LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Hei, vet ikke hvor mange som har opplevd problemer med NSB appen fortiden nsb bekrefter de har tekniske problemer med vips og kredittkort, de mener kundene må ta kontakt med banken for å løse problemet. Selv om det er nsb som har problemer. Det jeg lurer på nå hva slags rettigheter har man som kunde når levrandør gjør det vanskelig å betale, dagskort på narvsen blir jo dyrere en enkelbillett narvesen selger ikke ombord billett. Så mener nsb\ruter de kan gi bot til kunder ved kontroll ikke kan vise QR kode eller dagens bilde på grunn av tekniske problemene, fikk ikke informasjon om appen har tekniske problemer men fant ut det selv når jeg sto på toget, og trodde alt var ok. Men betaling feiler veldig ofte. Så hva mener dere er det useriøst eller lovlig å dytte ansvaret for høyere priser over på kundene? Man kan jo trøste med det er lettere å snike, men blir man tatt blir jo det dyrt. Viser seg selv om betalingen går får man ikke tjenesten fordi dagen bilde eller QR koden ikke alltid vises så er vanskelig å bevise annet en man har betalt? Først når billetten er utløpt vises den i appen, men da kan man ikke vise det til etterpå? Står på kvittering på epost at kvittering ikke er gyldigbevis på man har betalt og ved kontroll hjelper ikke kvittering. Ergo ender man ved kontroll dårligere ut en å betale ved man må betale både bot + ny billett + forrige billett. Er det lov? Endret 30. oktober 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Jeg har pendlet med NSB i over et år i tillegg til å ha brukt lokaltog nesten hver dag i nesten 5 år og aldri opplevd at folk har fått bot fordi de ikke har klart på bruke appen. Konduktørene har pleid å være veldig smidige når passasjerer har hatt problemer med dette. edit: slutt å konstruer problemer som ikke er et problem. Endret 30. oktober 2018 av ilpostino 4 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Har pendlet med NSB og Ruter i godt over 10 år nå, og må innrømme at det du beskriver nesten aldri skjer. Iløpet av de ti årene har jeg vel kjøpt rundt 120 månedskort og 50-60 dagsbilletter/tilleggsbilletter, og kanskje møtt på feil 4-5 ganger. Vipps er ikke spesielt stabilt, men der ligger definitivt ansvaret på DNB. Så kanskje legg inn bankkort/kredittkort i appen istedet dersom du daglig opplever feil med tjenesten? Konduktører og kundeservice hos både NSB og Ruter er ganske forståelsesfulle. Kanskje man får en bot der og da, men den refunderer de når man klager/forklarer i etterkant, og man kan vise til lang og tro tjeneste der man stort sett har gyldig billett. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Så kanskje legg inn bankkort/kredittkort i appen istedet dersom du daglig opplever feil med tjenesten? Konduktører og kundeservice hos både NSB og Ruter er ganske forståelsesfulle. Kanskje man får en bot der og da, men den refunderer de når man klager/forklarer i etterkant, og man kan vise til lang og tro tjeneste der man stort sett har gyldig billett. Har forsøkt å legge inn kredittkort men det hjelper ikke. Har kontantet NSB på chat som bekrefter de har problemer og legger skylden på meg at jeg ikke får betalt. De får ikke gjort noe med saken til problemene er løst. Muligens den kundebehandleren ikke har jobber der lenge men fikk intrykk man kan jo kjøpe billetten dyrere på grunn av problemene. Jeg vet NSB og ruter tar lang tid å behandle slike saker så folk gir lett opp å betaler for å slippe å ha mere å gjøre med nsb og ruter. Ikke nok med det men fremdeles en del signalfeil og forsikelser. Man har ikke dårlig sanvittighet hvis nsb mister inntekten sin på grunn av fulle tog og dårlig behandling av pasasjerer. Forstår en del tar bilen nå. Endret 30. oktober 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Kan ikke tenke meg at du får gebyr hvis appen kræsjer og ikke vil vise hverken billett eller QR-kode. Slike tilfeller har nesten garantert kontrollørene fått beskjed om i forkant, hvis ikke feilen oppstår akkurat når de skal sjekke -din- telefon da.. Feil med betalingsløsningen er kanskje mer kinkig. Det er ikke NSBs "feil" hvis Vipps ikke virker. Det er ikke din feil heller, men .. sånn er det. I tillegg til Vipps er det også mulig å bruke vanlig bankkort i appen. Det er automater på de aller fleste stasjoner, så du bør kunne kjøpe billett før du går ombord. Har du ikke billett ved ombordstigning er det uansett for sent å bruke appen - da er konduktøren den du skal snakke med. Folk er forskjellige.. i slike situasjoner er det noen som velger "det er ikke min feil" og kjøper ikke billett. Det kan bli masse styr hvis det blir ilagt kontrollgebyr og greier. Et annet alternativ er å kjøpe ombord den ene gangen og høre med kundeservice om de kan refundere tillegget på kr 40. Det er lettere å få refundert småpenger som goodwill enn å få refundert et gebyr på en snau tusenlapp fordi du strengt tatt brøt reglene og valgte å drite i det. Dette er masse synsing og ikke juss. Ikke dra meg til retten. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Det er automater på de aller fleste stasjoner, så du bør kunne kjøpe billett før du går ombord. Har du ikke billett ved ombordstigning er det uansett for sent å bruke appen - da er konduktøren den du skal snakke med. Folk er forskjellige.. i slike situasjoner er det noen som velger "det er ikke min feil" og kjøper ikke billett. Det kan bli masse styr hvis det blir ilagt kontrollgebyr og greier. Automater seriøst? NSB gir heller ikke garanti på slike ting, din oppgave å bevise automaten ikke funger, med mindre det er skrivet i ustand. Har kjøpt månedskort på internett og lagt til på kortet, det endet med kortet ble sperret og ubrukelig, måtte få nytt kort i oslo på NSB stasjonen. En annen gang fungerte ikke utskriften til billett. Blir jo som å betale parkering men så funger ikke utskriften der og du alikevell får bot fordi du ikke har gyldig parkerings billett. Så man ønsker flere valg her. Narvesen burde kunne skrive ut hentekode men om de gjør det er en annen sak. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Har kontantet NSB på chat som bekrefter de har problemer og legger skylden på meg at jeg ikke får betalt. Selvfølgelig er det din skyld at du ikke får betalt. Det er jo titusenvis av folk som kjøper billett hver dag uten problemer. Ikke nok med det men fremdeles en del signalfeil og forsikelser. NSB er ikke så ille som folk skal ha det til. Selvfølgelig er det noe forsinkelser innemellom men det er det på andre kommunikasjonsmidler også. Ingenting er verre enn folk som er påståelige "fordi jeg har lest det i avisen". Automater seriøst? Ja, seriøst. Mange stasjoner har Narvesen hvor en kan kjøpe billett. I verste fall kan du kjøpe ombord også og det er din feil hvis du bare sitter der uten billett. Endret 30. oktober 2018 av ilpostino 3 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Automater seriøst? NSB gir heller ikke garanti på slike ting, din oppgave å bevise automaten ikke funger, med mindre det er skrivet i ustand. Har kjøpt månedskort på internett og lagt til på kortet, det endet med kortet ble sperret og ubrukelig, måtte få nytt kort i oslo på NSB stasjonen. En annen gang fungerte ikke utskriften til billett. Blir jo som å betale parkering men så funger ikke utskriften der og du alikevell får bot fordi du ikke har gyldig parkerings billett. Så man ønsker flere valg her. Narvesen burde kunne skrive ut hentekode men om de gjør det er en annen sak. Har forsøkt å legge inn kredittkort men det hjelper ikke. Har kontantet NSB på chat som bekrefter de har problemer og legger skylden på meg at jeg ikke får betalt. De får ikke gjort noe med saken til problemene er løst. Muligens den kundebehandleren ikke har jobber der lenge men fikk intrykk man kan jo kjøpe billetten dyrere på grunn av problemene. Jeg vet NSB og ruter tar lang tid å behandle slike saker så folk gir lett opp å betaler for å slippe å ha mere å gjøre med nsb og ruter. Ikke nok med det men fremdeles en del signalfeil og forsikelser. Man har ikke dårlig sanvittighet hvis nsb mister inntekten sin på grunn av fulle tog og dårlig behandling av pasasjerer. Forstår en del tar bilen nå. Rart hvordan alt feiler for deg, når så mange andre reiser hver dag uten problemer. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Ja rart at elkjøp\komplett og andre nettbutikker selv narvesen funger det med kontanløs betaling. Men staten sine tjenester er det kun problemer. Hvorfor kunne ikke narvesen heller lage apper istedenfor entur AS? https://narvesen.no/app De har ikke app for betaling der? Kun hver 6 gratis? Endret 30. oktober 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hvis det er NSB appen har jeg liten erfaring bortsett fra at den virket ganske knotete sammenlignet med Ruters app (men brukte den sist for noen år siden). Ruter appen sender kvittering på epost og selv om det ikke er reisebevis, så vil det jo vise kjøpstidspunkt, type billett og at den er betalt, slik at du vil få refundert ved klage. (Et godt råd er å aldri ta diskusjonen med konduktør/kontrollør, men ta det mot kundeservice i ettertid)(Du vil jo også kunne ta ut en kvittering fra banken din på betalingen regner jeg med). Ellers for å nyansere tekniske problem, så er dette ofte grunnet manglende mobildata-dekning langs jernbanesporet. Her er det slik at NSB peker på Bane Nor som peker på Telenor som peker på Bane Nor - og slik er det fortsatt, selv på sentrale Østland mer enn 15 år etter at jeg tok opp dette første gang (F.eks. på 3 stasjoner/områder bare mellom Asker og Sandvika) Bane Nor er nå som kjent mer interessert i å halvere/fjerne venterom for å leie det ut til Espresso House (jfr Lysaker) og redusere innfartsparkeringer, enn å yte god service til pendlere. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Det er ikke trådløs alene som er problemet, med chilimobil og 4g er problemene samme. Så må være appen, men kan være problemet ble utvidet siden trådløs hvis det er aktivert blir vel prioritert over 4g. Men skal intrømme problemene var mindre på oslo S en det var på lysaker\skøyen. Vet ikke hvorfor. Om det er mere trafikk på ettermiddagen en kvelden. Serveren som er overbelastet? Uansett kan jeg innrømme trådløs på buss og tog er for dårlig på kjøp i app. Surfe på vg går vel bra men bruke app funger dårlig der? Burde ikke det være første prioritert? Syns også det er rart man må velge tog under bestilling da slikt kan endres ved forsikelser. Men man får ikke mere tid på grunn av det, eneste postive det er vel lagt opp sperre for maks kjøp 1 billett per 10 minutt eller slikt så bestiller man flere ganger og det feiler blir man ikke belastet flere ganger. Men negative er NSB er tydlig på at engangbillett ikke er refudertbare når de er aktivert eller utgått står tydlig det på kvittering og i appen. Man kan kun avbestille før billetten startes. Endret 30. oktober 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Ja rart at elkjøp\komplett og andre nettbutikker selv narvesen funger det med kontanløs betaling. Men staten sine tjenester er det kun problemer. Det er ikke trådløs alene som er problemet, med chilimobil og 4g er problemene samme. Så må være appen, men kan være problemet ble utvidet siden trådløs hvis det er aktivert blir vel prioritert over 4g. Så hvorfor klager du over at NSB har dårlige betalingsløsninger når problemet tydeligvis er andre steder? 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har pendlet med NSB i over et år i tillegg til å ha brukt lokaltog nesten hver dag i nesten 5 år og aldri opplevd at folk har fått bot fordi de ikke har klart på bruke appen. Konduktørene har pleid å være veldig smidige når passasjerer har hatt problemer med dette. edit: slutt å konstruer problemer som ikke er et problem. Slutter meg til denne. Tar også mye tog og her om dagen så kjøpte jeg billett én time seinere enn det som var meningen og fikk ikke kjøpt ny billett fordi togreisen allerede var igang. Ikke noe problem, han refunderte billetten på appen der og da og jeg fikk kjøpe ny billett på toget uten ombord-avgiften, fordi han syns det var "åpenbart at jeg bare hadde gjort en feil og at jeg hadde betalt" og at jeg ikke skulle straffet for det Ikke store greiene, ikke sant? Vel, han kunne faktisk stått der og kverulert (og vunnet) ved å si at "det er din egen feil" og laget problemer med dette. Men han gjorde ikke det, han valgte heller å bruke tid på å fikse opp i problemet for meg. Og jeg opplever konduktørene som svært hjelpsomme omtrent bestandig, ovenfor andre passasjerer også. De eneste gangene jeg har sett de lage litt styr er folk som man klart forstår at sniker og folk som drikker alkohol. TL:DR. Syns de virker til å være "problemløsere" der og da fremfor "ta det med kundeservice på Facebook" 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. november 2018 Forfatter Del Skrevet 1. november 2018 Ja de er problemløsere, siden appen ikke virker, og man får kvittering på kjøpt av billett i app, men ikke den dukker opp, selv vise epost på kvitteing hjelper ikke ender med man må betale dobbelt fordi appen ikke funger. Da konduktørene ikke gidder å bruke tiden sin på, det postive er jeg slipper bot fordi jeg fikk på betjent vogn. NSB skal ha krittikk for å innstille mange tog også. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Innstillinger osv, er jo en totalt annen sak da Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Helt enig med at dette er et oppkonstruert problem. Her får jeg ikke engang kjøpt togbilletter på narvesen-kiosken? 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Altså ikke at jeg bruker Ruter/NSB ofte nok til å oppleve problemer, men syns det er litt urettferdig å påstå at OP konstruerer et problem fordi dere personlig ikke har hatt noen problemer på deres flagship mobiler til 10 000 kr + som aldri er eldre enn 2 år og som derfor aldri faller bakpå på android versjoner eller iOS versjoner. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 Altså ikke at jeg bruker Ruter/NSB ofte nok til å oppleve problemer, men syns det er litt urettferdig å påstå at OP konstruerer et problem fordi dere personlig ikke har hatt noen problemer på deres flagship mobiler til 10 000 kr + som aldri er eldre enn 2 år og som derfor aldri faller bakpå på android versjoner eller iOS versjoner. TS sitter på en rootet Android og har seg selv å takke for enkelte problemer vedkommende har med telefonen. 3 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 TS sitter på en rootet Android og har seg selv å takke for enkelte problemer vedkommende har med telefonen. Det er ikke engang et svar til innlegget mitt. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Det er nok ikke tilfelle, hvis du tenker på canaldigital appen så er de nok feil med appen siden får ingen feilmelding om det på nsb appen. Fikk beskjed av kundeservice man ofte må avinstallere appene fordi oppdateringer gjør det feiler mener de. Men i så fall syns jeg det rart appen ikke funger i det heletatt. Muligens problemene er større på Xiomi\uglefone en iphone og samsung\huwai. Eller at jeg har kjøpt brukt mobiler som er årsaken. Men appene burde bli flinkere å feilsøke å gi feilmelding hva som er feil. Endret 2. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå