AnnonymG Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 De aller fleste jeg kjenner (syke) som har hjerteproblemer med mer spiser Acetylsalicylsyre. Så hvor har du hørt at man ikke bruker dette lenger? Det er blodfortynnende og vil jo ha en virkning. Forøvrig har det andre positive egenskaper viser undersøkelser og forskning. Korreksjon: mennesker med allerede etablert karsykdom går (ofte) på Acetylsalicylsyre resten av livet, men som ren forebyggende behandling UTEN at karsykdom eller betydelig risiko er stadfestet, så bruker man ikke dette. Innlegget er ment som utgangspunkt at man IKKE har etablert karsykdom og i utgangspunktet er redd for å få det. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Wow, takk igjen for god info! Du skriver det er mulig å sjekke, men det er dyrt og kostbart. (Forundrer meg ikke om rike folk sjekker seg for sånt.) Men det er altså mulig. Og symptomer er brystsmerter ved anstrengelse og/eller akutte brystsmerter? Det har jeg hatt av og til i livet. Fastlegen tok det ikke seriøst da jeg nevnte det den gang. Men det kan også ha vært noe psykologisk. Det begynte tidlig i arbeidslivet; Plutselig som et knivstikk i venstre bryst, måtte stoppe å jobbe i 1-2 minutter før jeg kunne puste normalt og hadde knivstikk-vondt i 20-30 minutter etterpå. Dette skjedde kanskje 2-3 ganger i året. Nå skjer det ikke lenger, men det hender jeg er tungpustet uten grunn. Det kan være psykologisk og/eller bare dårlig form, det er antageligvis det. Men skulle vært interessant å sjekket og helseindustrien burde finne opp en billig og effektiv måte å sjekke det grundig. Veldig interessant at det ikke er kosthold, men overvekten, som er disponerende faktor. Mener ikke å tvile på det du skriver, men har du noe kilde? Hvor har du lært det? Har vel vært ca 15-20 kg overvektig mye av voksenlivet, og jeg er temmelig tettbygd. Ser ikke ut som om jeg skal veie så mye, men det gjør jeg/har gjort da. Har kommet i gang med trening og er på vei ned raskt, heldigvis. Jeg har ingen eksakt kilde på dette med kosthold, dette fordi jeg ofte leser medisinske nyheter, og har med tiden lært det er mest evidens for. Det er utover dette ingen tvil om at risikofaktorene for kardiovaskulær sykdom ligger i overvekt. Husk at ALT hva du spiser blir brutt ned til karbohydrater, triglycerider, monoglycerider og aminosyrer. Så blir det til slutt mengden av dette som avgjør hvorvidt kroppen kan nyttggjøre seg disse næringsstoffene og hvorvidt det blir næring til overs som lagres som fett. Dette er en av de grunnene til at jeg river meg i håret når jeg ser på tv og i aviser at det reklameres for "Collagen tabeletter" for folk med giktsykdom. Collagen, som alt annet vi spiser, blir brutt ned til aminosyrer i tarmen, og tatt opp som aminosyrer - og ikke kollagen..... https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/koronarsykdom/hjerteinfarkt-risikofaktorer/ Kan du henvise meg til studier der dette er forsket på? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4642907/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4110868/ Utover dette kan du lese indikasjoner for bruk as ASA: http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/552468?expand=1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Vel, det strides om temaet og fortsatt mener mange at det er fordeler ved bruk når man når en viss alder. Acetylsalicylsyre kan også kobles til kreftforskning og betennelser i positiv forstand som er avgjørende for et langt liv. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Vel, det strides om temaet og fortsatt mener mange at det er fordeler ved bruk når man når en viss alder. Acetylsalicylsyre kan også kobles til kreftforskning og betennelser i positiv forstand som er avgjørende for et langt liv. Mange mener det, men studier viser at det ikke har effekt. Man har større blødningsrisiko ved å bruke ASA, hvilket er lite gunstige hos eldre som har økt falltendens og lettere kan utvikle hjerneblødning. Jeg har ikke hørt at ASA skal nedsenke risiko for å utvikle kreft, hvilke studier har beskrevet dette og hvilke kreftformer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Mange mener det, men studier viser at det ikke har effekt. Man har større blødningsrisiko ved å bruke ASA, hvilket er lite gunstige hos eldre som har økt falltendens og lettere kan utvikle hjerneblødning. Jeg har ikke hørt at ASA skal nedsenke risiko for å utvikle kreft, hvilke studier har beskrevet dette og hvilke kreftformer? Bla testikkelkreft. Det har også blitt nevnt at pga. mindre betennelsestilstander i kroppen igjen kan føre til mindre sykdomutvikling som feks. kreft og andre sykdommer, og derfor kan føre til økt livskvalitet og levealder. Har dessverre ikke link, men jeg bet meg merke i akkurat dette. De negative konsekvensene (som du påpeker) kan jeg ikke huske å ha lest (men kan godt hende de sto side om side ) Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Bla testikkelkreft. Det har også blitt nevnt at pga. mindre betennelsestilstander i kroppen igjen kan føre til mindre sykdomutvikling som feks. kreft og andre sykdommer, og derfor kan føre til økt livskvalitet og levealder. Har dessverre ikke link, men jeg bet meg merke i akkurat dette. De negative konsekvensene (som du påpeker) kan jeg ikke huske å ha lest (men kan godt hende de sto side om side ) Det er jo interessant, og teorien bak det er ikke helt utenkelig heller. Nå er jo ASA et veldig gammelt preparat, så personlig tenker jeg at dersom man mener antiinflammatoriske legemidler kan forhindre kreft, er det kanskje et nytt preparat med mindre bivirkninger som hadde vært gunstig i den sammenheng. Men jeg tror ikke det foreligger nok data til at man vil gi ASA for å forebygge kreft, men interessant om det det er litt hold i den påstanden, og kan være en potensiell forebygger fremover Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Wow, takk igjen for god info! Du skriver det er mulig å sjekke, men det er dyrt og kostbart. (Forundrer meg ikke om rike folk sjekker seg for sånt.) Men det er altså mulig. Og symptomer er brystsmerter ved anstrengelse og/eller akutte brystsmerter? Det har jeg hatt av og til i livet. Fastlegen tok det ikke seriøst da jeg nevnte det den gang. Men det kan også ha vært noe psykologisk. Det begynte tidlig i arbeidslivet; Plutselig som et knivstikk i venstre bryst, måtte stoppe å jobbe i 1-2 minutter før jeg kunne puste normalt og hadde knivstikk-vondt i 20-30 minutter etterpå. Dette skjedde kanskje 2-3 ganger i året. Nå skjer det ikke lenger, men det hender jeg er tungpustet uten grunn. Det kan være psykologisk og/eller bare dårlig form, det er antageligvis det. Men skulle vært interessant å sjekket og helseindustrien burde finne opp en billig og effektiv måte å sjekke det grundig. Brystsmerter hos unge folk er sjelden tegn på hjertesykdom, det er som regel enten psykologisk som du selv sier, men mer sannsynlig grunn stram brystvegg. Jeg vet selv vondt den smerten er og at man nesten ikke klarer å puste akkurat når det står på. Løsning. strekk ut, prøv å slappe mer av skuldrene og kom deg evt. til behandling hos fysio. Tungpusthet hos unge kan være astma, dårlig form, psykiske plager. Forøvrig, jeg er selv fattig student atm. Jeg får dekket alt av offentlige og får time ganske kjapt og fastlegen min har alltid tatt meg på alvor. Om du ikke er fornøyd med fastlegen din så kan du bare bytte, finner du en god lege, er det verdt reiseveien. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2018 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/dramatisk-kning-i-hjerneslag-blant-unge---forskerne-vet-ikke-hvorfor/3423562931.html Tenkte bare å dele den, for de som er interessert. Synes det er så trist. Hvem som helst kan faktisk dø når som helst, uten at forskerne virkelig kan forklare hvorfor. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/dramatisk-kning-i-hjerneslag-blant-unge---forskerne-vet-ikke-hvorfor/3423562931.html Tenkte bare å dele den, for de som er interessert. Synes det er så trist. Hvem som helst kan faktisk dø når som helst, uten at forskerne virkelig kan forklare hvorfor. Dette er bare ren skremselspropaganda. Glem hele artikkelen. Vi må alle leve med en viss usikkerhet hver eneste dag, fordi vi er faktisk dødelige alle sammen. Dette er ingen "svarteauen" i det hele tatt, det er stort sett eldre som får blodpropp, og årsaken er for det første at vi alle blir eldre enn før (hvilket taler imot at vi skal være redd for å dø i ung alder) og at man gjennom et langt liv har fått litt avleiringer i blodårene. Dette er ikke noe vi skal gå rundt å være bekymret for. Det er kjipt å bli 90, og bekymret set et helt liv for å bli syk. 3 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Dette er bare ren skremselspropaganda. Glem hele artikkelen. Vi må alle leve med en viss usikkerhet hver eneste dag, fordi vi er faktisk dødelige alle sammen. Dette er ingen "svarteauen" i det hele tatt, det er stort sett eldre som får blodpropp, og årsaken er for det første at vi alle blir eldre enn før (hvilket taler imot at vi skal være redd for å dø i ung alder) og at man gjennom et langt liv har fått litt avleiringer i blodårene. Dette er ikke noe vi skal gå rundt å være bekymret for. Det er kjipt å bli 90, og bekymret set et helt liv for å bli syk. Ja, det er helt sant. Leser selv ikke aviser, bruker kun uptodate og systematiske oversiktsartikler innenfor godkjente, vitenskapelige tidsskrifter, samt min egen fagbakgrunn i helsevesenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå