Gå til innhold

Nå er prisen på elektriske Kia Niro klar


Anbefalte innlegg

Ja den ser jeg absolutt, hund og model 3 er nok en dårlig kombo!

Vi vyrderer og Niro, men har slått fra oss TM3 pga lite og upraktisk bagasjerom. Å kunne stable i høyden er en stor fordel.å kunne henge på baklukesykkelstativ er og en stor fordel om hengerfeste ikke kommer. Billigere servicer, dekk, garanti, forsikring etc er og ting som går i favør av Niro. Synd Model Y kommer så seint.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og selv om de vel ikke produserer battericeller selv, så innbiller jeg meg at Nissan selger fler elbiler i form av Leaf enn det Tesla selger og produserer?

Det er en del år siden det var tilfelle. Ca 2015/2016, om jeg ikke tar feil. Om du ser på Nissan/Renault-alliansen sammenlagt, så gikk Tesla forbi rundt årsskiftet 2017/2018.

 

Og selv om batteriene i Leaf'er er mindre enn i (de fleste/alle) Tesla'er innbiller jeg meg at Leaf fortsatt selger fler battericeller enn det Tesla gjør?

Tesla/Panasonic produserer faktisk over halvparten av verdens elbilbatterier. Model S/3/X bruker til sammen nærmere 30 GWh/år, mens alle andre sammenlagt er under 20 GWh/år.

 

Og Tesla/Panasonic skal øke med omkring 20 GWh/år i 2019. (Noe av dette vil da bli benyttet til stasjonær energilagring.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan selger ca 10.000 biler per måned (estimert i mars 2018 av insideevs.com https://insideevs.com/nissan-leaf-sales-heads-10000-a-month-over-100000-a-year/)

 

Tesla ligger nå stabilt på ca 4.300 Model 3, pr uke. Altså 17.200 biler pr mnd. Dette tallet stiger jevnt mot stabilt 5.000 biler per uke, som de antagelig vil ligge endel over før Q4 tallene kommer.

 

I tillegg til Model 3 produksjonen, så kommer Model S og X.

 

Samtlige Model 3 er som er levert fram til nå er long-range performance som har 75 Kwh batteri. (mid-range ble lansert nylig med 62 Kwh, men ingen av disse bilene er levert ennå såvidt jeg vet)

 

Nissan Leaf har vel 40 Kwh nå? og 60 Kwh modell på vei (men ikke levert til kunde?). Dermed vil Tesla levere vesentlig flere Kwh selv om de skulle hatt tilsvarende antall biler. 

 

Men klart, spoler vi tilbake i tid til f.eks Mars måned i år, så var nok det du sa muligens riktig. Men Tesla har en så enorm vekst for tiden, at selv tall som er tre uker gamle, er unøyaktige og utdaterte.

 

 

Fullt mulig at du har rett. Baserte meg kun på inntrykk fra artikler jeg har lest over tid. "Alle" andre enn Leaf har det virket til at har kapasitetsproblemer og lange ventelister med tanke på levering. Det innkluderer Tesla Model 3. Vet at Model 3 leveres i stort antall i USA for tiden, men i motsettning til Leaf leveres de ikke i Norge over hodet (ennå). Vet også at Model S og X leveres i Norge, men det er ikke volummodeller som Leaf, Kona, e-Niro eller Model 3.

 

Takk for bra svar :)

 

Det er en del år siden det var tilfelle. Ca 2015/2016, om jeg ikke tar feil. Om du ser på Nissan/Renault-alliansen sammenlagt, så gikk Tesla forbi rundt årsskiftet 2017/2018.

 

Tesla/Panasonic produserer faktisk over halvparten av verdens elbilbatterier. Model S/3/X bruker til sammen nærmere 30 GWh/år, mens alle andre sammenlagt er under 20 GWh/år.

 

Og Tesla/Panasonic skal øke med omkring 20 GWh/år i 2019. (Noe av dette vil da bli benyttet til stasjonær energilagring.)

 

#1: Les svar tll "Fergus".

 

#2: Fullt mulig du har rett, men hovedpoenget mitt som jeg også mener at jeg skrev klart og tydelig var at det ikke er TESLA som produserer cellene, men Panasonic (sammen med Tesla)... Og så produserer vel Tesla selve batteriet forsåvidt i form av sammenstilling av battericellene med elektronikk, innkapsling og så videre.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

#2: Fullt mulig du har rett, men hovedpoenget mitt som jeg også mener at jeg skrev klart og tydelig var at det ikke er TESLA som produserer cellene, men Panasonic (sammen med Tesla)... Og så produserer vel Tesla selve batteriet forsåvidt i form av sammenstilling av battericellene med elektronikk, innkapsling og så videre.

Alt tyder på at det er snakk om et veldig tett samarbeid når det gjelder celleproduksjonen. Tesla har medvirket i utviklingen når det gjelder utforming, kjemi, mm, og stiller med lokaler, råmaterialer, logistikk, osv. Akkurat hvor Panasonic slutter og Tesla begynner er ikke helt lett å si. Derfor ville det ikke overraske meg om Tesla kjøper opp batteridivisjonen til Panasonic om noen år.

 

Tesla står vel for over 90% av omsetningen. I slike tilfeller er det ikke uvanlig at kunden kjøper opp leverandøren. Eller motsatt, men det virker usannsynlig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg prøvesatt denne og Kona på Norges største bilmesse på fredag, begge bilene virket helt ok men ventetiden er for lang til at det frister. Model 3 greide ikke Tesla å fremstille.

 

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

Etterspørselen etter elbilversjonen av Niro er for lav på verdensbasis til at de gidder å produsere nok enheter. Men det er ikke så rart når bensinversjonen av denne bilen koster ca halvparten av elvarianten om man ser bort fra norske avgifter.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...