infraspinatus Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hei, Vi har Office 365 Premium (ikke Dynamics) og har et excel-ark som er en prisliste over servicekontrakter til ulike maskiner. Kan man ved hjelp av PowerApps, Sharepoint og Flow lage en app (på PC eller android/ios) hvor brukeren velger maskin og reisested og kan lage et tilbud med dette? Rett og slett hvordan lage et program som slår opp ulike produkter i en prisliste. Bør prislisten importert fra excel eller kan det legges inn i Sharepoint-liste eller et excel-ark i Sharepoint? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Alt dette kan gjøres i excel eller/i kombinasjon med sharepoint-lister, men siden du allerede har excel-ark som virker er kanskje det enklest å legge dette i sharepoint online og forsøke å lage en app ut av det? (har ikke forsøkt dette selv, men ser det ligger endel guider rundtomkring) Husk at hvis du lenker mellom flere arbeidsbøker så må disse lenkes om etter at du har lastet opp. Lenke til kommentar
infraspinatus Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Alt dette kan gjøres i excel eller/i kombinasjon med sharepoint-lister, men siden du allerede har excel-ark som virker er kanskje det enklest å legge dette i sharepoint online og forsøke å lage en app ut av det? (har ikke forsøkt dette selv, men ser det ligger endel guider rundtomkring) Husk at hvis du lenker mellom flere arbeidsbøker så må disse lenkes om etter at du har lastet opp. Hei, Takk for svar. Jeg skal bare bruke 1 stk excel-ark eventuelt. Vil jeg måtte lage appen i PowerApps? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hei, Takk for svar. Jeg skal bare bruke 1 stk excel-ark eventuelt. Vil jeg måtte lage appen i PowerApps? Hvis du skal ha det i en app så regner jeg med det - har ikke fått testet powerapps selv enda. Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hvis du lagrer dataene dine i en SharePoint liste så skal du ha en "PowerApps" knapp øverst på listen. Trykk på den og velg "Create an app". PowerApps vil da generere en veldig enkel app for deg som gir deg muligheten til å vise og redigere dataene. Denne kan brukes på både PC og mobiltelefon (iOS/Android). Flow kommer mer inn i bilde hvis det kreves egenskaper utenom det PowerApps kan gi deg. Flow er veldig enkelt å lære seg og ikke minst morro Lenke til kommentar
infraspinatus Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Hvis du lagrer dataene dine i en SharePoint liste så skal du ha en "PowerApps" knapp øverst på listen. Trykk på den og velg "Create an app". PowerApps vil da generere en veldig enkel app for deg som gir deg muligheten til å vise og redigere dataene. Denne kan brukes på både PC og mobiltelefon (iOS/Android). Flow kommer mer inn i bilde hvis det kreves egenskaper utenom det PowerApps kan gi deg. Flow er veldig enkelt å lære seg og ikke minst morro Kan jeg bruke excel-ark i stedet for Sharepoint-liste? Evt. importere priser fra et excel-ark til sharepoint-liste? Lenke til kommentar
infraspinatus Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Hvordan kan jeg lage to rullegardiner hvor den ene velger produkter av produkttype arbeid og den andre velger kun produkter av produkttypen reise ? Jeg har lagd noe lignende i excel (se bilde under). Første listeboksene velger man produkter (produkttype=arbeid) og det kan være et eller flere produkter (altså serviceavtaler). Deretter blir reisekostnader beregnet ut i fra samme prisliste (produkttype=reise). Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Kan jeg bruke excel-ark i stedet for Sharepoint-liste? Evt. importere priser fra et excel-ark til sharepoint-liste? PowerApps kan koble seg til ett Excel dokument hvis det ligger i OneDrive. Merk at dataen i Excel arket må være formatert som en tabell. Ellers så vet ikke PowerApps hva den skal hente og hvor den skal lagre dataene. Det er ingen begrensning på hvor mange tabeller du kan jobbe mot i ett Excel dokument så lenge de er formatert riktig Hvordan kan jeg lage to rullegardiner hvor den ene velger produkter av produkttype arbeid og den andre velger kun produkter av produkttypen reise ? Jeg har lagd noe lignende i excel (se bilde under). Første listeboksene velger man produkter (produkttype=arbeid) og det kan være et eller flere produkter (altså serviceavtaler). Deretter blir reisekostnader beregnet ut i fra samme prisliste (produkttype=reise). Skjermbilde.PNG For å lage rullgardiner i en SharePoint liste så kan du peke til en annen liste via ett "lookup" felt. Det er viktig å huske på at Excel og Sharepoint lister ikke er det samme og at de fungerer best til forskjellige ting. Du kan replikere funksjonen i det Excel dokumentet du har bilde av, men ikke uten kompromisser i funksjonalitet. Her vil nok en PowerApps applikasjon gjøre jobben bedre. Jeg ville nok laget flere lister i SharePoint som inneholder informasjonen jeg trenger og koble alle mot en app som gjør kalkulasjonene. Deretter kan du legge til ekstra funksjonalitet som å lagre en kopi av tilbudet eller sende det til kunde osv. Endret 5. november 2018 av Sushifire Lenke til kommentar
infraspinatus Skrevet 7. november 2018 Forfatter Del Skrevet 7. november 2018 Hei, Jeg har fått laget en fungerende app nå. Nå er det bare ting som jeg må tenke på for å oppdatere denne prislista som appen henter data i fra. Jeg prøvde å bruke en beregnet kolonne i Sharepoint inPowerapps men da virker det som Powerapps leser dette som tekst slik at det vises slik «7340.0000000000» og jeg får ikke gjort om dette til tall (value()) i Power apps. Alternativet er å gjøre beregner i Excel-fila som ligger på Onedrive business og bruke MS flow til å legge inn data in en eksisterende Sharepoint-liste. Tips? Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Har ikke tilgang til en PC for å sjekke det selv, men følg denne linken https://powerusers.microsoft.com/t5/Expressions-and-Formulas/calculated-field-displaying-number-with-too-many-places-after/td-p/75134 Ser ut til å være samme problem som du har, men med en mulig løsning Lenke til kommentar
infraspinatus Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Takker! Lenke til kommentar
infraspinatus Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Har en fornuftig løsning og tenker nå «fremover». Siden appen bruker data fra en prisliste, må denne oppdateres årlig. Prisene beregnes i excel. Er det ikke mer robust å ha dataen i sharepoint liste eller går det fint å hente data fra et excelark i Onedrive? Finner ingen enkel måte å importere exelark til en eksisterende SP-liste. Tips? Eller finnes en måte å gjøre en prisjustering i en sharepoint-liste? Dvs øke alle priser med 3%? Endret 8. november 2018 av infraspinatus Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Om du har dataen i en SP liste eller ett OneDrive Excel dokument er det samme. OneDrive er en SP tjeneste og hvis SP går ned så er både dokumentet og listen utilgjengelig. Finn den løsningen som du er mest komfortabel med. Så vidt jeg vet så finnes det ikke en god løsning for å importere ett Excel dokument inn i en eksisterende SP liste, men det burde fungere med Flow. En prisjustering kan du gjøre med Flow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå