Gå til innhold

Overklokking

Idioteque

Anbefalte innlegg

Kan jeg overklokke en xp2500+ til en xp3200+ med Twinmos Twister PC3200 512MB ram, Asus a7n8x-e deluxe og en Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition på et tålelig støynivå? Hvis det ikke går, har dere et forslag til andre komponenter?

Overklokker jeg ved å gå inn i bios, stille fsb til 200 og kjøre prime95 på torturetest for å teste om det er stabilt?

-takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal vel det der gå utmerket. Kjøleren er god, og du kan regulere hastigheten til du kommer til det du syns er et bra støy/kjøle forhold.

Har du vurdert et Abit Nf7-s hk istedet for Asus? Mange som har veldig gode erfaringer med det kortet inkl. meg selv. ;) Men Asus sitt kort skal være meget godt det også.

Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å prøve seg fram. Noen prosessorer klokker meget bra mens andre ikke er fullt så bra, men har et intrykk av at de aller fleste Xp2500 klarer 2200 MHz stabilt. :)

Lenke til kommentar

Vel, du kan alltids få en Xp2800 til å kjøre på 2200Mhz også, men du vil ikke kunne kjøre minnet på PC3200 hastighet dersom du skal kjøre minne og cpu synkront (Noe som anbefales ytelsesmessig). Dette kommer av at Xp2800 har høyere multiplier (12.5) enn Xp2500 (11). Som du kanskje veit, så er klokkefrekvensen til prosessoren en kombinasjon mellom fsb og multiplier. F.eks. kjører Xp3200 på 2200 MHz som er resultatet av Fsb=200 X multiplier=11.

Xp2500 kjører med 11 X 166 = 1826 MHz. Her er det altså bare å sette opp Fsb til 200 for å få Xp3200.

Dersom du skal kjøre en Xp2800 på samme hastighet, blir regnestykket slik : 2200MHz / 12.5 = 176 Fsb.

Ergo får man ikke samme totale ytelse ut fra systemet.

Det var mye lettere før, for da kunne man stille multiplier også, men nå har Amd låst denne. :(

Lenke til kommentar

Må tilføye at det ikke er sikkert at prosessoren stopper på 2200 MHz. Det er bare å øke forsiktig til systemet ikke er stabilt lenger. Er du heldig med prosessoren, kan du greit komme bort i 2300 - 2400 MHz, og da kan det igjen være en fordel å ha en prosessor med høyere multiplier, da andre komponenter som f.eks. RAM kan komme til å stoppe opp før Cpu og hindre deg i å utnytte alt potensialet i den.

Som sagt, bare å prøve seg fram. Det er slik man lærer. Husk bare å holde et øye med temperaturen. Jo høyere man klokker, jo mer kjøling må man ha. ;)

Lenke til kommentar
Det var mye lettere før, for da kunne man stille multiplier også, men nå har Amd låst denne. :(

Når skjedde dette? :dontgetit:

Jeg trodde alle Bartons hadde fri multiplyer kombinert med NForce2 kort (utenom overgang mellom MP 12.5 og 13.0)?

Fungerer det gamle sølvlakk trikset fremdeles?

Lenke til kommentar

Tror det var i uke 39 de begynte å låse alle prosessorene med barton kjerne. Er prosessoren produsert i uke 38, eller før, så går det an å stille multiplier. Mellom uke 39 og 42 er det litt forskjellig, og etter uke 42 er alle låst. Tror det var sånn. :dontgetit: Min Xp2500 er produsert i uke 42 og låst ihvertfall. :(

Har ikke hørt om noen workaround for bartonprosseorene ennå desverre, og om den gamle metoden virker her også veit jeg desverre ingenting om.

Lenke til kommentar
Kan jeg overklokke en xp2500+ til en xp3200+ med Twinmos Twister PC3200 512MB ram, Asus a7n8x-e deluxe og en Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition på et tålelig støynivå? Hvis det ikke går, har dere et forslag til andre komponenter?

Overklokker jeg ved å gå inn i bios, stille fsb til 200 og kjøre prime95 på torturetest for å teste om det er stabilt?

-takk for svar

Min kjører på 3200 uten prob , har akkurat samme oppsettet bare at jeg har et abit NF7-S hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...