Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg virkelig ikke krav på noe ved bestemors dødsleie?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i en situasjon der jeg trenger litt råd. Jeg må reise til min bestemor i utlandet som ligger på dødsleiet, for å ta farvel med henne. Jeg har bestilt billetter onsdag - fredag, som tilfeldigvis også er når jeg skulle jobbe totalt 20 timer over to vakter. I disse vaktene er jeg ikke vikar til noen andre, da jeg har jobbet fast på disse vaktene siden denne vakten ble opprettet.

Jeg jobber ellers som ringevikar, og har fått beskjed at jeg ikke har krav på noe ift dette fraværet. Jeg spurte om permisjon, men fikk svar at "du har ikke krav på permisjon, så jeg bare fjerner vaktene dine". Og fikk også beskjed at jeg ikke har krav på egenmelding.

Jeg vil her nevne at jeg har jobbet fast som ringevikar siden mars, og har jobbet over 100 % hele denne perioden, uten overtid (som jeg selv har valgt).

Hele situasjonen har vært veldig vond. Jeg gråter mye på jobb, og kjenner på en stor skyldfølelse over at jeg ikke er hos henne. Hadde jeg ikke vært hos henne hadde jeg ikke klart å komme på jobb i det hele tatt, og hadde endt opp med sykemelding. Her er det verdt å nevne at jeg i tillegg til dette kjemper mot en depresjon, så dette gjør ikke ting bedre.

Nå lurer jeg på om sjefen kan gjøre dette? Jeg er alenemamma og avhengig av alle inntekter, og jobber opptil 45 timer i uken. Jeg syntes det er ufattelig synd om det at jeg skal ta farvel med min bestemor skal holdes mot meg, dersom det ikke er nødvendig.

Kan dere hjelpe meg her? Har jeg virkelig ikke krav på noe?

Jeg er for øvrig kommuneansatt i helsesektoren. Jeg er usikker på om det er en IA bedrift.

Anonymous poster hash: dff2d...3e1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er dessverre ganske sikker på at lønn under slike permisjoner reguleres av avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, eller via gjennom en tariff. Det er ikke uvanlig å få lønn ved dødsfall i nær familie eller for å delta i begravelse, men å besøke noen som ligger på dødsleiet kan gjøre ting mer innviklet. 

Du kunne selvfølgelig ha prøvd å sykemelde deg på grunn av depresjon, men er usikker hvilke regler som gjelder når man må reise ut av landet. 

Lenke til kommentar

Denne høre kanskje egentlig hjemme i jus-forumet, men er ikke greia med å være ringevikar at man ikke har hverken forpliktelser eller rettigheter? Kan du ikke jobbe noen dager, så svarer du bare nei når de ringer og spør om du kan jobbe.

Det er vel noe som heter at du kan kreve fast stilling dersom du har jobbet nok over en viss tid, men det var her en skulle hatt jus-folka på banen.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Mener å erindre at sykemelding og utenlandstur ikke går godt sammen.

Men uansett, er det slik at leder ikke vil at du skal dra eller bare at du ikke får betalt for de 3 dagene du er borte? Eller er det en trussel om at du ikke får videre arbeid. Min erfaring (og nå har jeg heller aldri hatt vanskelige sjefer) er at når en sier ifra så tidelig en kan så pleier ting å løse seg. Man skjønner at når nære familiemedlemer er veldig syke så drar man på et siste besøk.

Et problem er hvis du har sagdt ja til jobbingen, for så å bestille biletter, hvor lang tid i forveien har du bestilt biletter i forhold til når du sa ja i forhold til når du fikk kjennskap til at din bestemor var syk. Ikke at jeg kan noe mer en noen andre om jus, men ville tro at hvis et sykdomsleie kom brått på så ville en få fri uansett (men dog ikke betalt).

Lenke til kommentar

svært mange som mener utnytting av sykemelding er en god løsning, sikker på det - når arbeidsgiver allerede vet hva TS skal, og at TS ikke er syk? Du må isåfall pårope deg økt stress eller noe grunnet at du ikke har mulighet til permisjon og at det fører til økt press i situasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

svært mange som mener utnytting av sykemelding er en god løsning, sikker på det - når arbeidsgiver allerede vet hva TS skal, og at TS ikke er syk? Du må isåfall pårope deg økt stress eller noe grunnet at du ikke har mulighet til permisjon og at det fører til økt press i situasjonen.

TS sliter, psykisk. Det er helt normalt å få sykemelding for dette.

Lenke til kommentar

TS sliter, psykisk. Det er helt normalt å få sykemelding for dette.

Ja det er helt sikkert vanlig med slik misbruk av sykemelding, men hvis man til og med reiser til utlandet samtidig som man mottar sykepenger må dette klareres med NAV og arbeidsgiver først ellers risikerer man straff og tilbakebetaling.  Der har vært flere slike saker referert i media de siste årene; er bare å google. 

I det aktuelle eksemplet bør hun bruke av feriedagene.  Det vil ikke gi noen problemer i etterkant og er det riktige å gjøre så vidt jeg kan bedømme. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Om du jobber fast på disse tidspunktene, så må du vel ha 2 ukers varsel om leder skal endre på vaktene dine?

Dersom du ikke har fått noen varsel, så kan han ikke bare fjerne deg fra vaktene. (Mulig jeg bommer her).

Alternativet er at TS får ubetalt permisjon da TS ikke har krav på permisjon med lønn i dette tilfellet. Det vil i praksis være samme utfall; Ingen lønn for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar

Ja det er helt sikkert vanlig med slik misbruk av sykemelding, men hvis man til og med reiser til utlandet samtidig som man mottar sykepenger må dette klareres med NAV og arbeidsgiver først ellers risikerer man straff og tilbakebetaling. Der har vært flere slike saker referert i media de siste årene; er bare å google.

I det aktuelle eksemplet bør hun bruke av feriedagene. Det vil ikke gi noen problemer i etterkant og er det riktige å gjøre så vidt jeg kan bedømme.

Mulig dette med utlandet er ett problem ja. Jeg aner ikke, aldri vært sykemeldt eller i lignende situasjon. Det er ikke verre enn å ta det opp med legen, det er åpenbart ett problem her som vill utvikle seg om ikke noe blir gjort. Ville ikke kaldt dette missbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan dere hjelpe meg her? Har jeg virkelig ikke krav på noe?

Sjekket betingelsene hos meg. Jeg kan søke om permisjon med lønn ved dødsfall i nær familie. Alt utover dette må alt tas av feriedager, eller med trekk i lønn. Å besøke noen for å "ta farvel" er ikke oppført som gylig grunn for permisjon hos meg, hverken med eller uten lønn, så i slike tilfeller måtte jeg trolig tatt av ferien min.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Etter arbeidsmiljøloven § 10-12 så har du rett til opp til 60 dagers permisjon for å pleie nærståande i heimen gjennom livets siste fase, eller opp til 10 dagar per år for å gi nødvendig omsorg til nære slektningar.

Merk at dette gjeld permisjon utan lønn. Du har altså rett til å bli fritatt frå å arbeide, men du har ikkje rett til betaling etter lova.

Mange har derimot arbeidsavtalar som regulerer slike situasjonar. Dersom du ikkje har slik avtale så kan du heller ikkje kreve noke, men du kan sjølvsagt forhandle om ein avtale.

Lenke til kommentar

Etter arbeidsmiljøloven § 10-12 så har du rett til opp til 60 dagers permisjon for å pleie nærståande i heimen gjennom livets siste fase, eller opp til 10 dagar per år for å gi nødvendig omsorg til nære slektningar.

Det var i dette tilfelle snakk om en bestemor.  Det regnes så vidt jeg vet ikke som en nær slektning (foreldre, søskende eller barn).

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Noen ganger høres det ut her på forumet at det bare er å "få" seg en sykemelding.  Tror mange glemmer at det er legen/behandler som sykemelder ikke du selv.

Livet kan være hardt av og til, ingen tvil om det, men at arbeidsgiver skal betale for alt mellom himmel og jord er vel urimelig.  De fleste steder ville man få fri for slikt besøk, men altså uten lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...