Gå til innhold

Høyttalere til utekino

Anbefalte innlegg

Hei! Innimellom tar jeg med anlegget ut i hagen og arrangerer kino med lerret hengende foran garasjen. Nå har mine høyttalere (JBL 320) tatt kvelden etter en kveld med sannsynligvis litt for høy lyd. Forsterkerne jeg har benyttet er enten Harman Kardon AVR 235 eller Denon AVR 1908.

Nå skal jeg altså kjøpe nye høyttalere, men som amatør trenger jeg litt tips til hva jeg skal se etter. Det er ikke aktuelt å bruke veldig mye penger på dette, men jeg kan strekke meg til 4000 kroner for et brukt høyttalerpar på finn.no. Jeg håper å slippe å kjøpe nye forsterkere. Det er ikke nødvendig med noe mer enn stereolyd.

Jeg har fått tips om at Cerwin Vega og Jamo er verd å se etter. På finn har jeg funnet Jamo Classic 8 (500 kr) , Cerwin Vega CLSC-15 (3500 kr) og Cerwin Vega V-12F (2000 kr) til salgs i Bergensområdet. Er dette noe å satse på? Er det en fordel å gå for en frittstående sub?

Håper noen har noen innspill. Høyttalerene kommer til å veksle mellom å bo i garasjen og i en kjellerstue på ca. 20 m2.

Mvh Eirik

Endret av Bingoball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker at hvis det skal bruke utendørs, så hadde det kanskje vært kjekt med litt trøkk i lyden, og selve lydbilde trenger ikke å være så alt for imponerende.. Så da vil jeg tenkte at Cerwin Vega CLSC-15 er midt i blinken. Iallefall til den prisen du nevner. De er også kjent for tåle litt misshandling, så det er skjeldent noe farlig å kjøpe de brukt.

Cewin Vega er jo kjent for å kunne spill høyt og krever ikke all verden til forsterker, ypperlige konserthøytalere, og vil da også passe behovet ditt vil jeg tenke meg.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Tenker at hvis det skal bruke utendørs, så hadde det kanskje vært kjekt med litt trøkk i lyden, og selve lydbilde trenger ikke å være så alt for imponerende.. Så da vil jeg tenkte at Cerwin Vega CLSC-15 er midt i blinken. Iallefall til den prisen du nevner. De er også kjent for tåle litt misshandling, så det er skjeldent noe farlig å kjøpe de brukt.

Cewin Vega er jo kjent for å kunne spill høyt og krever ikke all verden til forsterker, ypperlige konserthøytalere, og vil da også passe behovet ditt vil jeg tenke meg.

Takk for tipset! Jeg var redd det kom til å bli anbefalingen ;-) Vi har som sagt spilt en periode med mine JBL 320 og det har vært grei lyd. Vil  Cerwin Vega V-12F være kvalitetsmessig på høyde med CLSC'ene - selv om bassen blir mindre?

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Jeg var redd det kom til å bli anbefalingen ;-) Vi har som sagt spilt en periode med mine JBL 320 og det har vært grei lyd. Vil  Cerwin Vega V-12F være kvalitetsmessig på høyde med CLSC'ene - selv om bassen blir mindre?

Kvaliteten er vel tilsvarende, og innendørs tenker jeg at du kanskje merke at du vil få litt renere lyd med V-12F. Så om du synest CLSC-15 blir for store høytalere, så er det selvfølelig et godt alternativ med V-12F, men de flytter betraktelig mindre luft så det vil være tydlig merkbart. Men når det er sagt, så passer vel trolig V-12F bedre til forsterkerne du har tilgjengelig. De er vel litt i det minste laget for en så stor høytaler som CLSC-15 om du ønsker å skru opp volumet ekstra høyt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...