Gå til innhold

Politiutdanning og ex phil ex fac

cola96

Anbefalte innlegg

Ønsker å dra til mexico og ta ex phil ex fac i 2019, men lurer på om dette er noe man trenger for politiutdanning? Med tanke på bachelorgrad. Hørte at man måtte ta ex phil ex fac for å ta bachelor utdanning? Har ikke helt forstått meg på hvordan dette fungerer. Ønsker å starte politiutdanningen når jeg fyller 20 år, og vet det er bachelorutdanning for å bli politibetjent, men tenkte mer på veien dit. Så spørsmålet er da egentlig om det er smart å velge ex phil ec fac med tanke på mine tanker/ønsker om utdanning? Er dette noe men trenger innen denne utdanningen eller er det sløs? Vet man får 30 studiepoeng av å ta ex phil ex fac, noe som er gunstig uansett?
Noen som vet hvordan dette fungerer, og om det trengs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke noe du trenger. At du får 30 studiepoeng er heller ikke av betydning for om du blir tatt opp eller ikke. Studiepoeng er ikke det samme som konkurransepoeng. Det kan imidlertid hende at du vokser mentalt på å reise ett år til Mexico. Det kommer godt med. Å ha studert tidligere kan også gjøre at du presterer bedre noe som selvsagt også er en fordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe du trenger. At du får 30 studiepoeng er heller ikke av betydning for om du blir tatt opp eller ikke. Studiepoeng er ikke det samme som konkurransepoeng. Det kan imidlertid hende at du vokser mentalt på å reise ett år til Mexico. Det kommer godt med. Å ha studert tidligere kan også gjøre at du presterer bedre noe som selvsagt også er en fordel.

Dersom jeg heller velger å ta opp fag for å forbedre karakter fra videregående (privatist) i mexico fremfor å ta ex phil ex fac, hjelper dette med konkuransepoengene dersom snittet blir bedre? 

Lenke til kommentar

Dersom jeg heller velger å ta opp fag for å forbedre karakter fra videregående (privatist) i mexico fremfor å ta ex phil ex fac, hjelper dette med konkuransepoengene dersom snittet blir bedre? 

Ja det hjelper. Konkurransepoengene regnes ut ved å gange gjennomsnittskarakteren din på videregående med 10 og deretter plusse på alderpoeng (2 per år) og poeng for førstegangstjeneste/folkehøgskole (2 poeng). Dersom du tar et årsstudie som gir 60 studiepoeng tror jeg også du får 2 konkurransepoeng i tillegg. Usikker på hvordan dette er når du tar et studie som gir 30 studiepoeng. Begynner å bli noen år siden jeg søkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...