Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodpropp (trombose) spørsmål

Taurean

Anbefalte innlegg

Har vært en del om det her i nyhetene og andre medier de siste årene.

Det virker for meg som en temmelig farlig greie, som tilsynelatende kan ramme hvem som helst, men dårlig kosthold og helse kan øke risikoen.

Har prøvd å finne svar på hva som direkte kan gjøres for å motvirke, annet enn å spise salat hver dag og konstant unngå usunn mat. Det er det de færreste som har disiplin til.

Det eneste jeg kan komme på, er at å konstant gå på blodfortynnende er en løsning?

Har noen erfaring eller annen innsikt i det her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å selvmedisinere seg selv med blodfortynnende er rett og slett livsfarlig, og slikt må aldri gjøres uten at det er forskrevet av lege. På papiret høres det kanskje ut som at man lever tryggere ved å minke sjansen for å dø av blodpropp - men hva om du også har økt risiko for hjerneblødning? Om du får en hjerneblødning og går på blodfortynnende medisiner er du nesten garantert å dø. Dette skyldes at en blødning i hjernen som ikke stopper veldig raskt (sekunder) vil føre til at hjernevevet blir presset sammen mellom kraniet og det underliggende vevet, noe som stopper blodsirkulasjonen og fører til død av hjerneceller - og ved store blødninger hjernedød.

Om du vil minke risikoen for hjerte- og karsykdommer kan du leve sunt ved å ikke røyke, spise sunnere og trene mer. I tillegg kan det være en fordel å måle kolesterol hos fastlegen for å se om man har kolesterolverdier som øker risikoen for disse sykdomme. Enkelt forklart betyr det høy LDL og lav HDL.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt svar og begrunnelser.

Hadde ikke tenkt å gjøre det, bare en spekulasjon.

Har temmelig normal kolesterol, mellom 5 og 6. Kunne sikkert vært litt flinkere, særlig med tanke på salt. Har en milligrammåler, og én eneste stor sveiv med saltkverna er 0.1 gram salt. Man skal ideelt sett ikke spise mer enn 1-1.5 gram salt per dag. Det er nesten umulig å få til.

Men videre til mer spekulering ^^ 1) Finnes det virkelig ingen type matvarer, ufarlige medisiner eller andre preparater som på en måte "renser" blodårene?

2) Kan ikke røntgen eller andre typer målinger sjekke etter avleiringer og lignende i blodårene?

Skal bestille time hos fastlege og få svar på det her. Tenk å dø av noe så ... billig og trivielt. Virker så uskyldig, men likevel så dødelig!

Lenke til kommentar

Svaret er vel "nei", det finnes ingen måte å garantere at man ikke får blodpropp. 

Du kan få blodpropp, hjerteinfarkt, slag og et par hundre andre ting som tar livet av deg ganske raskt, når som helst, i en hvilken som helst alder, det finnes ingen garantier i livet.

Dog er det ganske sikkert at blodfortynnende medisiner er livsfarlige, samt at statiner faktisk tar livet av deg, slik at dette er medisiner man kun bør ta dersom fordelene oppveier for risikoen, det er ikke noe man stapper i seg for å "forebygge" når man ellers er frisk.

Min personlige mening, er at det beste du kan gjøre for å forebygge slike ting, er å ikke tenke for mye på det, leve normalt, å satse på det beste.

Stress og bekymringer, blandet med en passe dose hypokondri, fører sannsynligvis bare til at man faktisk pådrar seg hjerte- og karsykdommer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nå slik at disse medikamentene forlenger levetiden og ikke senker den. Derfor er de bedre enn ikke no.

En liten dose Albyl-E bør alle over 40 år gå på, nettopp for å forhindre hjerteinfarkt og blodpropp. Acetylsalisylsyre har dessuten endel andre egenskaper som er bra for kroppen og motvirker betennelser og enkelte typer kreft.

Statiner senker kolestrolet og standard behandling over hele verden når man har høyt kolestrol eller hjerteproblemer med mer. Siden behandlingen er utbredt er det også helt tydelig at tablettene redder liv og ikke dreper. Disse preparatene har også endel bivirkninger som slår forskjellig ut hos folk.

Kosthold er viktig, men vel så viktig er det genetiske. Det er også relatert til andre sykdommer og betennelser i kroppen. Undersøkelser viser at folk som spiser betennelsesdempende lever lenger og ikke utvikler sykdommer like fort som andre.

Norsk presse er propaganda på dette området, uvisst av hvilken grunn. Det er en masse informasjon om feks. forskning utført på landets største sykehus som viser det ene og det andre, men sannheten er at disse "nyhetene" er svært gamle for forsket frem i andre land for svært lenge siden. Norsk presse glemmer også å skrive om de positive egenskapene preparater kan ha.

Det som trolig er mest skadelig er å tro på det norsk presse skriver.

Lenke til kommentar

Det er en utbredt misoppfatning at friskhet er "normaltilstanden" og at alle avvik fra denne har en konkret årsak som ligger innenfor vår kontroll. Hvis man gjør alt "riktig" så er man "frisk", og er man ikke det så er det fordi man selv har gjort noe feil.

Det er ikke tilfellet. Livet er et lotteri, og noen trekker det korte strået og får en eller annen grusom sykdom eller bare dør tilfeldig selv om de har "gjort alt riktig" – og andre ser ut til å aldri ville dø uansett hvor mange feil de gjør. Sånn er livet. Man bør slutte å være så inderlig fokusert på å gjøre ting på den eller den måten, og heller lukte på blomstene på veien.

Lenke til kommentar

Det er nå slik at disse medikamentene forlenger levetiden og ikke senker den. Derfor er de bedre enn ikke no.

En liten dose Albyl-E bør alle over 40 år gå på, nettopp for å forhindre hjerteinfarkt og blodpropp. Acetylsalisylsyre har dessuten endel andre egenskaper som er bra for kroppen og motvirker betennelser og enkelte typer kreft.

Statiner senker kolestrolet og standard behandling over hele verden når man har høyt kolestrol eller hjerteproblemer med mer. Siden behandlingen er utbredt er det også helt tydelig at tablettene redder liv og ikke dreper. Disse preparatene har også endel bivirkninger som slår forskjellig ut hos folk.

Du mener altså helt seriøst at 48% av norges befolkning bør ta blodfortynnende medisiner, selv om det ikke feiler de noe som helst, for å forebygge?

De aller fleste medikamenter har noen form for bivirkning eller negativ effekt, blodfortynnende og statiner kan føre til alvorlige tilstander, som nevnt ovenfor, ved blødninger osv. Statiner fører ofte til leverskader, diabetes, muskelatrofi med mer, ved lengre tids bruk.

Dette er medikamenter som gies når det er høy risiko for tilbakevendende hjerneslag, hjerteinfarkt og så videre, ettersom den forebyggende effekten da er større enn risikoen ved medikamentene.

Det er på ingen som helst måte noe friske mennesker bør putte i seg, men det er jo opp til hver enkelt, du står fritt til å selv gå på Albyl-E og statiner fra fylte førti år.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du mener altså helt seriøst at 48% av norges befolkning bør ta blodfortynnende medisiner, selv om det ikke feiler de noe som helst, for å forebygge?

De aller fleste medikamenter har noen form for bivirkning eller negativ effekt, blodfortynnende og statiner kan føre til alvorlige tilstander, som nevnt ovenfor, ved blødninger osv. Statiner fører ofte til leverskader, diabetes, muskelatrofi med mer, ved lengre tids bruk.

Dette er medikamenter som gies når det er høy risiko for tilbakevendende hjerneslag, hjerteinfarkt og så videre, ettersom den forebyggende effekten da er større enn risikoen ved medikamentene.

Det er på ingen som helst måte noe friske mennesker bør putte i seg, men det er jo opp til hver enkelt, du står fritt til å selv gå på Albyl-E og statiner fra fylte førti år.

Svært mange leger er av den oppfatning at blodfortynnende er både forebyggende (over en viss alder) og innehar flere fordeler enn ulemper.

Når det gjelder kolestrolsenkende medikamenter er ikke disse under samme anbefaling.

Alle medikamenter har bivirkninger og fokus ligger ofte på de negative og ikke de positive.

Lenke til kommentar

Men her vil legen vurdere om en er i fare sonen eller det er noe annet, om grunn til mistanke så vil du kunne bli undresøkt.

Om mistanke eller at du føler noe. Så kan du gå til din lege å få en vurdering. Om mistanke vill du få  en time først på CT av hjertet ditt så tar dem blodårer til hjerte.

Så får du noen uker etter på en time til ultralydunersøkelse av fot legg. For å avdekke blodpropp. 

Der svarene kommer til din fastlege som også vil vurdere prøvetakingen.

En vil aldri få noe utdelt noe blodfortynnende om en ikke trenger dette verken med lege eller på sykehus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes 1 g salt daglig er veldig lite, men det er kanskje fordi jeg blir anbefalt av kardiologen min å få i meg 10 g daglig i tillegg til hjertestimulerende medisin x 3 daglig. Husk å få i deg mer salt om du svetter mye, har diare, eller kaster opp. Viktig å forebygge elektrolyttforstyrrelser. Jeg blir ufattelig mye dårligere i formen om jeg ikke drikker nok farris.   

Ellers går det an å genteste ja, som nevnt av nirolo.

Har tatt de samme testene (trombofiliutredning), pga familiære årsaker, etter anbefaling. I min nære familie har det mye tidlige, brå dødsfall på bakgrunn av emboli, som ikke har bakgrunn i livsstil, men antakeligvis genetiske forhold. Basert på svarene jeg fikk fra prøvene, å tyder det heldigvis ikke på at jeg er genetisk anlagt for blodpropp, så godt mulig jeg har arvet de gode genene fra den friske siden av familien :) Om du spiser greit, beveger deg nå og da og har lite sånn sykdom i familien ville jeg ikke bekymret meg for blodpropp. I tillegg; du er mann (har jeg fått inntrykk av?) og går ikke på p-piller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Calluna: 10 gram om dagen? ^^ Det hørtes mye ut. Men så lenge det er i råd med kardiolog eller profesjonell lege så er det jo ok. Bare googlet raskt opp denne: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/kostrad-spis-mindre-salt

Er mann ja. Og går ikke på p-piller ^^

Skulle ønske vi hadde en usb-port vi kunne lese av info i kroppen, eller få svar på alt mulig via blodprøver. Når man tar blodprøve hos fastlege får man ikke info med mindre det er noe galt. Og de tester ikke for alt mulig, bare generelle ting.

Takker for info!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Calluna: 10 gram om dagen? ^^ Det hørtes mye ut. Men så lenge det er i råd med kardiolog eller profesjonell lege så er det jo ok. Bare googlet raskt opp denne: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/kostrad-spis-mindre-salt

Er mann ja. Og går ikke på p-piller ^^

Skulle ønske vi hadde en usb-port vi kunne lese av info i kroppen, eller få svar på alt mulig via blodprøver. Når man tar blodprøve hos fastlege får man ikke info med mindre det er noe galt. Og de tester ikke for alt mulig, bare generelle ting.

Takker for info!

Ja, det er i samråd med kardiolog. Og de fleste skal IKKE følge min anbefalte mengde saltdose, 5 gram er som regel passende for "gjennomsnittsnordmannen". Men man må være svært påpasselig å ikke å få seg for lite heller. Salt i rett dose er nødvendig for å fungere og overleve. For de fleste, holder det med å spise normalt, da det er salt i mat (pga salt brukes som konserveringsmiddel og for å heve smak), men andre, som meg, må drikke farris eller salte maten ekstra. 

P-piller øker risikoen for blodpropp. De fleste jenter tåler p-piller greit, men for de som er genetisk utsatt, så blir sjansen større. 

Å teste for alt mulig er ikke nødvendig. Noen ganger tar de generelle blodprøver, men de aller fleste gangene velger de ut de type blodprøvene man tror er gunstig å ta i den gitte situasjonen.  Fastlegne rekviererer blodprøver basert på diagnosene han eller hun mistenker at du har, gjennom sykehistorie og det som de finner under fysisk undersøkelser. F.eks; jern hos kvinner; det er vanlig at kvinner med jernmangel ser litt bleke ut, er andpustne og svimle, og forteller til legen at de blør mye under mensen. Da er sjansen stor for at det er galt med jernnivået. Blodprøve for jern er et godt eksempel da den er litt dyrere å ta, så så den tas ikke med mindre sjansen er stor for at det faktisk ER noe abnormalt jernnivå og man ønsker å vite hvor lavt, for å vite hvor høy dose jern man skal sette vedkommende på. 

Til en viss grad kan man påvirke hvilke blodprøver som tas, altså ved å spørre direkte, hvis man f.eks. vet at det ligger i familienmed hjertesykdom som da setter legen i tanke på hvilke blodprøver som kan være gunstig å ta. Ikke alltid alle blodprøver er mulig å ta på selve legekontoret;  de gentestene jeg tok for å sjekke om jeg hadde arvelig trombofili tok jeg ved Fürst men det ble ordnet gjennom fastlegen og noen ganger har jeg blitt sendt videre til blodprøver på sykehuset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare kommentere denne. 

Blodpropp kan være to ting

• Arteriell blodpropp
  • Venøs blodpropp

Jeg regner med du snakker om arteriell blodpropp, som også kan kaldes trombose. Trombose oppstår når en blodåre blir skadet innvendig, og blodplatene (trombocyttene) fester seg på denne skaden. Dersom blodåret allerede er forsnevret, så kan det blir så mange blodplater som fester seg til dette området, at det tetter igjen åren. Utgangspunktet for at åren blir skadet, er fordi det over lang tid har vært kolesterol-avleiringer og betennelse i denne blodåren. Dette ses spesielt hos personer med høyt blodtrykk, diabetes, høy kolesterol, røykere, og andre som er genetisk disponert.

Normalt vil man ikke sjekke om man har tette blodårer (avleiringer), dette fordi det er dyrt og kostbart. Men, men vil sjekke de som har symptomer på dette, f.eks. brystsmerter ved anstrengelse, eller akutte brystsmerter.

I gamle dager fikk mange eldre platehemmere (Acetylsalicylsyre), som hindrer nettop at platene danner en propp dersom det kommer små skader på blodårene. Dette har i ettertid vist at ikke har noen effekt, og man gjør ikke dette lenger. Imidlertidig gis det statiner til de med høyt kolesterol for å forebygge avleiringer i åreveggene. 

Men hver er i risiko for å få tromboser? Dette er ofte et resultat av en mangeårig livsstil med røyking, lite aktivitet, diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og overvekt. Kosthold alene har INGEN betydning for tromboser, det er kun overvekten som er en disponerende faktor i forhold til kosthold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, takk igjen for god info!

Du skriver det er mulig å sjekke, men det er dyrt og kostbart. (Forundrer meg ikke om rike folk sjekker seg for sånt.) Men det er altså mulig. Og symptomer er brystsmerter ved anstrengelse og/eller akutte brystsmerter? Det har jeg hatt av og til i livet. Fastlegen tok det ikke seriøst da jeg nevnte det den gang. Men det kan også ha vært noe psykologisk. Det begynte tidlig i arbeidslivet; Plutselig som et knivstikk i venstre bryst, måtte stoppe å jobbe i 1-2 minutter før jeg kunne puste normalt og hadde knivstikk-vondt i 20-30 minutter etterpå. Dette skjedde kanskje 2-3 ganger i året. Nå skjer det ikke lenger, men det hender jeg er tungpustet uten grunn. Det kan være psykologisk og/eller bare dårlig form, det er antageligvis det. Men skulle vært interessant å sjekket og helseindustrien burde finne opp en billig og effektiv måte å sjekke det grundig.

Veldig interessant at det ikke er kosthold, men overvekten, som er disponerende faktor. Mener ikke å tvile på det du skriver, men har du noe kilde? Hvor har du lært det? Har vel vært ca 15-20 kg overvektig mye av voksenlivet, og jeg er temmelig tettbygd. Ser ikke ut som om jeg skal veie så mye, men det gjør jeg/har gjort da. Har kommet i gang med trening og er på vei ned raskt, heldigvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vil bare kommentere denne. 

Blodpropp kan være to ting

• Arteriell blodpropp
  • Venøs blodpropp

Jeg regner med du snakker om arteriell blodpropp, som også kan kaldes trombose. Trombose oppstår når en blodåre blir skadet innvendig, og blodplatene (trombocyttene) fester seg på denne skaden. Dersom blodåret allerede er forsnevret, så kan det blir så mange blodplater som fester seg til dette området, at det tetter igjen åren. Utgangspunktet for at åren blir skadet, er fordi det over lang tid har vært kolesterol-avleiringer og betennelse i denne blodåren. Dette ses spesielt hos personer med høyt blodtrykk, diabetes, høy kolesterol, røykere, og andre som er genetisk disponert.

Normalt vil man ikke sjekke om man har tette blodårer (avleiringer), dette fordi det er dyrt og kostbart. Men, men vil sjekke de som har symptomer på dette, f.eks. brystsmerter ved anstrengelse, eller akutte brystsmerter.

I gamle dager fikk mange eldre platehemmere (Acetylsalicylsyre), som hindrer nettop at platene danner en propp dersom det kommer små skader på blodårene. Dette har i ettertid vist at ikke har noen effekt, og man gjør ikke dette lenger. Imidlertidig gis det statiner til de med høyt kolesterol for å forebygge avleiringer i åreveggene. 

Men hver er i risiko for å få tromboser? Dette er ofte et resultat av en mangeårig livsstil med røyking, lite aktivitet, diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og overvekt. Kosthold alene har INGEN betydning for tromboser, det er kun overvekten som er en disponerende faktor i forhold til kosthold. 

De aller fleste jeg kjenner (syke) som har hjerteproblemer med mer spiser Acetylsalicylsyre. Så hvor har du hørt at man ikke bruker dette lenger? Det er blodfortynnende og vil jo ha en virkning. Forøvrig har det andre positive egenskaper viser undersøkelser og forskning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...