Gå til innhold

Nesodden-fergene blir elektriske i løpet av 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norled satte i 2015 i drift verdens første batteridreven bil-og passasjerferge. Det har vært en stor suksess.

 

Hvis driftstans 300 ganger i 2016 er en stor suksess tør jeg ikke tenke på hva det motsatte ville ha vært.

 

Og 2017/2018 er ikke så veldig mye bedre, men det er jo ny teknologi så det er sikkert endel upløyd terreng som må pløyes.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Klimaguden krever stadig nye former for avlat og andre ofre.

 

Det er ingen grunn til å skifte ut fullt operative ferjer, så lenge de teknisk ikke er utslitt..

 

For de såkalte el-fergene:

Hvor lang er liggetiden ved kai for å få ladet opp batteriet?

Hva er batteriets margin i tilfelle ferja utsettes for energikrevende forhold: tynn is, kraftig motstrøm, høye bølger, mye vind.

 

VI har allerede ferjer på Vestlandet som ikke kunne servere sveler til passasjerene fordi stekingen av sveler overbelastet batteriet. Bedre eksempel på at troen på klimaguden styrer utviklingen er det vanskelig å finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klimaguden krever stadig nye former for avlat og andre ofre.

 

Det er ingen grunn til å skifte ut fullt operative ferjer, så lenge de teknisk ikke er utslitt..

 

For de såkalte el-fergene:

Hvor lang er liggetiden ved kai for å få ladet opp batteriet?

Hva er batteriets margin i tilfelle ferja utsettes for energikrevende forhold: tynn is, kraftig motstrøm, høye bølger, mye vind.

 

VI har allerede ferjer på Vestlandet som ikke kunne servere sveler til passasjerene fordi stekingen av sveler overbelastet batteriet. Bedre eksempel på at troen på klimaguden styrer utviklingen er det vanskelig å finne.

 

For Nesoddbåtene er det normalt 2 x 23 minutter overfart og 10+4 minutter landligge. Båtene drives allerede elektrisk med Azimut-drev https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuth_thruster, men strømmen så langt genereres ombord av LNG og/eller dieselmotor.

 

Kilde: plukket opp ved tilfeldige kilder ved 8 års jobbreise med båtene.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det er riktig å gå mot elektrisk drift, men ettersom disse fergene går på LNG er det etter min mening feil å prioritere disse for eldrift. Man bør ta dieselfergene først.

 

Bidraget til klimagasser fra disse fergene er mikroskopisk, men NOx og partikkelforurensning fra dieseleksos er betydelig. Eldrift kan begrunnes ut fra motivasjon om reduksjon av helseskadelig eksos alene, man trenger ikke trekke inn klimaargumentet her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

LNG-motorene fra 2009 er sikkert fult brukbare i et tiår eller to til. Håper de blir gjenbrukt, for eksempel til å erstatte diseselmotorer et annet sted.

Skremmende å se denne bruk og kast filosofien som regjerer no.

 

Har sett LNG motorer som er gått over 100k timer,og som er fulgt oop av Rolls Royce sine retningslinjer, og de ser ut som de er ny innvendig.

Fantastisk drivstoff som eg håper erstatter all diesel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er riktig å gå mot elektrisk drift, men ettersom disse fergene går på LNG er det etter min mening feil å prioritere disse for eldrift. Man bør ta dieselfergene først.

 

Vet ikke om det er fortsatt slik men i alle fall den første tiden ble det sagt at strømmen ble generert med diesel. For å få tak i LNG måtte det ellers kjøre en tankbil hver dag fra et eller annet sted på vestlandet til Oslo (og tom tilbake). Som kjent er naturgassforbruket i Oslo minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bidraget til klimagasser fra disse fergene er mikroskopisk,

Nja, LNG, eller metan generelt, har nok et litt bedre rykte på seg i klimasammenheng enn det fortjener. Rent støkiometrisk slippes det ut langt mindre CO2 fra slike motorer enn fra dieselmotorer, men i praksis må man ta med hele produksjonskjeden og distribusjon. Metan er også kjent som en gass som gir 25 ganger kraftigere klimaeffekt enn CO2 om det slippes ut til atmosfæren og det er nettopp det som skjer. Noen få prosent av metanet som utvinnes lekker til atmosfæren før det når fram til forbrenningsstedet. Siden gassen er såpass klimapotent betyr det en klimapåvirkning i samme størrelseorden som diesel. Akkurat hvor mye kommer blant annet an på hvor gassen produseres og de hendelsene som skjer gjennom hele kjeden.

 

Poenget er at LNG/metan ikke nødvendigvis er bedre for klimaet enn diesel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er fortsatt slik men i alle fall den første tiden ble det sagt at strømmen ble generert med diesel. For å få tak i LNG måtte det ellers kjøre en tankbil hver dag fra et eller annet sted på vestlandet til Oslo (og tom tilbake). Som kjent er naturgassforbruket i Oslo minimal.

Det ironiske er at når "vi" fant naturgass ble det besluttet at Norge ikke skulle lage en infrastruktur for gass siden vi har store resurser i vannkraft og vi ikke har behov for gass til oppvarming, transport og matlaging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...