Vegabond Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Hei! Kjøpte ny pc for en kort tid siden. GPU https://www.komplett.no/product/892082/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gtx-1070-8gb-gaming-x?noredirect=true?noredirect=true PSU https://www.komplett.no/product/915833/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-tx750m-750w-psu?noredirect=true?noredirect=true CPU https://www.komplett.no/product/950612?noredirect=true# Hovedkort https://www.komplett.no/product/952814/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/msi-z370-gaming-plus-socket-1151?noredirect=true?noredirect=true Kjøler https://www.komplett.no/product/969649/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-h411r-hvit-led?noredirect=true?noredirect=true RAM https://www.komplett.no/product/1077918/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3000mhz-16gb?noredirect=true?noredirect=true Kabinett https://www.komplett.no/product/982114/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-meshify-c-non-window?noredirect=true?noredirect=true Får blåskjerm veldig ofte når jeg er inne i Mozilla Firefox. Kan hende ellers også.. Legger ved bilde av noen blåskjermer. Når jeg googler så får jeg opp noe om drivere osv, men alt er up to date. Noen som kan hjelpe meg å feilsøke? Ser ut som at det er noen forskjellige, men at den "Memory Management" som går igjen... Mvh Robert. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Fikk også en slik en når jeg installerer driverne til 3d musa. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Har du gjort noe manuelle instillinger etter tweaks av Windows (som er hvilken versjon ?) , ref siste dialogvindu om low on memory og swapfile ikke tilstrekkelig. Har du bygd selv ? Hvordan ser disker og partisjoner ut. F.eks sett inn et bilde av diskbehandling og relevant info fra taskmanager for minne og pagefile. Endret 28. oktober 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Hei!Takk for svar. Har installert Windows 10 Pro og ikke gjort noen vesentlige endringer. Ser på Windows Update at "2018-09 Update for Windows 10 Version 1803 for x64-based Systems (KB4100347)" ligger der. Sist jeg kjørte windows update klikket maskinen etter 2 sek. Så trykker på "Post" her for å sikre meg at dette ikke skjer Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Her er hvilken windows jeg har. Jeg har bygd selv. Bør jeg oppdatere Bios? Hvordan får jeg frem info fra taskmanager for minne og pagefile? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Gå inn i biosen til hovedkortet og enable xmp profil på minnet. Og ikke kjør med aggressive performance instillinger til å begynne med. Men sett perfomance profile til safe eller normal eller hva MSI kaller det. Er minnebrikkene på QVL liste burde det jo funke greit out of the box men man må sette på xmp selv i fleste tilfeller. Det er alltid lurt å leve releasenotes på bios oppdateringene først (se etter memory compability), er ikke alltid man behøver å legge inn siste versjon .Men det skader jo ikke. Endret 28. oktober 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Her er hvilken windows jeg har. Jeg har bygd selv. Bør jeg oppdatere Bios? Hvordan får jeg frem info fra taskmanager for minne og pagefile? Hei! ja, BIOS burde alltid være det første man oppdaterer. Har du sjekket at minnet sitter i riktige "slots" ? Gå gjerne inn i BIOS å ta en screenshot hvis du får til, å legg den ut her! Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Hei!Minnet sitter i riktig port.Her er diverse bilder. Vil dere ha flere, så rop ut hva dere er interessert i MSI_SnapShot.bmp MSI_SnapShot_00.bmp MSI_SnapShot_01.bmp MSI_SnapShot_02.bmp MSI_SnapShot_03.bmp MSI_SnapShot_04.bmp MSI_SnapShot_05.bmp MSI_SnapShot_06.bmp MSI_SnapShot_07.bmp MSI_SnapShot_08.bmp MSI_SnapShot_09.bmp MSI_SnapShot_10.bmp MSI_SnapShot_11.bmp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 1/Do a clear CMOS: - Power off PSU, unplug the power cord and wait that all mobo's leds light off. - Either . short JBAT1 during at least 20s (if you have not a jumper cap, use something like a screwdriver but be cautious to touch only the 2 pins of JBAT1) or . remove the battery cell during 30mn. - Plug the power cord then power on. - You would see a question asking to enter in bios setup or load bios default values . if you have, enter in bios setup, press <F6>, confirm, set "SETTINGS \ Advanced \ Windows OS Configuration \ Windows 10 WHQL Support" = "Enabled", set ""SETTINGS \ Advanced \ Wake Up Event Setup \ Resume by USB Device" = "Enabled", change nothing else in bios (for test purpose), press >F10> and confirm (PC should reboot). . if not, retry one time from the beginning waiting longer. Result? 2/ If problem remains, disable Windows Fast Startup: - Enter in "Control Panel \ Power Options" - Click "Choose what the power buttons do", then "Change settings that are currently unavailables" - Uncheck "Turn on fast startup (recommended)" Shutdown then retry. Result? https://forum-en.msi.com/index.php?topic=310109.0 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Blir det stabilt etter dette så oppdater bios fra 7B61v13 til 7B61v15 Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 er ikke adjusted ring frequency litt høy til å kjøre en 8700"non k" ? prøv å resett bios, hvis dette ikke funker, så prøve å skru ned adjusted ring ratio frequency til samme som CPU clock(dog hvis dette lar seg gjøre med Non K CPU) Legger ved bilde av den aktuelle innstillinga MSI_SnapShot_03.bmp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Det er unødvendig å senke cache frekvensen om man ikke driver å overklokker core. Det er å strupe prosessoren. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Det er unødvendig å senke cache frekvensen om man ikke driver å overklokker core. Det er å strupe prosessoren. En god måte for å finne ut hva som er problemet, om det er CPU eller ram, er å strupe en av delene for å se om feilen fortsatt er der! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 En bedre måte er å gå fra aggressive xmp instillinger til jedec spd instillinger når det gjelder memory subsystem problemer. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 En bedre måte er å gå fra aggressive xmp instillinger til jedec spd instillinger når det gjelder memory subsystem problemer. Takk for tips! Skal få sjekket ut dette Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Hei. Da har jeg resatt bios. Nå går maskinen alltid inn i bios ved oppstart. Finner ingenting i bios som sier at den skal gjøre det... Lenke til kommentar
mkon Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Opplevd samme problem. For min del var det nettverskdriver som lagde minnelekasje slik du opplever. Så ikke noe på systemoversikten som stjal minne, men det ble borte. Jeg måtte bare finne ny driver. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Opplevd samme problem. For min del var det nettverskdriver som lagde minnelekasje slik du opplever. Så ikke noe på systemoversikten som stjal minne, men det ble borte. Jeg måtte bare finne ny driver. Ok, har du samme hk eller? Har kommet meg inn i windows nå, måtte bare la være å trykke F1 i starten. Trykket F2 for å komme inn i windows, for så å prøve å gå inn i bios nå for å gjøre om på de tingene. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 Var Windows 10 WHQL Support som gjorde dette. Hva er egentlig det? Takk for tips så langt Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 30. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Fikk ny blåskjerm nå... Endret 30. oktober 2018 av Vegabond Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå