Gå til innhold

litt andeledes kjøling av cpu..


dominus

Anbefalte innlegg

denne er litt heavy så bær over med meg.

 

har ei Compaq kasse som er flott til tusen. det er en standard atx med en 12cm vifte bak med ei trakt som går over cpu'en (nå en PIII 733). Denne maskina støyer mindre enn noe jeg har hørt.

 

Såh, jeg tenkte å montere ASUS a7n8x kortet mitt sammen med en 2500+ cpu.

 

Vil suget (gjennom en trakt som munner ut med cpukjøleren) fra en 12cm klare å kjøle ned en Barton som er påmontert ei Zalman kjøleribbe? http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm

 

vifta flytter mye luft for støvet på gulvet ligger bak pc'n når den er i bruk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende prosjekt synes jeg.

 

Kan si mye dritt om pcer fra slike leverandører kontra det "vi" like å skru sammen. Men en ting skal de ha, bråke lite gjør de. Enkelte vil selvsagt påpeke at det kommer av treige og kjipe hder(5400rpm?), billige og svake skjermkort som typisk ikke har vifte osv osv.

 

Poenget ditt er allikevel gyldig. de støyer forbausende lite. :yes:

 

Fattern har en løsning som høres lik ut. Han har en p3 7-800 (husker ikke helt) fra HP. Den har også en slik svær trakt over cpu med en svær (120mm?) vifte. På selve cpu heatsinken er det en bitteliten vifte ala 486 :laugh:

 

Tror det er litt vel optimistisk å kjøre helt uten vifte, men en 12 db vifte fra Pabst(90mm f.eks) er ikke hørbar over en hd og burde hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt synes jeg.

 

Kan si mye dritt om pcer fra slike leverandører kontra det "vi" like å skru sammen. Men en ting skal de ha, bråke lite gjør de. Enkelte vil selvsagt påpeke at det kommer av treige og kjipe hder(5400rpm?), billige og svake skjermkort som typisk ikke har vifte osv osv.

 

Poenget ditt er allikevel gyldig. de støyer forbausende lite. :yes:

 

Fattern har en løsning som høres lik ut. Han har en p3 7-800 (husker ikke helt) fra HP. Den har også en slik svær trakt over cpu med en svær (120mm?) vifte. På selve cpu heatsinken er det en bitteliten vifte ala 486 :laugh:

 

Tror det er litt vel optimistisk å kjøre helt uten vifte, men en 12 db vifte fra Pabst(90mm f.eks) er ikke hørbar over en hd og burde hjelpe litt.

ja ikke sant.. satt å filosoferte i går kveld, etter at jeg hadde lagt kona og barn, over et glass rødvin, og fant ut at dette måtte jeg kunne prøve..

 

etter som vi lever etter "penga er våre sammen" konseptet, er det til tider litt vel tungt byråkrati å få litt penger til nytt datautstyr...

 

Vifta bak er ei 12cm Pabst med en termisk diode som regulerer hastigheten etter temp på lufta som kommer fra cpu...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...