G-Oh-O Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Jeg har en HP ProBook 650 G3 med 64bit Windows 10 med SSD-disk. Jeg er avhengig av en programvare som bare kjører på 32-bit Windows og har derfor skaffet meg Windows 7 Home Premium 32-bit. Jeg fjernet CD-ROMen på maskinen og satte inn en ekstra harddisk i stedenfor. Jeg lagde en bootable USB-pinne med installasjonsfilene på og la til USB3-drivere ved hjelp av DISM-tools. I BIOS er maskinen satt til SecureBoot med UEFI, for å boote fra USB må jeg slå på Legacy boot. Jeg vet at den opprinnelige SSD-disken har BitLocker aktivert, så hvis jeg starter maskinen med Legacy boot vil den ikke starte uten BitLocker-passord, hvis jeg må veksle mellom Legacy- og Secure boot bare for å veksle mellom Windows 7 og 10 så får det bare gå. Jeg aktiverte Legacy boot og installerte Windows 7 på den nye harddisken. Under partisjonering-guiden så jeg at det var bare den nye harddisken som dukket opp, den "gamle" SSD-disken dukket ikke opp, det gjør ingenting ettersom det er den nye jeg skal installere på, men jeg mistenker her at den nå lager en partisjon med stasjonsbokstav C: og installerer Windows 7 der. Installasjonen går fint og den booter problemfritt inn i Windows 7 så lenge Legacy boot er aktivert, som jeg mistenkte har partisjonen fått stasjonsbokstaven C:. Jeg skifter så over til SecureBoot for å starte opp Windows 10, det går helt fint, men jeg ser nå at stasjonsbokstaven til Windows 7 har blitt skiftet til H:. Jeg prøver derfor igjen å skifte til Legacy boot og boote disken som inneholder Windows 7, men nå får jeg en feilmelding om at det ikke er noe operativsystem installert. Så... hva skjer her? Er det noen som har vært ute for lignende? Er det noen fiffig workaround for å komme rundt dette? Under installasjonen prøvde jeg å kjøre DISKPART for å lage en dummy-partisjon med stasjonsbokstav C slik at Windowsinstallasjonen plasserte Windows på neste ledige bokstav, men da endte jeg opp med 2 disker, H: og I: Kan jo selvfølgelig prøve å lage 5 dummy-partisjoner slik at den havner på J:, men jeg mistenker da at hvis jeg en dag starter Windows 10 med en USB-pinne i maskinen vil den bli tildelt den samme stasjonsbokstaven som Windows 7 og da blir den ubrukelig igjen. Men jeg mistenker at det finnes en bedre løsning? Jeg prøvde å kjøre installasjonsprogrammet for Windows 7 direkte i Windows 10, men det funket ikke. Endret 28. oktober 2018 av G-Oh-O Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Stasjonene har GUID og labels i bios (efi) og i filsystemene . Stasjonsbokstavenene er kun noe den lokale windows instansen har gitt dem og finns kun i det kjørende OSet sitt register. At windows 7 partisjonen «heter H:» når windows 10 kjører er for at det er windows 10 som tildeler partisjonen i «sittOs» som neste ledige. Ville vel selv slått av secure boot og oppdatert windows 10 bootrec med windows 7 Oset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå