stich_it Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Tap av førerrett i prøvetid. Hei, hvis man tar teoriprøven for bil (B) to måneder før man blir 18, og førerkort på klasse B den dagen man blir 18. Så 3 måneder senere mister førerrett i 7 måneder må man da ta teoriprøven på nytt i tillegg til praktiskprøve? Eller er teoriprøven man tok før man ble 18 fremdeles gyldig? Takker for svar og beklager viss min Google Fu burde funnet svaret men ikke gjorde det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Må jeg kjøre opp på nytt? Gjelder saken tap av førerett kan det i dommen eller forelegget som avgjør saken, også fastsettes at man må avlegge ny førerprøve for å få førerkortet tilbake. Normalt skal det ikke kreves ny førerprøve når tap av føreretten gjelder for seks måneder eller kortere tidsrom. Er tapsperioden fra seks måneder til ett år, fremgår det av forskriftene at det normalt bør kreves delvis prøve. Det dreier seg her om den praktiske delen. Gjelder tapet for ett år eller mer og er begrunnet med overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det etter bestemmelsene avlegges full ny førerprøve for å få tilbake førerkortet. Taper man føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden må det tas full førerprøve uavhengig av hvor lang tapsperioden har vært. 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 For meg er det klart at man må ta både ta teori og praktisk prøve. Er værre med lærlingen som mener teoriprøven er gyldig og han ikke trenger å ta den på nytt. Så er da det jeg lurer på, står det en plass at prøven bestått før tapet er ugyldig? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Taper man førerkortet i Prøvetiden må man ta full førerprøve på nytt.. Det vil si både den teoretiske og den praktiske.. Taper man føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden må det tas full førerprøve uavhengig av hvor lang tapsperioden har vært. Kilde: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/ Kan vel også finne mer konkret informasjon her inne: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_1#%C2%A71-3 Endret 30. oktober 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Ja, jeg er helt enig og det er akkurat det jeg sier til vedkommende. Uten at det er nok til å overbevise lærlingen, har til og med vist tapsforskriften og annet. Så derfor jeg spør om det står spesifikt om dette med tidligere tatt teori. Kan kanskje sjekkes via min side på vegvesen.no? Det avventes enda dom i saken men tapstiden er i området 6-8 måneder etter boka. Så tilslutt kommer nå svaret uansett for dagen. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Burde ikke det stå på vegvesen.no om man logger inn? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har hatt mange lærlinger og så å si alle har mistet førerkortet. Nesten så man skulle tro det sto i lærebøkene at som bilmekaniker så er du programforplikta til å miste førerkortet i læretiden. De siste årene så har det vært mange førerkortbeslag pga ederuelighet, de har innrømmet å bruke rusmidler eller de har havnet i fyllearresten for mange ganger. De mister retten til førerkortet som et forebyggende tiltak mot ruskjøring. Merk de har aldri blitt tatt rusa bak rattet. De har da mistet førerkortet i 6-12mnd hvor de jevnlig må avlevere urin/blod prøver. Når denne perioden er over så har førerkortet droppa tilbake i postkassa. De har ikke trengt å kjøre opp eller ta teorien på nytt fordi dette går sikkert ikke som overtredelse av trafikale adferdsregler. Hvis man derimot mister førerkortet pga bajaskjøring e.l så må du ta ny teori og oppkjøring. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Gjelder fartsovertredelse i en 60 sone. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 https://www.ung.no/oss/lappen/127277.html Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Teoriprøva har i utgangspunktet ei gyldigheit på 3 år, så det er mulig du kan krangle på at dersom du blir dømt til å avlegge ny teori og oppkøyring så har du fortsatt gyldig teoriprøve. Men sannsynlegheita for at du får medhold er særdeles liten. For det fyrste bryt det med bakgrunnen for at ein får beskjed om å avlegge ny teori og praktisk prøve. Det er sjølvsagt fordi bilføraren gjennom si handling har vist at vedkommande ikkje lenger huskar teorien, og at ein derfor må på nytt bevise at ein kan trafikkreglane. For det andre så kan ein tolke regelen om at teoriprøva har ei gyldigheit på 3 år, som at ein har 3 års tidsfrist på seg til å bestå den praktiske prøva, og at ein ved bestått oppkøyring har lukka førarkortsøknaden og derfor ikkje lenger har ein gyldig teoriprøve i arkivet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå