fred da vel. Betal for å få dø verdig i utlandet (mener her ikke aktiv dødshjelp vel og merke). Det er kostnader ved å drive disse institusjonene, så en løsning for innkreving må det være. Men det er jo 90 % uansett hvor stor pensjon du har tipper jeg man snakker om. Jeg gleder meg ikke til de dagene der både helsemessig og hvordan Norge behandler eldre. Om sykehusene bryr seg eller ikke om personen har jeg faktisk lite forhold til egentlig. Men jeg tipper at det er en balanse hvor stadig flere eldre får stadig flere livsreddende operasjoner og operasjoner generellt. Folk blir generellt mye eldre i våre dager. Men hvor god/dårlig den geriatriske legestanden måtte være er jeg ikke så godt kjent med. Dette er jo direkte skammelig - skal staten straffe den med 1,5m, og familien få null?! Hvorfor i alle dager går ikke inntekten fra slike bøter direkte til de etterlatte? Kostanden for sykehuset er lik, statens tap er 0, men familiens tap er enormt - så hvorfor skal staten ha de pengene istedetfor familien? Bot og erstatning bør gå hånd i hånd. Enig. De som mener de bør ha en større erstatning, må enten ty til forsikringsordninger eller gå til søksmål mot sykehus eller helsepersonellet, ifølge Skjælaaen. – Det er slik regelverket fungerer, bekrefter advokat Jan Inge Thesen. Han representerer Lom-Ali Sulejmanov og Fatima Jusjukajeva, foreldrene til Djabrail. De to vurderer nå å gå til erstatningssak mot sykehuset og legen som satte sprøyten på seksåringen. Advokaten er likevel klar på at han mener dagens praksis for pasientskadeerstatning er mangelfull. – Det er et politisk spørsmål hvilken pris man skal sette på et tapt liv. Og jeg mener det kan være et hull i lovverket, sier Thesen. Endret 30. oktober 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå