AnonymDiskusjon Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 (endret) beklager mine dårlige tegneferdigheter. det mørkegrønne er vår eiendom. den tykke grå stripen er riksvei som deler skog og dyrkamark. den hvite veien er en privat vei som går gjennom vår eiendom, det er vi som eier grunnen der det er hvitt- veien er altså ikke skilt ut fra eiendommen og solgt til noen andre. her er også skiltet med privat vei og forbudt for uvedkommende motorkjøretøy. den grå tynne streken er en videre grusvei som fortsetter og tilslutt ender tilbake på riksveien, den er av noe dårligere kvalitet enn vår del av veien, og da vi brøyter vår vei om vinteren er det vinterstid kun vår del av veien som gir tilgang til tomten jeg nå skal spørre om. den røde streken er en "innkjørsel" til tomta de har laget seg på vår eiendom, og den hvite streken på den gule feltet er vår tomt som blir "okkupert" av garasjetingene deres. dette er en tomt som har stått ubebodd i ca 10 år pga brann.de som eide den gule tomten flyttet lenge før vi kjøpte vår eiendom, da de bodde der bygget de en garasje som står halveis inn på vår tomt, de har ikke tinglyst veirett, og har også tatt seg tilrette på vår tomt med å lage seg innkjørsel der til sin tomt. vi kjøpte vår eiendom for noen år siden, vi tok kontakt med tidligere eier av denne nabotomten og spurte om de kunne tenke seg å selge til oss. eier sa h*n skulle diskutere det med ektefellen og komme tilbake til oss, månedene gikk og vi hørte ikke noe fra dem. når vi så søker på seeiendom ser vi at en advokat holder på å selge til noen andre. (vi kontaktet advokaten og gav beskjed om hvordan det stod til med vei og garasje og de sa ny eier var klar over dette) gamle eiere kan jo selge til hvem de vil, men i og med at garasjen står halveis på vår tomt, de ikke har veirett samt den lille kommunikasjonen vi har hatt med eier ble vi litt overrasket over at den plutselig skulle selges til noen andre. nå lurer jeg litt på våre rettigheter her, for nye eiere har begynt å bruke veien de skal bruke tomta som lagrings og arbeidssted for ved, noe som betyr endel tungtrafikk i form av traktorer og slikt. dersom ny eier sørger for måking av den grå veien ut vil de jo ha muliget for å kunne komme til og fr tomta si via den veien. jeg synes det er fryktelig irriterende med folk som bare tar seg tilrette slik. vi vil komme med et forslag om at de kan kjøpe ut tomtedelen som garasjen ligger på, men slik jeg har oppfattet det virker det som de ikke er interesserte i det, så hva kan vi gjøre da? mye av grunnen til av vi kjøpte eiendom her var fordi det var uten naboer og plassen er usjenert til, slik at en kunne gå i nettoen ute om man ville det. det endres jo nå, når det plutselig renner med folk inn og ut av garasjen på den tomta hele dagen. noen som kan jussen på dette? Anonymous poster hash: a98f1...22f Endret 29. oktober 2018 av aklla Lagt inn vedlegg, man får ikke lagt inn vedlegg som anonym. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 litt tillegsinfo- det er ingen andre boligeiendommer/tomter videre innover grusveien.vi eier også det som er til høyre for den gule tomta, jeg bare glemte å lage det mørkegrønt der. Anonymous poster hash: a98f1...22f Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Jeg prøver å tolke både tekst og bilde, men det går nesten ikke. Tror jeg. Kan du prøve igjen, denne gangen med spesifikke detaljer, og tegning med forskjellige farger (ikke forskjellige nyanser av samme farge)? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 prøver igjen, men vet ikke om det blir noe bedre.mørkegrønn er vår tomt.grå er riksvei som deler tomtahvitt er vår private vei- vi har bolig ved vår hvite vei.brunt grusvei som møter vår vei og som også har en utgang til riksvei.det lysebrune er jorder som jeg ikke vet hvem eier og som ikke har noe å si i denne sakenorange er nabotomta.lilla er vår tomt som blir "okkupert" av aktivitet på nabotomta.rødt er en "innkjørsel" de har laget seg fra vår vei inn til sin tomt- den er altså på vår tomt.blått er garasjen som står halveis inn på vår tomt.https://imgur.com/a/3uiqp1L Anonymous poster hash: a98f1...22f Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hvis bruken av deres eiendom er ny, så kan du be dem dra til helvete. Man kan ikke ta seg til rette på andres eiendom. Hvis bruken oppstod før dere kjøpte eiendommen, så kan dere være noen avtaler inne i bildet som gir dem begrenset bruksrett. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hvis de har bygget på dere uten lov så er det jo bare og be dem om og rive garasjen, du må jo sjekke om noe er tinglyst men er det ikke det så er det jo bare og sperre vegen, og opplyse om at de får produsere frem noen papirer på sin bruksrett, det ser jo ut som det går en veg i tomtegrense til eiendommen de har bak din så hvorfor bruker de ikke den? Har du sjekket med kommune e.l når denne vegen kom? Står den på noen kart? gamle flyfoto er fint. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Hvis de har bygget på dere uten lov så er det jo bare og be dem om og rive garasjen, du må jo sjekke om noe er tinglyst men er det ikke det så er det jo bare og sperre vegen, og opplyse om at de får produsere frem noen papirer på sin bruksrett, det ser jo ut som det går en veg i tomtegrense til eiendommen de har bak din så hvorfor bruker de ikke den? Har du sjekket med kommune e.l når denne vegen kom? Står den på noen kart? gamle flyfoto er fint. Deres egen veg er dårlig vedlikeholdt med masse humper, i følge TS Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Er bare og sperre vegen, da vil man som regel raskt få høre hvorfor de skal kjøre der... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Ikke den rette til å svare, men for oversiktens skyld: Hvor ligger de respektive bygningene, utover denne garasjen, på tomtene? Er det praktisk mulig å sperre deres vei i enden, eller sperrer dere da også for egen ferdsel? Edit: Hint: Finn det på google maps og ta ut skjermdump av området som kart og satelittbilde, så ser vi det kanskje bedre. Marker evt. tomtegrensene der. Du kan viske ut gatenavn etc før du poster hvis du vil beholde anonymiteten. prøver igjen, men vet ikke om det blir noe bedre. Det blir bedre for de som er svaksynte og/eller fargeblinde. Geir Endret 31. oktober 2018 av tom waits for alice Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 I steden for å be dem rive ned hele garasjen, så kan man heller inngå en leieavtale som er rimelig for begge parter..? 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 I steden for å be dem rive ned hele garasjen, så kan man heller inngå en leieavtale som er rimelig for begge parter..? Ja. Skjønt nå fremgår det vel at det dels er bruksområdet, med tilhørende trafikk, TS reagerer på. Og da spørs det om en "rimelig" leie oppveier for det. Geir Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Hvis saken ender opp i konfliktrådet/retten, så vil nok naboene tape på veien. De har egen adkomst, og trådstarter er ikke pliktig til å gi adgang til privat vei når naboen har egen vei bare fordi de ikke gidder å vedlikeholde sin egen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Har hengt lås nå og da på noen av mine grinder, det begynte og bli trafikk og ingen hadde spurt meg om lov så da må man vise eierskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå