Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva er riktig varmepumpe? Polar 35?

Anbefalte innlegg

Hei

Vi planlegger å innstallere varmepumpe i huset vårt. Det er ca 90 m2 fordelt på to etasjer, men innedelen skal stå i den øverste etasjen. Det viktigste kriteriet er lav støy (ute og inne), og da anbefalte selgeren en Thosiba Daisekai Polar 35. Noen her som har erfaring med denne? Problemet er at utedelen må stå utenfor et soveromsvindu, så er litt redd det blir for mye støy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi planlegger å innstallere varmepumpe i huset vårt. Det er ca 90 m2 fordelt på to etasjer, men innedelen skal stå i den øverste etasjen. Det viktigste kriteriet er lav støy (ute og inne), og da anbefalte selgeren en Thosiba Daisekai Polar 35. Noen her som har erfaring med denne? Problemet er at utedelen må stå utenfor et soveromsvindu, så er litt redd det blir for mye støy.

Du er vel klar over at den da ikke vil varme opp 1. etasje?  

Ang. soverommet, utedelen vil du vel fortsatt plassere nær bakken, dvs det blir en del meter unna vinduet og holder du vinduet lukket (som du uansett bør gjøre), så vil du normalt sett ikke høre den.  Vet ikke noe særlig om Toshiba.  Jeg har selv en Mitsubishi på soverommet (deres silent-modell) og det funker veldig bra. 

Lenke til kommentar

Hva som anbefales kommer an på hvilken forhandler du spør. De fleste installatører forhandler ett bestemt merke, og vil naturligvis anbefale en modell fra denne produsenten. Men forbrukerrådet har for øvrig gjort noen grundige tester av flere merker som kan være verdt å sjekke ut. Du bør også vurdere om du vil ha en gulvmodell eller veggmodell. Selv foretrekker jeg gulvmodell, men de er gjerne litt dyrere.

Når det gjelder plassering vil du IKKE ha utedelen utenfor soverommet, da den garantert kommer til å lage støy. Det er heller ikke anbefalt å plassere utedelen på kledningen til huset, da den skaper vibrasjoner. Anbefalt montering er i grunnmur eller evt. på bakken.

Innedelen bør også plasseres i første etasje hvis du skal varme opp hele huset, siden varmen stiger oppover.
Jeg har selv en Fujitsu plassert i stua nede, som også varmer greit i andre etasje når stuedøra står åpen.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg svarte deg på dette i den andre tråden, men kan fortsette her. Hvor bor du og hvor lave temperaturer blir det der du bor på det verste? 

Hvorfor  utedelen stå ved soveromsvinduet? Har du ingen mulighet overhode å sette den på mur? Toshibas utedeler er dessverre ganske støyete i forhold til mange andre merker, så hvis du absolutt er tvunget til å sette utedelen ved vinduet, anbefaler jeg ikke å gå for Toshiba.

Hva som anbefales kommer an på hvilken forhandler du spør. De fleste installatører forhandler ett bestemt merke, og vil naturligvis anbefale en modell fra denne produsenten. Men forbrukerrådet har for øvrig gjort noen grundige tester av flere merker som kan være verdt å sjekke ut. Du bør også vurdere om du vil ha en gulvmodell eller veggmodell. Selv foretrekker jeg gulvmodell, men de er gjerne litt dyrere.

Når det gjelder plassering vil du IKKE ha utedelen utenfor soverommet, da den garantert kommer til å lage støy. Det er heller ikke anbefalt å plassere utedelen på kledningen til huset, da den skaper vibrasjoner. Anbefalt montering er i grunnmur eller evt. på bakken.

Innedelen bør også plasseres i første etasje hvis du skal varme opp hele huset, siden varmen stiger oppover.

Jeg har selv en Fujitsu plassert i stua nede, som også varmer greit i andre etasje når stuedøra står åpen.

I enkelte tilfeller er det sant det du sier vedr. forhandlerne, men i vårt spesifikke tilfelle (og garantert mange andre) har vi solgt de fleste merkene og til slutt landet på de merkene vi har best erfaring med og som vi mener er av høyeste kvalitet. Vi er der at alle importørene ønsker å ha oss som forhandlere, så vi kan velge og vrake mellom dem, men enkelte merker har vi vært så plaget med at vi har tatt fullstendig avstand fra dem. 

Angående forbrukerrådstestene vil jeg be deg ta disse med en klype salt. Mange tror at forbrukerrådet har tatt inn alle pumpene, testet dem på gitte parameter og deretter publisert resultatene, men i praksis har de bare forespurt hver produsent hvilke tall de ønsker å oppgi. Dette er velkjent for oss som driver i bransjen. Enkelte produsenter har vært helt oppriktige og oppgitt de korrekte tallene, mens andre har trådt til og pyntet på sannheten, som er grunnen til at du med få tastetrykk klarer å finne avvik mellom hva enkelte produsenter oppgir på sine nettsider og hva som står i testen.

En annen ting man må være obs på som kjøper er at tallene som er oppgitt av produsent (generelt sett, ikke på tester) på en gitt pumpe er under optimale forhold og når den er helt ny. Ta LG sine maskiner som et eksempel - de gjorde det vanvittig bra på tester når de var splitter ny, men det som ikke kommer frem i testene er at utallige LG-maskiner får problemer med viftemotor både inne og ute i tillegg til kompressoren på utedelen. Når en kunde ringer meg og sier "Hei, du, jeg har en LG-varmepumpe", så bryter jeg bare inn med "...som ikke fungerer" fordi det er ikke til å ta feil av. Vi overtok kundebasen til en tidligere aktør i Tromsø som har solgt mye LG, og de har tapt flere hundre tusen på reparasjoner og utskiftinger vi har gjort på LG innenfor garantitiden. Så har du de kundene som får feil like etter garantitiden har gått ut... Jeg er vanligvis varsom med å snakke ned om ander merker, men du finner ikke dårligere varmepumper enn LG sine, så styr unna. 

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at den da ikke vil varme opp 1. etasje?  

Ang. soverommet, utedelen vil du vel fortsatt plassere nær bakken, dvs det blir en del meter unna vinduet 

Det var vanskelig å finne noen god plass i sette den i første etasje. Det var egentlig bare ett alternativ, men selgeren mente at om vi satt den der, ville det bli for lite varme i andre etasje. Og det er i andre etasje vi trenger mest varme. Nede er det bare soverom.

Hvis utedelen stå på bakken, blir det vel ca. to meter fra vinduet.

Det blir montering på mur, ca. 2-3 meter fra vinduet. Spørsmålet er om den vil høres godt når vinduet er igjen.

Hvor bor du og hvor lave temperaturer blir det der du bor på det verste? 

Hvorfor  utedelen stå ved soveromsvinduet? Har du ingen mulighet overhode å sette den på mur? 

Bor i Bergen, så det er sjelden det er skikkelig kaldt. Et par minus er vanlig på det kaldeste. Men huset er gammelt, og ikke veldig godt isolert.

Vi bor i rekkehus, og det er soverom på begge sider av huset. Så uansett hvilken side den plasseres på, blir det nært et soverom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...