Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Besøksforbud - hva skal til?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg står i en litt vanskelig og ubehagelig situasjon, og lurer på hva som skal til for å få til et besøksforbud.

Eksen til ei venninne av meg har trakassert oss begge i noen måneder nå, og i august fulgte han etter oss da han oppdaget at hun satt på med meg. Jeg måtte innom kontoret og hente noen greier, og hun satt ute i bilen mens jeg var inne. Han stoppet opp og banket på ruta og spurte om hu knulla en ny fyr og ville vite hvem jeg var og sånn. Han visste ikke at det var meg akkurat da, så hun forklarte dét og det at han ikke hadde noe med hvem hun var med og hva hun gjorde noe mer. Han trodde ikke på henne og venta helt til jeg kom ut igjen i bilen for å se at det ikke var en eller annen dude...

Jeg sendte han noen meldinger den kvelden hvor jeg i korte trekk ba han om å la oss begge være i fred.

Fast forward til helga som var nå, så møttes vi ute på byen. Han begynte å yppe skikkelig og var klar for bråk. Venninna mi gikk og snakket med han og sa at dette er en liten plass - vi kommer til å se hverandre. Kan vi please omgås som vanlige folk? Joda, han var enig i det. Så begynte han å ta på henne. Først på rumpa og så på musa...!!! Da hu reagerte på det og ba han slutte så han ut som et spørsmålstegn og sa "det var jo greit før?". "Ja, da vi var sammen", svarte hu. Han sa at han fortsatt elska hu og sånn, og da sa hu at han kanskje ikke skulle rota med ei anna jente mens de fortsatt var sammen ELLER gitt hu juling på ukentlig basis... Det ble han pissy på, så han skalla hu og dytta hu. Jeg så det og gikk mellom - spurte hva faen problemet hans var, og da tok han tak i begge armene mine og dytta meg med skikkelig kraft bortover gulvet...

Not gonna lie, det klikka helt for meg. Det ble jo bråk av dette, jeg ropte til han at han kunne pelle seg vekk og ligge til helvette langt unna venninna mi. Han gikk etter folk begynte å husje han ut. 

Historien er lenger enn det, og det stopper egentlig ikke der. Men det er i korte trekk det som gjør at jeg nå ønsker besøksforbud. Jeg tviler på at venninna mi gjør noe med det... Hun er så konfliksjy, og dette er en skikkelig psykopat. Han er ekstremt manipulerende og får det til å se ut som at hele verden er mot han. Han hadde blant annet sendt hu melding den natta og sagt at alle vennene hennes hadde flydd på han. Jeg begriper ikke engang hvorfor han prøver å dekke det opp. ALLE så han. 

Hva er alternativene mine? Hva ville dere gjort? Hva skal til for å få besøksforbud?

Anonymous poster hash: 428b6...b68

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Clingy ex-boyfriend"-scenariet er vel nærmest typetilfellet for å få innvilget besøksforbud. Vilkåret er at det er risiko for at hun vil bli offer for lovbrudd fra ham hvis han ikke får besøksforbud. Dette virker å være oppfylt.

I hvilken grad du vil kunne få besøksforbud er mer usikkert. Det virker ikke som om du står i noen selvstendig større risiko enn andre ville stått i som følge av at de brøt inn.

Et alternativ som bør vurderes i tillegg er anmeldelse for vold, selvsagt, og å rapportere forholdet til politiet for å begynne å bygge et papirspor for en senere anmeldelse for stalking ("alvorlig personforfølgning").

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Tusen takk for svar! 

Jeg har ringt politiet tidligere vedrørende tilfeller hvor han har blant annet kastet møblement etter henne. Hun har også ringt inn ved flere anledninger, så det finnes allerede mange spor. Jeg tror ikke det skal så mye til for politiet å tro på hverken meg eller henne egentlig, men som sagt tviler jeg på at hun vil gjøre noe. Jeg har forsøkt å overtale henne, men hun mener det ikke er noen vits og at det er en for liten plass vi bor på til at det er praktisk gjennomførbart (om lag 5k innbyggere). 

Derfor lurte jeg på om jeg kunne se mitt snitt til å gjøre noe med situasjonen. Jeg klarer ikke å sitte og se på dette lenger, og jeg opplevde han som svært truende på lørdag. Men det ante meg at det ikke var så mye for meg å gjøre med saken, egentlig...  :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...