NTB - digi Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 En person savnet og fire skadd i ulykken.Russlands eneste hangarskip fikk skader da flytedokk sank i Murmansk Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 En kran som falt ned på skipsdekket... Jeg tviler på at dette ville skade noe som helst. Dt er nok helt andre ting som er skadet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 En kran som falt ned på skipsdekket... Jeg tviler på at dette ville skade noe som helst. Dt er nok helt andre ting som er skadet. 20 m² hol i skipet, heldivis over vasslinja, melder Aftenposten. Krana var 70 tonn tung. Fylgjene av ulukka skal vere ganske store. M.a. må andre farty rundt ein kvart klode for reparasjonar. Ulukka skuldast at pumpene i flytedokka slutta å gå etter straumbrot pga snø på kraftliner: https://www.aftenposten.no/verden/i/dde9rO/Da-snoen-falt_-gikk-det-veldig-galt-for-det-mektigste-krigsskipet-i-den-russiske-flaten 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Har Russland virkelig kun bare ett hangarskip? Nå ble jeg veldig overrasket. Jaja, det viser ihvertfall at de er nøysomme med pengebruken Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Har Russland virkelig kun bare ett hangarskip? Nå ble jeg veldig overrasket. Jaja, det viser ihvertfall at de er nøysomme med pengebruken Eitt hangarskip med eit lit spesielt kamuflasjesystem. Eg mistenkjer at somme av landingsuhella dei har hatt ikkje skuldast problem med wire-systemet, men at heile skipet har vore so innhylla i svart røyk at piloten ikkje har klart å sjå kvar han skulle lande. :-) Russland har tradisjonelt satsa mest på land. Stridsvogner og slikt har dei mykje av. Dei er ikkje spesielt sterke i lufta (utanom rakettar med kjernefysiske våpen) eller til sjøs. USA har so mange allierte og avsides territorium å forsvare, at dei har satsa meir på langtrekkjande styrkar som kan flyttast mellom kontinenta. Det største luftforsvaret i verda er ikkje overraskande US airforce. Det nest største luftfforsvaret i verda er US navy. Andre NATO-land med hangarskip er Storbritannia, Frankrike, Spania og Italia. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 (endret) Også finnes den evige diskusjonen om Russland har gode jagerfly eller ikke. De her ganske gode jagerfly da. Det nevnte du ikke. Men 1 hangarskip De liker ubåter også. Og er de eneste med så-som-så trygge romraketter for tiden. Selv om jeg mener de hadde minst en ulykke nylig, men de skyldte vel på dårlig planlegging. Endret 3. november 2018 av G Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 "den russiske bjørnen" Er vel mer myte enn de liker sjøl mistenker jeg. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Også finnes den evige diskusjonen om Russland har gode jagerfly eller ikke. De her ganske gode jagerfly da. Det nevnte du ikke.Jadå, dei har ganske gode jagarfly. Berre ikkje so mange samanlikna med verdas nest største flyvåpen.. De liker ubåter også. Og er de eneste med så-som-så trygge romraketter for tiden. Selv om jeg mener de hadde minst en ulykke nylig, men de skyldte vel på dårlig planlegging. Det er sant. Dei har ein del ubåtar. Mange av dei er berre bygd for å komme opp av vatnet og skyte ut rakettar med kjernefysiske våpen i tilfelle atomkrig. Sovjetunionen satsa på atombomber mot USA, og ein stor landstyrke som kan rulle over Europa. Russland har meir eller mindre gått vidare med det same, for det er dyrt å endre på både forsvaret og fiendebiletet. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Det kan virke som folk er litt pro USA. Jeg er ikke pro noen. Russerne er vel på høyde med elektronisk krigføring virker det som. Da har de vel satset riktig sted, i og med at man ikke burde forvente noen fysisk krigføring, da alle parter taper på det. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Det kan virke som folk er litt pro USA.Korleis har du fått det inntrykket? Har nokon her gjeve inntrykk av å vere pro den eine eller den andre? Eg er pro Noreg. Russerne er vel på høyde med elektronisk krigføring virker det som. Da har de vel satset riktig sted, i og med at man ikke burde forvente noen fysisk krigføring, da alle parter taper på det.Eg trur ikkje dei er spesielt gode til det heller. Då ville dei til dømes kunne sendt meir målretta GPS-signal, i staden for å forstyrre passasjerfly og alt anna som måtte vere i området. Einkvar kan forstyrre GPS-signal, men få kan forfalske dei effektivt. Iran sendte ein USAnsk drone på villspor med målretta falske GPS-signal, og fekk han til å lande i Iran, utan at USA oppdaga kva som skjedde og klarde å hindre det. Det ligg eit par nivå over å forstyrre GPS-signala til passasjerfly i Finnmark. Russarane er gode til å spreie desinformasjon og trolle på både sosiale medium, i kommentarfelt og diskusjonsfora. Russarane er òg gode til å konstruere låste konflikter rundt om i Europa, sjølv om dei får svi for det økonomisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå