Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm på ny pc - mozilla firefox sin feil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg installert drivere for:

Chipset

Lydkort

Intigrert grafikk kort

Bios

Nettverkskortet fikk jeg ikke til da setup`en ikke fant noe...??

Men maskinen er akkurat den samme. Så fort jeg starter flere youtube filmer så klikker maskinen. 

Prøvd å laste ned Firefox på nytt, men samme da også. Skal prøve å kjøre youtube i annen nettleser nå.

Lenke til kommentar

Under ene kræsjen her så kom det opp noe om en logg fil. Her er hva som står i den.

Noe interessant?

Startup Repair diagnosis and repair log
---------------------------
Number of repair attempts: 1

Session details
System Disk = \Device\Harddisk1
Windows directory = F:\Windows
AutoChk Run = 1
Number of root causes = 1

Test Performed:
Name: Check for updates
Result: Completed successfully. Error code =  0x0
Time taken = 0 ms

Test Performed:
Name: System disk test
Time taken = 15 ms

Test Performed:
Name: Disk failure diagnosis
Time taken = 0 ms

Test Performed:
Name: Disk metadata test
Time taken = 532 ms

Test Performed:
Name: Disk metadata test
Time taken = 15 ms

Test Performed:
Name: Target OS test
Time taken = 16 ms

Test Performed:
Name: Volume content check
Time taken = 62 ms

Test Performed:
Name: Boot manager diagnosis
Time taken = 0 ms

Test Performed:
Name: System boot log diagnosis
Time taken = 0 ms

Root cause found:
Boot critical file f:\boot\resources\custom\bootres.dll is corrupt.

Repair action: File repair
Result: Failed. Error code =  0x2
Time taken = 1469 ms

Lenke til kommentar

Time taken = 1469 ms

denne stikker jo litt ut, siden denne fant "en" feil, la meg høre litt meg en bekjent som har litt mere peiling på slikt, så kommer jeg tilbake til deg :) 

Lenke til kommentar

Time taken = 1469 ms

denne stikker jo litt ut, siden denne fant "en" feil, la meg høre litt meg en bekjent som har litt mere peiling på slikt, så kommer jeg tilbake til deg :) 

Første jeg tenker er jo at jeg ikke har noen disk som heter F: Men mulig det er en partisjon eller noe som ikke vises i windows?

Takk for hjelpa! :)

Lenke til kommentar

Her har du bilde av Device manager og Disk manager. Alle partisjoner bør vel komme opp i disk manager?

Angående Device manager så står det ganske mye på nettverket... vet ikke om alt skal være der men :)

Skal også prøve å dra ut Bluetooth dongelen som står i...

post-118086-0-12016000-1540932076_thumb.png

post-118086-0-45617400-1540932081_thumb.png

Lenke til kommentar

Tok meg litt tid til å lese gjennom noen guider på nettet nå, samt å høre med min kamerat!

Siden du får opp "DXGMMS2.SYS" som feilmelding når du får bluescreen, så er han ganske sikker på at dette har med skjermkort-driver å gjøre! har du noen mulighet for å slette skjermkort driver helt og holdent, å deretter prøve å gjøre det samme som har fått den til å kræsje?

Hvis den ikke kræsjer da, så ville jeg prøvd å få tak i en skjermkort driver som ett hakk eldre!

Vet ikke om det er lov å linke til andre nettsider MTP guider på tilsvarende problem her?

dxgmms2.sys er visstnok linket opp mot DX12 på noe vis, litt utenfor mitt kompetansenivå, men bare videreformidler det jeg ble fortalt av min kompetente kamerat!

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

Jeg ville hatt windows 10 reinstallert med riktig optimalt bios oppsett (EFI istedet for legacy).

Hvis du reinstallerer husk på å sette opp disse bios innstillingene korrekt , ref hovedkort manualen.

Du har nok multiple problemer med pc oppsettet ditt.

Har du disse bios innstillingen satt tilbake til disabled og windows 7 enabled ?

Da veklse mellom efi og legacy krever os reinstallasjon.

post-35394-0-93335700-1540945514_thumb.jpeg

Om bootres.dll corrupt. Windows 10 club MVP Anand Khanse har satt opp følgende tiltak som kan følges.

https://www.thewindowsclub.com/bootres-dll-corrupt-windows

Kla3torsk1 er inne på noe med video kort da vga init (videokort sin egen vga bios) enten også er legacy eller efi basert mot hovedkort windows os.

Mulig noe mismatch har oppstått her og med gjentatte «svenske knapp» hardboots er det lett at åpne filer blir korrupte eller en page block i en ssd korrupterer om du tar strømmen midt i en skrive operasjon i en ssd nand cell. EVO SSD har ikke power loss protection internt i disken.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei!

Først må jeg få takke dere for veldig gode utfyllende svar. Jeg følte jeg var god på PC, men bra det er mange som er flinkere enn meg :)

Uansett, jeg velger å formatere. Men hvordan setter jeg da opp Bios riktig?

Kort fortalt, hva er UEFI og det andre som står der når det kommer til Windows 10 Pro osv?

Jeg har avinstallert GPU drivere, og det ble faktisk ganske mye bedre, men klarer å fremprovosere blåskjerm uansett, men det skal en del mere til.

Mvh Robert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er snakk om de to settingen av «windows 7 installation» og «windows 10 whql support» for å kjøre windows 10 i ren UEFI modus slik operativsystemet er tiltenkt for direkte aksess mellom os og enheter og da også med GuidPartionTable (GPT) format på drives kontra det gamle og litt skrøpelige MBR.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=305105.0#msg1765482

What is UEFI:

https://www.howtogeek.com/56958/htg-explains-how-uefi-will-replace-the-bios/

Benefits:

https://www.quora.com/Which-is-the-best-boot-Legacy-or-UEFI

Personlig liker jeg mest at vi kommer bort fra MBR og bort fra begrensningene 2TB, fire primærpartisjoner. Og liker raskere boot og dvale/standby .

Misliker at det er annerledes å «komme inn i bios instillinger» men har blitt vandt med det. Har en utility på hjemmemaskin med AsRock som heter «boot til uefi» , andre (laptops mv må man via advanced boot, shift+restart)

Lenke til kommentar

Hei! Da har jeg satt bios til overnevnte instillinger. Nå får jeg at det er feil på usb stikk hvor windows er... så dette ser jo ut til å gå bra ;) får også blåskjerm under installering av windowsen, altså ved lasting av filer.

Så begynner å tenke på om det er ram eller ssd feil....?

Lenke til kommentar

Hei! Da har jeg satt bios til overnevnte instillinger. Nå får jeg at det er feil på usb stikk hvor windows er... så dette ser jo ut til å gå bra ;) får også blåskjerm under installering av windowsen, altså ved lasting av filer.

post-118086-0-62812200-1541093451_thumb.jpg

Lenke til kommentar

post-118086-0-73542200-1541093971_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har du fjernet alle partisjoner på SSD og gjort clean og koplet fra Seagate.

Creating a GPT Formatted Drive

If a system was previously booted through BIOS it contains a Master Boot Record (MBR) formatted drive. As UEFI does not recognize MBR due to the inherent limitations, you need to convert the drive to the GUID Partition Table (GPT).

Just after you have started the installation of a supported Windows, open a command prompt and launching diskpart.exe.

Select the appropriate drive (list disk and select disk n) and remove all partitions (clean)

Convert the drive to GPT:

convert gpt

Exit diskpart.exe, close the command prompt and follow the installer to the drive selection. From now on, the installer is able to take care of creating the necessary partitions on the GPT formatted drive.

The drive will contain the following partitions:

An EFI System partition of 100MB

A Microsoft Reserved (MSR) partition of 128MB

At least one partition for the operating system

Lenke til kommentar

Off.. nå sliter jeg.. får gjort alt dette i CMD, men ikke noe annet som skjer. Legger ved noen bilder. Ser jo egentlig ut som at Windows setup er corrupt...

Etter disk/partisjon står det MSR til meg, kjenner ikke igjen denne. Jeg har to like disker inni. Like gammel. Står ikke i Sata 1 og 2 men 3 og 4 pga tilgjengelighet av port på HK.

Takk for hjelpa!

post-118086-0-18092800-1541099785_thumb.jpg

post-118086-0-30566500-1541099801_thumb.jpg

post-118086-0-17758700-1541099827_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...