billywillie Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Har en 2003 c5 som bruker evigheter på å nå 90 grader når det er rundt 0 grader og kaldere. Har montert papplate foran radiatoren. Har også byttet termostat uten at det hjalp (uorginal) Det jeg da lurer på er om det stor forskjell på orginal versus uorginal når det gjelder termostat. Hadde tidligere en 99 passat med 1,9 tdi 131hk. og det er vel egentelig samme motor hvis jeg ikke tar helt feil. Den hadde ingen problemer med å bli varm Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Så lenge termostaten har samme temperatur, så har det ingen ting å si at den er uoriginal. Kjenner ikke til 1.9TDI, men har ikke den noen form for hjelpevarmer, Webasto eller lignende, eller elektrisk varmeelement i kjølevannet? Kan være at dette ikke starter/slår inn når det er kaldt? Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Riktig at den har hjelpevarmer. Jeg er usikker på akkurat hvordan den fungerer. Jeg hadde en 1.9tdi der hjelpevarmeren sluttet å fungere. Da tok det lang tid før temperaturen nådde 90 grader ved 0 grader og under ute. Og ved tomgang så sank gradene fort. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Er ingen hjelpevarmer på denne Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Moderne dieselbiler (uten dieselvarmer) bruker evigheter på å bli varme i kulda. Noen blir rett og slett ikke varme hvis det er skikkelig kaldt. Jeg hadde en Yaris diesel hvor jeg kjørte fra Grimstad til Porsgrunn før motoren hadde nådd driftstemperatur på 80 grader. En gang kjørte jeg over Vegårdshei i 20 minus. Da gikk temperaturen ned fra 80C og varmeapparatet slutta å fungere. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Akkurat når det gjelder Audi/VW virker det som om ingen andre klarer å lage en termostat som fungerer. Jeg hadde en A6 1996 1.9TDI hvor jeg prøvde 3 uoriginale termostater, ingen av de klarte å komme opp i 87 grader. Jeg bet i det rimelig sure eplet og kjøpte original termostat til over 500kr. La den og en (eller om det var flere) av de uoriginale termostatene i en kjele med vann. Den (de) uoriginale åpnet lenge før 87 grader, mens den originale åpnet når den skulle. Jeg hadde da kastet bort ca 600kr i uoriginale termostater fra forskjellige leverandører før jeg kjøpte den originale. I tillegg til at det gikk med en del timer for å prøve å finne årsaken til at den ikke ble varm. Man tror jo gjerne ikke at en ny termostat ikke fungerer, og ihvertfall ikke 3 stykker. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Kjenn etter om radiator er varm med lunken motor. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Akkurat når det gjelder Audi/VW virker det som om ingen andre klarer å lage en termostat som fungerer. Jeg hadde en A6 1996 1.9TDI hvor jeg prøvde 3 uoriginale termostater, ingen av de klarte å komme opp i 87 grader. Jeg bet i det rimelig sure eplet og kjøpte original termostat til over 500kr. La den og en (eller om det var flere) av de uoriginale termostatene i en kjele med vann. Den (de) uoriginale åpnet lenge før 87 grader, mens den originale åpnet når den skulle. Jeg hadde da kastet bort ca 600kr i uoriginale termostater fra forskjellige leverandører før jeg kjøpte den originale. I tillegg til at det gikk med en del timer for å prøve å finne årsaken til at den ikke ble varm. Man tror jo gjerne ikke at en ny termostat ikke fungerer, og ihvertfall ikke 3 stykker. Må kanskje prøve det selv om møller skal ha 780kr. for den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå