zulo_InnleggNO Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Eier et firma sammen med en annen og jeg har nettop overtatt den ene halvparten av firmaet og blitt styreleder. Vi har startet en oppryddingsprosess da det gikk dårlig med økonomien. Vi har ingen ansatte og har ikke ansatt oss selv. Vi har 1 "medhjelper" som hjelper til litt foreløpig gratis men det er mulig at den personen skal fakturere oss fra sitt eget enmannsforetak senere. Banken hadde satt oss opp med yrkesskadeforsikring da firmaet startet opp. Dette koster over 2000 i året og ønsker egentlig å si opp denne da det er frivillig hvis du ikke har egne ansatte. Lurer bare på om det har noe å si hvis det er andre som jobber for oss men gjør dette som en tjeneste det faktureres for fra den personens enmannsforetak? Teller det da som ansatt i det øyeblikket arbeidet utføres i vårt lokale slik at vi burde fortsette med forsikringen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Det er et spørsmål om vedkommende skulle vært definert som arbeidstaker, i korte trekk om han gjør arbeid for firmaet eller leverer tjenester. Er firmaet deres hans eneste kunde, leverer han et selvstendig produkt eller er han mer en alminnelig bidragsyter, er oppdraget klart definert og avgrenset, bestemmer han selv hvor og når han skal arbeide, står han fritt til å engasjere andre til å utføre arbeidet på hans vegne, etc. Det kan være komplisert å trekke grensen mellom arbeidstaker og oppdragstaker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå