Mephisto- Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Jeg har en gammel garasje, som er full av veldig fin sand. Forøvrig fryser den ikke på vinteren om det skulle være relevant info. Denne fine sanden drar jeg jo med meg overalt, og spesielt inn i bilen. Så jeg har lyst å gjøre noe med dette. Hadde egentlig tenkt å hente meg et lass med pukk og måkke utover, men ble tipset om betongbil kunne være en ide. Spørsmålet mitt er da, hva trenger jeg å gjøre med grunnen i garasjen? Kan jeg støpe rett på sanden? Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Du burde legge noe oppå sanden som er litt mere "fast i fisken", så ikke betongen flyter rundt løst oppå sanden! evnt gjevne ut sanden, så legge noen armeringsjern der før du støper, så du får bundet fast betongen ! betongbil er inget must, har du en god trillebår og sterke armer, så klarer du dette fint selv! 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Du burde legge noe oppå sanden som er litt mere "fast i fisken", så ikke betongen flyter rundt løst oppå sanden! evnt gjevne ut sanden, så legge noen armeringsjern der før du støper, så du får bundet fast betongen ! betongbil er inget must, har du en god trillebår og sterke armer, så klarer du dette fint selv! Litt dårlig forklart, men garasjen er på ca 20 kvadrat, og det er en ringmur som er høyere enn all sanden. Armering kan jeg egentlig få tak i via jobb (Skrap). Men utover det er det ikke noe must å støpe oppå noe form for isolasjon eller fast materiale? Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 ja, jeg er ganske dårlig til å forklare etter jeg har tatt mine "mandags-øl", beklager det! mtp å støpe oppå sand, så skal dette ikke være noe problem, så lenge du "komprimerer" sanden først og gjevner den ut! Gjorde dette selv oppe på verkstedet for ca 8 år siden, å dette ligger fint enda! jeg la også inn en god del skrapjern som armering, dette funker strålende enda! jeg er ingen betongarbeider på noen måte, men jeg har gjort tilsvarende, så bare deler min erfaring 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 ja, jeg er ganske dårlig til å forklare etter jeg har tatt mine "mandags-øl", beklager det! mtp å støpe oppå sand, så skal dette ikke være noe problem, så lenge du "komprimerer" sanden først og gjevner den ut! Gjorde dette selv oppe på verkstedet for ca 8 år siden, å dette ligger fint enda! jeg la også inn en god del skrapjern som armering, dette funker strålende enda! jeg er ingen betongarbeider på noen måte, men jeg har gjort tilsvarende, så bare deler min erfaring Erfaring jeg mangler, så dette er knall Dette er ikke noe stor flott garasje heller, så det høres ut som en god løsning egentlig! Takk for innspillet, all jobb blir gjort på eget ansvar Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Betongen ligger fint på sanden så lenge den blir komprimert med hoppetusse først. Det er nok verre dersom massene under sanden ikke er telefrie. da kan gulvet sprekke opp til vinteren En måte å holde telen unna på kan jo være å isolere gulvet og en meter rundt ringmuren. Ellers så er det ofte like billig og resultatet blir som regel bedre av å å bestille ferdigbetong (avhengig av mengden) som å blande tørrbetong selv og ikke minst mindre arbeid, men det krever jo at det er mulig å komme til med en stor bil. Beleggningstein kan jo kanskje også være et alternativ. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Betongen ligger fint på sanden så lenge den blir komprimert med hoppetusse først. Det er nok verre dersom massene under sanden ikke er telefrie. da kan gulvet sprekke opp til vinteren En måte å holde telen unna på kan jo være å isolere gulvet og en meter rundt ringmuren. Ellers så er det ofte like billig og resultatet blir som regel bedre av å å bestille ferdigbetong (avhengig av mengden) som å blande tørrbetong selv og ikke minst mindre arbeid, men det krever jo at det er mulig å komme til med en stor bil. Beleggningstein kan jo kanskje også være et alternativ. Fikk også inntrykket av at ferdigbetong var ganske billig, og ikke minst veldig kjapt. Da blir det å finne seg en hoppetusse og noen som selger betong Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Fikk også inntrykket av at ferdigbetong var ganske billig, og ikke minst veldig kjapt. Da blir det å finne seg en hoppetusse og noen som selger betong Dette fikser du! Lykke til med prosjektet 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hvor tykt er sandlaget? Hvis det bare er noe få cm tykt og massene under der består av leire og annet kos bør man definitivt fjerne sand og legge duk under og flytte sand tilbake (leire sluker slike ting over tid). Ikke gøy når underlagsmassene forsvinner og støpen sprekker opp. Hvor lenge har du bodd der ? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Hvor tykt er sandlaget? Hvis det bare er noe få cm tykt og massene under der består av leire og annet kos bør man definitivt fjerne sand og legge duk under og flytte sand tilbake (leire sluker slike ting over tid). Ikke gøy når underlagsmassene forsvinner og støpen sprekker opp. Hvor lenge har du bodd der ? Har egentlig bare pirka litt i toppen, har sjekket toppen ned til 10cm og det var kun fin sand. Garasjen har en litt fiffig historie. Det er egentlig et fjøs som var i bruk fram til 1940 tallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå