wampster Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hei. Har et lite fuktproblem i kjelleren i huset (ca 140m2 total kjeller, men bare 2 vegger som har litt fukt i seg). Ganske sikker på at vannet ikke kommer fra sidene av huset, men opp fra grunnen og lurer litt på hva alternativene man da har for å utbedre dette er? I tillegg har jeg blitt anbefalt/fortalt at man kan bruke noe som heter eps fuktsikring (https://eps-fuktsikring.no/) som utbedrer problemet ved hjelp av svakstrøm. Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med dette, og evt om erfaringen er bra. Prøvd å finne noe håndfast på nettet, men ikke lett å bli klok på det synes jeg. All hjelp tas imot med takk ! Lenke til kommentar
G Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Høres for godt ut til å være helt sant: https://eps-fuktsikring.no/ressurser/byggforsk-2018 Høres ut som selgere som ønsker å lede deg vekk i fra å drenere godt utvendig rundt bygget. Drenering er en måte å hindre nytt tilsig av vann. Det kan godt hende metoden fungerer på en nydrenert grunnmur, men vil den fungere på en grunnmur som stadig utsettes for nytt vanntilsig? Jeg synes det virker tvilsomt. Jeg vil påstå at det selvsagt er tungt å starte med å grave for å drenere, men om du gjør dette selv med leie av minigraver og vett-i-hode på hvordan du graver deg fram, så vil du komme i mål. Du behøver også å bestille drenerende løsmasse, legge knotteplast slik at grunnmuren får puste og dreneringsrøropplegg. Nå leste jeg hele innlegget til trådstarter og ser at fukten kommer opp i fra "gulvet"? Da må du studere omliggende terreng og se om det renner vann i fra det omliggende terrenget. Høres usannsynlig ut at du har et oppkomme av vann under huset (men dette er jo ikke jeg riktig person å spør). La oss si du har et terreng som ligger høyere enn kjelleren. Da bør du grave en bred grøft som går dypere enn kjelleren opp i mot den siden som vannsiget kommer i fra. Lede vannet vekk som i en bekk -prinsipp. Fyll grøften med stor stein du. Spør fagfolk som kan drenering. Kanskje dreneringsrør også er nødvendig der. Endret 30. oktober 2018 av G Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Nå leste jeg hele innlegget til trådstarter og ser at fukten kommer opp i fra "gulvet"? Da må du studere omliggende terreng og se om det renner vann i fra det omliggende terrenget. Høres usannsynlig ut at du har et oppkomme av vann under huset (men dette er jo ikke jeg riktig person å spør). La oss si du har et terreng som ligger høyere enn kjelleren. Da bør du grave en bred grøft som går dypere enn kjelleren opp i mot den siden som vannsiget kommer i fra. Lede vannet vekk som i en bekk -prinsipp. Fyll grøften med stor stein du. Spør fagfolk som kan drenering. Kanskje dreneringsrør også er nødvendig der. Det er snakk om en bolig som liger midt i Oslo by hvor det er flat i minimum 100 meter i hver retning. Så det er ikke snakk om tilsig av vann fra skråninger e.l. Takrenner er også lagt i rør og ført 10 meter unna husvegg. Det er allerede drenert og knotteplast etc rundt hele boligen. Vet ikke hvorfor du mener det er usannsynlig at det skal være vann i bakken. Det er jo noe som heter grunnvann, og da jeg snakket med kartverket fikk jeg forståelsen at dette var noe som ikke var stasjonært, men forandret seg ganske mye. Jeg er fullstendig klar over at man kan grave og drenere og alt slikt. Jeg er dog interessert i å høre om det er noen som faktisk har erfaring med et slikt system og om det virker. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Midt i Oslo by. Kan det være lekkasje i kommunens vannspredenett? Hvor mange meter over havet ligger det også videre? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 1. november 2018 Forfatter Del Skrevet 1. november 2018 Hei.takk for svar. Ligger på Majorstua, så er vel ca 50. Hvordan kan man finne ut av om det et det eller ikke? Lenke til kommentar
Fuktspesialisten AS Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Hei.Aller først, jeg er daglig leder i Fuktspesialisten AS, EPS-fuktsikring.Har du oppsug av fukt fra grunnen, kapillæropptrekk, så kan du se symptomer på veggene/gulvet. Normalt maling buler/flasser, saltutsalg.Er det "mørke" fuktflekker på gulvet er dette som oftest at det er før høy luftfuktighet/dårlig luftsirkulasjon.Når det gjelder linken om byggforsk så er dette en artikkel på vår hjemmeside. Hvis man leser hele artikkelen og klikker på linken til Byggforsk derfra så er dette en informasjon fra Byggforsk - nyhetsbrev. Mao ikke noe vi påstår. Byggforsk og andre har også utsagn og rapporter som er noe eldre som også omhandler dette. Les mer om systemet, fuktproblemer, rapporter, osv Kontakt oss gjerne så gir vi deg informasjon på telefon og hvis det er av interesse så avtaler vi en uforpliktende befaring til kr 0,- Etter en befaring så kan vi oppgi referanser som hadde tilnærmet likt fuktproblem/murtype som deg og hvor vi har installert. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Jeg har samme problem - på grønland. Vi har gravd ogg sjekket at det ikke er problemer rundt grunnmuren, og der er alt ok.Jeg prøver nå å få borettslaget til å sette inn en horisontal kapillærsperre i grunnmuren. Det skal effektivt stoppe grunnvannet fra å bevege seg oppover i veggen. Det jeg jobber med nå er å finne en aktør som tilbyr dette. Elektrisk drenering kan nok fungere i noen tilfeller, men jeg har hørt om mange tilfeller der det ikke har fungert. Jeg er ikke ute etter å starte noen diskusjon på hvorvidt det virker eller hva som er best - sier bare at jeg har mer tro på å sette inn en fysisk sperre i veggen. Det er også vedlikeholdsfritt og ikke avhengig av strøm og elektronikk som kan gå i stykker. Ettersom jeg har skjønt kan det gjøres på to måter - man kan lage en slisse og fylle med plast, eller man kan drille en rekke med hull og injisere epoxy med slik kraft at alt av vann og luft fortrenges, og resultatet er at vann ikke kan bevege seg gjennom dette sjiktet.Det jeg leter etter nå er et firma som kan gjøre dette - og et prisestimat. Endret 2. november 2018 av amelbye Lenke til kommentar
G Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Høres surt og dyrt ut for lommeboken å ha slike problemer. Lykke til. Er sjeleglad for at bygget jeg bor i står noe i høydedrag og på sprengt berggrunn, uten kjeller og sånn problematikk Jeg er ikke ingeniør. Men det er lov å bruke hode. Dersom det er for mye vanntilsig så vil jo en hver måte uten forsegling måtte jobbe ekstra mye. Gå sammen med amelbye via PM (personlig melding), det er mitt tips, så finner dere kanskje ut av beste løsning i sammen, enten det er å høre på de som selger elektrisk løsning eller om det er bedre løsninger. Slike spesialløsninger koster sannsynligvis en god del penger og ingen gir vekk noe gratis. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Mener jeg har sett noen som har brukt pumpe( r) på noe tilsvarende. Hvis du søker litt på byggebolig forumet så mulig du finner noen tråder, evt spør der Endret 2. november 2018 av daruu Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 Oppdatering. Har lest og sjekket mer rundt systemet og slikt og har gått helt bort i fra å bruke det. Skulle ha 150.000 for å sette det opp og etter hva jeg har lest er det mange tvilsomme resultater. Har gravd og lagt ny bygningspapp rundt huset og skal se hvor bra det virker. Holder på å sjekke hvordan grunnvannet og fjellet ser ut på tomten, venter på kartverket. Lenke til kommentar
Fuktspesialisten AS Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Oppdatering. Har lest og sjekket mer rundt systemet og slikt og har gått helt bort i fra å bruke det. Skulle ha 150.000 for å sette det opp og etter hva jeg har lest er det mange tvilsomme resultater. Har gravd og lagt ny bygningspapp rundt huset og skal se hvor bra det virker. Holder på å sjekke hvordan grunnvannet og fjellet ser ut på tomten, venter på kartverket. Hei. Det er kun vi som har EPS-fuktsikring (sertifisert og teknisk godkjent) i Oslo (utvikler/produsent og eier av systemet). Ser at sist du var inne var 1/11 og nå senest 20/11. I denne perioden kan ikke vi se at vi har hatt noen befaringer på ca 150 Kvm med påfølgende tilbud på kr 150000,- i Oslo. Sikker på det var fra oss? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå